کد خبر: ۸۷۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
نماینده مردم شیراز در مجلس:

حذف دهک‌ های پردرآمد از پرداخت یارانه، بار سیاسی برای دولت دارد/ عدالت اجتماعی و پُرکردن شکاف طبقاتی از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی است/ فضای فارس شعاری است/ نمی‌توانیم از ایده انقلابی بودن، عدالتخواهی و آرمان‌خواهی دست بکشیم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: استاندارهایی که آمدند نتوانستند انتظارات را اجرایی کنند و تا زمانی که نتوانیم مشکلات ساختاری را حل کنیم؛ هرکدام از دولت ها از فضای شعاری برای ایجاد التهاب و موج استفاده می‌کنند و استان هیچ سهمی نخواهد داشت.
شیرازه، در نظر دارد تا سلسله میزگردهایی را در جهت تبیین نقاط قوت و چالش‌های استان فارس با دعوت از فعالان عرصه های مختلف برگزار نماید.در اولین میزگرد خبری- دانشجویی، از دکتر جعفر قادری، اقتصاددان و نماینده مردم شیراز در دو دوره مجلس شورای اسلامی دعوت به عمل آمده است که ماحصل این میزگرد در دو بخش منتشر خواهد شد.

قادری

اقتصاد مقاومتی شوک ها را هضم می کند

جعفر قادری با بیان تعریفی از اقتصاد مقاومتی مینی بر اینکه اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است تاب آور و مقاوم در برابر شوک های داخلی و خارجی، اظهار داشت: در اقتصاد مقاومتی با بروز تکانه‌ها، شیرازه اقتصادی آن از هم نمی‌پاشد و شوک‌ها را در خودش هضم کرده و از عهده حل مسائل و مشکلات بر می‌آید.

نماینده مردم شیراز در مجلس افزود: جامعه ای که خواهان این ویژگی‌های اقتصادی باشد، استراتژی توسعه آن باید به گونه ای ترسیم شود که از تمام توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خودش استفاده کند و متکی به توان داخلی و بومی باشد.

قادری

برای تحقق اقتصاد مقاومتی مدل توسعه باید متکی به توان داخلی باشد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به دیگر ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی؛ اتکا به دانش و دانایی محوری، توجه به عدالت اجتماعی، پرکردن شکاف طبقاتی، اهمیت به نقش مردم و مشارکت آنها را نام برد و خاطرنشان کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی مدل توسعه باید متکی به توان داخلی، غیر وابسته به نفت، با در نظر گرفتن محدودیت‌ها و ظرفیت‌ها باشد درعین حالی که از فرصت‌های خارجی هم بهره مند شود.

این نماینده ادورای مجلس ادامه داد: انتخاب این استراتژی به اقتصاد کشور کمک می‌کند تا در برابر شوک‌های داخلی و خارجی مانند تحریم، کاهش صادرات نفت یا قیمت آن، مقاومت داشته و خود را تنظیم و تعدیل کند.

حذف دهک های پردرآمد از پرداخت یارانه بار سیاسی برای دولت دارد

قادری بیان کرد: طرح پرداخت یارانه نقدی برای اقشار کم درآمد جامعه مشکلاتی ایجاد کرد در حالی که هدف از اجرایی شدن این طرح؛ این بود که پرداخت نقدی از کالاهایی باشد که مورد مصرف اقشار کم درآمد جامعه است.

این اقتصاددان مجلس با اشاره به اینکه مواردی مانند مسکن، بهداشت و درمان، آموزش و حمل‌ونقل عمومی سهم بیشتری از هزینه اقشار کم درآمد را به خودش اختصاص می دهد گفت: در مورد یارانه اصلاحات لازم باید انجام بگیرد و بانک های اطلاعاتی در اختیار دولت قرار می گرفت تا خانواده هایی که نیازمند نیستند، حذف شوند اما این کار به تاخیر افتاده است چرا که بار سیاسی به همراه دارد و برای تحقق آن همراهی دولت و مجلس ضروری است.

این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: تا زمانی که دولت همراهی نکند و اجماعی صورت نگیرد به اجرای شدن مصوبه مجلس شورای اسلامی برای حذف دهک‌های پردرآمدها از پرداخت یارانه، امیدی نیست چرا که انتخابات دوره بعد ریاست جمهوری هم درپیش است و بار سیاسی برای دولت دارد.

قادری

تا زمانیکه از باورهایمان دست بر نداریم، دشمنی‌ها ادامه دارد

قادری عدم پیشبرد استراتژی اقتصاد مقاومتی را به نگاه ساده انگارانه حاکم در برخی مسئولان دانست و گفت: بعضی ها اصطکاک بین ما و برخی کشورها قائل نیستند و می گویند هیچ مشکلی ندارد ما هم مثل ترکیه و عربستان از ظرفیت برخی کشورهای غربی استفاده کنیم.

این اقتصاددان مجلس با بیان اینکه ایران با دیگر کشورها متفاوت است و در صحنه‌های بسیاری با غرب مشکل داریم، ادامه داد: دراین چند سال ما از باورها و دیدگاه هایمان دفاع کردیم و همین مسئله برای غرب ایجاد مزاحمت کرده و مانعی برای پیشبرد مدل های غربی و دیدگاههای سیاسی خودشان بوده ایم.

منتخب مردم شیراز در دو دوره مجلس شورای اسلامی  افزود: آنها حتی اجازه نمی‌دهند که ما از ثروت و سرمایه‌های کشور درخارج از مرزها استفاده کنیم، سرمایه های ما بلوکه می شود و تا زمانی که از باورها دست بر نداریم، دشمنی شان ادامه خواهد داشت.

نماینده مردم شیراز خاطرنشان کرد: درباره شفافیت اطلاعات و انتقال اطلاعات شعار می‌دهند اما امکان استفاده از این ظرفیت را برای ما قائل نیستند؛ در صورتی که در طول تاریخ از یافته های دانشمندان ما بهره برده اند و بیشترین مورد در تحریم ما، عدم دسترسی به فناوری نوین و علوم جدید از دیگر کشورها بوده است.

قادری با بیان اینکه تا زمانی که دولت و مجلس بر این باور باشند، اقتصاد مقاومتی درهمین حدی که هست باقی می ماند، تصریح کرد: دولت اگر بخواهد با بعضی کشورهایی که به خاطر تحریم قطع رابطه شدیم، ارتباط برقرار کند تا از فرصت هایشان استفاده کند، خوب است.

این استاد دانشگاه و اقتصاددان مجلس ادامه داد: اگر بر تولید داخلی تاکید شود اما همچنان وابستگی به خارج ادامه پیدا کند، این وابستگی هرچه بیشتر باشد آسیب پذیری اقصادی افزایش می یابد. باید به سمتی برویم که خلاء ها را پر کنیم ونقاط آسب پذیر را هم شناسایی کنیم.

ما نمی‌توانیم از ایده انقلابی بودن، عدالتخواهی و آرمان‌خواهی دست بکشیم

قادری افزود: ما نمی توانیم از ایده انقلابی بودن، عدالتخواهی و آرمان خواهی دست بکشیم.؛ نمی توانیم اسلام انقلابی را نادیده بگیریم، اگر بخواهیم مثل برخی کشورها باشیم چیزی برای گفتن نخواهیم داشت.

نماینده مردم شیراز درمجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه نباید از فشارهایی که ممکن است ما را به سمت تحریم های مجدد سوق دهد، غافل باشیم، گفت: شرایط دنیا به گونه ای است که اکثر کشورها را به بهانه هسته ای به اجماع می رسانند، بهانه برای فشار آوردن بسیار است و با کاهش وابستگی ها  و اتکا به خود می توانیم در برابر این فشارها مقاومت کنیم.

فضای استان فارس شعاری است، موج‌ها در استان غالب می‌شوند

جعفر قادری در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: متاسفانه در استان فارس روح مطالبه گری و پرسشگری نیست،تشکل هایی که پیگیر موضوعات مختلف شهر و استان باشند، حضور ندارند و فضای استان شعاری است.

وی با بیان اینکه ایرادات ساختاری فارس باعث شده نتوانیم از فرصت‌های دولت‌ها استفاده کنیم، ادامه داد: استاندار هایی که آمدند نتوانستند انتظارات را اجرایی کنند و تا زمانی که نتوانیم مشکلات ساختاری را حل کنیم؛ هرکدام از دولت ها از فضای شعاری برای ایجاد التهاب و موج  استفاده می‌کنند و استان هیچ سهمی نخواهد داشت.

بخش خصوصی منسجمی در استان نداریم

قادری افزود: کارهای بر زمین مانده را کسی نیست که پیگیری کند، بخش خصوصی منسجمی در استان نداریم، بخش دولتی هم توانمند نیست که بتواند تشکل‌های اجتماعی و فرهنگی را منسجم کند و با همه این شرایط جایگاه فارس رو به کاهش است.

گفتنی است نماینده مردم شیراز در حاشیه این میزگرد در مورد انتخابات مجلس دهم تصریح کرد: در مورد انتخابات بحثی ندارم، یک موج سراسری بود و به نوعی گردش جناحی که طبیعی است و اگر این تغییرات منجر به بهبود شرایط و روی کار آمدن افراد توانمند بشود، خوب است اما در برخی استان‌ها اوضاع به گونه‌ای است که اوضاع را نسبت به گذشته بدتر می کند، در استان‌های توسعه یافته مثل کرمان، اصفهان، یزد و مازندران عموما سوار بر موج ها می‌شوند، اما در استان فارس مغلوب موج‌ها هستیم.


نظرات بینندگان