کد خبر: ۸۸۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۹ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵

تغییر الگوی کشت مهمترین برنامه دولت در مقابله با خشکسالی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: مصرف کمتر آب در بخش کشاورزی و افزایش بهره وری با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا مهمترین برنامه دولت در بخش کشاورزی است.

به گزارش سرویس شهرستانهای شیرازه به نقل از حرف رسا  قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در سفر یکروزه خود به شهرستان بوانات در نشست شوراهای اسلامی و دهیاران با محوریت کشاورزی حضور یافت و همچنین از چند طرح کشاورزی بازدید و در جشنواره عشایری عشایر بوانات نیز حاضر شد.

در همایش شوراهای شهرستان بوانات فرماندار بوانات از دکتر قاسمی بدلیل کارآمدی وی در استان و انتخای بعنوان مدیر نمونه استانی تبریک گفت و قدردانی کرد.

در ابتدای این همایش مدیر جهاد کشاورزی بوانات خشکسالی و خشکیده شدن قنوات شهرستان را بعنوان مهمترین مشکل پیش روی کشاورزان برشمرد و گزارش عملکرد این مدیریت در سال جاری را ارایه کرد.

IM5656G 0095

دکتر قاسمی کشاورزی را یک شغل مهم و مورد توصیه ائمه عنوان کرد و گفت: پیرو سخنان مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی در بین ارگانها به عنوان ارگان برتر در محقق ساختن بحث اقتصاد مقاومتی شناخته شده است در در حال حاضر شرایط برای مسائل بین اللملی بهتر شده است و کشور به سرعت رو به جلو در حرکت است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس اظهار داشت: وزرات جهاد کشاورزی سه مسئله اصلی و مورد بحث را مورد توجه قرار داده که اولویت اول: از رکود خارج کردن کشاورزی و کارگاهای کشاورزی اولویت دوم: سرمایه های انجام شده به تولید نرسیده و اتمام طرح های نیمه تمام و اولویت سوم واگذاری طرحهای دولتی به بخش خصوصی که امکان سرمایه گذاری بخش خصوصی وجود داشته باشد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: علی رغم خشکسالی های اخیر محصولات کشاورزی 13.8 درصد رشد داشته که این جز با عقلانیت، تدبیر و انظباط مالی دولت محقق نمی شود و این امر در شرایطی که قیمت نفت به پایین ترین حد خود رسیده و بودجه دولت از فروش نفت تامین می گردد محقق شده است.

قاسمی یاد آور شد: سیاست ما در جهاد کشاورزی افزایش بهره وری است که باید دانش را در مزرعه افزایش دهیم که با ایجاد سایت های الگویی و پهنه بندی اراضی کشاورزی به طوری که در دنیا به ازای مصرف یک کیلو دانه مرغی یک کیلو گوشت تولید می شود ولی در ایران به ازای 1.5 کیلو دان یک کیلو گوشت برداشت می شود و به ازای مصرف هر یک متر مکعب اب مصرفی 0.7 محصول برداشت میکنیم درحالی که در دنیا این عدد بالای 2 است که فاصله زیادی داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس بحران آب را مهمترین چالش پیش روی کشور برشمرد و اضافه کرد: با توجه به اینکه کشور ما در شرایط خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد به طوری که متوسط بارندگی استان 270 میلی متر در سال می باشد و استانهای شمالی بارندگی قابل توجه ای دارند که با توجه به شرایط اقلیمی باید از اب بهتر استفاده کنیم و علی رغم اینکه کشاورزان استان فارس بهترین کشاورزان کشورند کشت برنج با توجه به اب بری زیاد ممنوع گردیده این محصول برای کشوری مثل تایلند که بارندگی 2.5 متر سالیانه دارد مناسب می باشد .

IM89G 0085

این مقام مسئول اظهار داشت: در بحث مشکلات آب و مدیریت تقاضای آب یک بسته کامل شامل جایگزینی محصولات کم آب به جای پراب مثل سورگوم به جای ذرت، استفاده از نهال و بذور اصلاح شده و کشت نشایی که خیلی از محصولات را میتوانیم به صورت نشایی کشت کنیم مثل ذرت و پنبه و... که در حال حاضر گوجه فرنگی و برنج به صورت نشایی کشت می شود، ابیاری تحت فشار در کشاورزی و باغات که با تجمیع اراضی می توان از تسهیلات بلاعوض 85 درصدی استفاه کرد.

توسعه کشت گلخانه ای که با اب کمتر میتوانیم به تولید بالاتری دست پیدا کنیم از دیگر راهکارهای دولت در بخش کشاورزی بود که دکتر قاسمی به آن اشاره کرد و افزود: بالا بردن ماده آلی خاک با توجه به اینکه خاکهای ما فقیر و فاقد مواد آلی است ما باید به خاک مواد آلی اضافه کنیم چون مواد آلی در حفظ رطوبت خاک، بالا بردن تولید محصول و صرفه جویی 20 درصدی آب به ما کمک میکند

قاسمی در ادامه تصریح کرد: ترویج کشت گیاهان دارویی از دیگر اهداف دولت در سالهای خشکسالی برای کشت جایگزین می باشد که گیاهان دارویی به طور متوسط یک سوم محصولات زراعی نیاز به اب دارند و همچنین اقتصادی چندین برابر دارد مانند زعفران، گل محمدی و.. که حدود 40 گیاه دارویی برای توسعه کشت داریم.

توصیه باغداری در اراضی شیبدار و واگذاری اراضی شیبدار به کشاورزان نیز از اهداف دیگر دولت در بخش کشاورزی می باشد که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به آن اشاره کرد.

 در پایان این مراسم از مدیریت جهاد کشاورزی و شوراها و دهیاران با اهدا لوح تشکر و قدردانی شد.

 دکتر قاسمی در ادامه سفر خود از گلخانه 8000 متری در روستای جشنیان، نهالستان گل محمدی و مرکز خدمات جهاد کشاورزی روستای سیمکان بازدید و در جشنواره عشایری شهرستان در منطقه تنگ پودنه شرکت کرد.

16 20 51 11

 

 2016 05 16 20 52 33

 

016 05 16 20 52 45

 

1 2016 05 16 20 52 41

 

I879MG 0080

 

IM589G 00073

نویسنده :
عاشوریان
نظرات بینندگان