کد خبر: ۸۹۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۲ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۵

عدم نظارت در شبکه های اجتماعی مصداق ولنگاری فرهنگی

درحالیکه حتی در کشورهای اروپایی قواعد ومقررات خاص بر فضای مجازی حاکم است و افراد تابع قوانین و عرف و فرهنگ متناسب با فضای مجازی هستند در کشور ما تکنولوژی تلفن همراه و شبکه های اجتماعی به یک مسئله کنترل نشده تبدیل شده است.
به گزارش شیرازه، فضای مجازی دوران تازه ای از روابط اجتماعی میان انسانها است، با اینکه عمر زیادی از زمان پیدایش آن نمی گذرد، اما توانسته جای خود را در زندگی اجتماعی و فردی بشر باز کند. مردمان بسیاری از سراسر جهان، در گروه های سنی مختلف و فارغ از مذهب و یا نژاد، امروزه از طریق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با یکدیگر ارتباط می گیرند.

آسیب هایی که انکار ناپذیرند

فضای مجازی علیرغم کارکردها ومزایای بسیار، دارای معایب غیر قابل انکار و خطرناکی نیز است. نتایج یک نظرسنجی انجام شده توسط وزارت رفاه در ماه های منتهی به سال 95 درباره شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد ۸۲درصد کاربران ایرانی این شبکه ها، عضو گروه‌های دوستی و یا دوست یابی هستند و زمان زیادی از روز خود را صرف فعالیت در این فضا می‌کنند.

بر این اساس،  ۶۴.۱ درصد پاسخگویان در این نظرسنجی معتقد بودند؛ شبكه‌هاي اجتماعي باعث شده ارتباط بين اعضاي يك خانواده از جمله والدين با فرزندان علاوه براین تعامل میان همسران كم شود که پیامد آن افزایش احتمال بروز اختلافات زناشویی خواهد بود.

علاوه بر این، شبکه های اجتماعی یکی از عوامل افت شدید تحصیلی میان دانشجویان و دانش آموزان ایرانی نیز بوده اند به نحوی که نتایج یک پژوهش میدانی نشان می هد طی2سال گذشته دانشجویان زمانی برابر با 48واحد دانشگاهی صرف شبکه‌های اجتماعی کرده‌اند. به زبان ساده‌ترمیزان تمرکز، انرژی و زمانی که دانشجویان در 2سال اخیر برای حضور و فعالیت در شبکه‌های مذکور معادل 48واحد دانشگاهی برآورد می شود. آماری که سید محمود انوشه، روانشناس در همایش کار، تکنولوژی و زندگی سالم آن را اعلام کرده است.

عدم نظارت در شبکه های اجتماعی مصداق ولنگاری فرهنگی/ ارتباطات افسارگسیخته در شبکه های اجتماعی تهدیدی جدی برای نسل جوان
سومین آسیب انکارناپذیر شبکه های اجتماعی، تبدیل شدن آنها به بستری برای برخی دشمنی‌ها و تسویه حساب‌های شخصی است. زنگ خطر در این باره را سردار هادیان فر رئیس پلیس فتا به صدا درآورد. وی چندی پیش در گفتگو با رسانه ها از رشد ۱۳ درصدی جرایم و افزایش ۹۲ درصدی پرونده های هتک حیثیت خبر داد و نسبت به گسترش دامنه این قبیل جرائم در آینده نزدیک نیز هشدار داد.

اما شاید مهمتر از عوامل ذکر شده، آسیبی جدی تر از بر هم زدن آرامش روانی جامعه از طریق انتشار اخبار و شایعات کذب در بستر فضای مجازی نتوان یافت. خبرهایی بدون منبع که غالبا بر اساس یک شایعه ایجاد و چنان گسترش میابند که در برخی موارد، مسئولان وزارتخانه های مختلف را برای حل مسئله ای که اساسا حقیقت ندارد به تکاپو می اندازد. از شایعه کذب شیوع بیماری ابولا در برخی مناطق جنوب غرب کشور گرفته تا شایعه ورود عناصر داعش به کشور و حتی شایعه آتش سوزی گسترده در پایتخت و ... همه از جمله شایعاتی هستند که با انتشار در بستر فضای مجازی، امنیت و آرامش جامعه را بر هم زده اند.

کارکردهای منفی شبکه های اجتماعی در حال برتری یافتن نسبت به فواید آن است

مصطفی مشفقیان فعال فضای مجازی به شیرازه، می گوید: با گذشت چند سال از راهیابی اپلیکیشن ها و نرم افزارهای موسوم به شبکه اجتماعی و ایجاد تسهیل برای ارتباطات گسترده و لجام گسیخته اکنون نوبت به مشاهده اثار سوء این شبکه ها رسیده است.

وی ادامه داد: کارکردهای منفی شبکه های اجتماعی در فضای مجازی در حال برتری یافتن نسبت به فواید آن است و شبکه هایی که می توانستند در تحکیم روابط اجتماعی و نزدیکی بیش از پیش انسانها به یکدیگر مفید باشند، در جهت ضربه زدن به مدنیت، اخلاق، بهداشت روانی در جامعه مشغول شده اند. بنابراین به نظر می رسد در صورتی که تدابیری عملیاتی توسط شورای عالی فضای مجازی در این باره اندیشیده و عملیاتی نشود، در آینده‌ای نزدیک شاهد بروز اثرات نامطلوب زیادی در نهادخانواده و جامعه خواهیم بود.

اثرات منفی شبکه های اجتماعی به خودکشی و تجاوز رسیده است

وحید هاشمی کارشناس فضای مجازی نیز به شیرازه، می گوید: در حالیکه حتی در کشورهای اروپایی قواعد ومقررات خاص بر فضای مجازی حاکم است و افراد تابع قوانین و عرف و فرهنگ متناسب با فضای مجازی هستند در کشور ما تکنولوژی تلفن همراه و شبکه های اجتماعی به یک مسئله کنترل نشده تبدیل شده است.

این فعال فضای مجازی گفت:ابعاد مشکلات تلفن های همراه از مضرات سیگنالها گرفته تا ارتباطات مغایر با اخلاق و احکام دینی مایه آسیب های اجتماعی گردیده است و حتی در روزهای اخیر شاهد انتشار اخباری مبنی بر وقوع خودکشی ها و تجاوز در سطح کشور بوده ایم که مستقیما مرتبط با شبکه های اجتماعی بوده و اقدام کنندگان متاسفانه به دلیل اثرپذیری در این شبکه ها اقدام به خودکشی و یا تجاوز نموده اند.

هاشمی همچنین از نماینگان مجلس و مسولین و شورای عالی فضای مجازی خواست با رسیدگی فوری و ایجاد محدودیت های لازم این افسارگسیختگی و مصداق ولنگاری فرهنگی را ساماندهی نمایند.
نظرات بینندگان