کد خبر: ۸۹۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
رییس اداره جهاد کشاورزی مرودشت:

کشاورزان با توجه به میزان آب، کشت را مدیریت کنند

رییس اداره جهاد کشاورزی مرودشت بیان داشت: ما ممنوعیت کشت را اعلام نکردیم و به کشاورزان گفتیم آب در شبکه نیست مدیریت کنید همچنین نوبت بندی آب یک اقدام عملی در راستای اقتصاد مقاومتی بود.

به گزارش شیرازه؛ به نقل از سایت خبری مرودشت نا، رییس جهادکشاورزی مرودشت در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان داشت: هر کس پست و مقامی داشته باشد و رسانه را بازوی خود نداند بدون شک به بیراهه می رود.

عزیر رحیمی اظهار داشت: میزان تولید محصولات دامی، زراعی و باغی شهرستان مرودشت 2 میلیون و پانصد و چهل هزار تن است که دو و نیم درصد تولیدات کشور محسوب می شود.

رحیمی افزود: در شهرستان مرودشت 6 مرکز خدمات جهاد کشاورزی فعال هستند و اداره جهاد کشاورزی با توجه به وضعیت کشاورزی مرودشت دارای 154 نیروی شاغل است و یکی از پر جمعیت ترین ادارات شهرستان محسوب می شود.

وی به میزان تولید گندم مرودشت اشاره و بیان داشت: از مجموع 800 هزار تن گندم فارس در سال گذشته چیزی حدود دویست و ده هزار تن در مرودشت تولید شده است و شهرستان مرودشت با تولید 25 درصد گندم استان، مقام اول فارس را به خود اختصاص داده است..

رییس جهادکشاورزی مرودشت تصریح کرد: مرودشت با تولید 60 درصد چغندر قند استان فارس، رتبه اول استان را به خود اختصاص داده است و 5 درصد شکر تولید شده از چغندر قندر کشور در شهرستان مرودشت تولید می شود .

رحیمی اظهار داشت: در سال گذشته  4560 هکتار گوجه فرنگی در شهرستان مرودشت کشت شد و شهرستان مرودشت در این خصوص با تولید 23 درصد گوجه استان، مقام اول استان را به خود اختصاص داد.

وی در خصوص آبیاری مزارع گوجه فرنگی بیان داشت: در سال گذشته 99درصد مزارع گوجه فرنگی شهرستان با سیستم آبیاری تیپ یا نواری آبیاری شد و این عمل سبب شد معادل 65 میلیون متر مکعب آب و معادل یک سال آب شرب شهرهای شیراز مرودشت صرفه جویی گردد.

رییس جهادکشاورزی مرودشت گفت: در گذشته مرودشت با تولید 32 هزار تن برنج بعد از آمل و رشت مقام سوم کشور را داشت و در حال حاضر نیز در تولید برنج مقام اول استان را به خود اختصاص داده است.

رحیمی در خصوص جایگاه مرودشت در تولید یونجه بیان داشت: شهرستان مرودشت با 3500 هکتار سطح زیر کشت و تولید یازده درصد یونجه استان، مقام چهارم استان را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: شهرستان مرودشت 28 درصد شیر استان، 5/7 درصد گوشت مرغ استان، 5/11 درصد تخم مرغ استان و 5/3 درصد عسل استان را تولید می کند.

رییس جهادکشاورزی مرودشت اظهار داشت: از 29 هزار دستگاه تراکتور استان فارس، 6 هزار دستگاه معادل 21 درصد تراکتورهای استان در شهرستان مرودشت می باشد و شهرستان مرودشت 60 درصد کمباین های سبک و سنگین استان را نیز در اختیار دارد و ضریب مکانیزاسیون شهرستان مروشت در بخش کشاورزی 9/3درصد است که این میزان در کشور حدود یک درصد است.

عزیز رحیمی رییس اداره جهاد کشاورزی مرودشت

وی در خصوص برنامه های جهاد کشاورزی مرودشت خاطر نشان کرد: تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری، مدیریت مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی، توسعه کشت محصولات شتوی، توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار، توسعه کشت گیاهان کم آب بر، توسعه باغ ها با توجه به سیستم آبیاری نوین، استفاده از ارقام مقاوم در برابر خشکی، طرح  pvs، آموزش های همه جانبه و ترویج فناوری های نوین از خدمات و برنامه های جهادکشاورزی شهرستان مرودشت محسوب می شود.

رییس جهادکشاورزی مرودشت به چالش های پیشرو نیز اشاره و بیان داشت: وزارت جهاد کشاورزی متولی کشاورزی است و آب در اختیار وزارت نیرو است و عرصه دست مردم است و این بزرگترین مشکل است و در زمان اصلاحات ارضی، به جای زمین باید سهام زمین و سود آن در اختیار کشاورزان قرار می گرفت. اگر کشت یکپارچه انجام می شد و مدیریت کشت در اختیار دولت بود تناوب زراعی یا چرخه کشت به راحتی قابل اعمال بود ولی به دلیل این که عرصه در اختیار مردم است تنها می توان به آنها توصیه کرد که با توجه به میزان آب در دسترس، زمین خود را کشت کنند.

رحیمی اظهار داشت: طرح نوبت بندی آب برای اولین بار در شهرستان، استان و کشور در خصوص سد درودزن و در شهرستان مرودشت انجام شد.

وی گفت: ما ممنوعیت کشت را اعلام نکردیم و به کشاورزان گفتیم آب در شبکه نیست مدیریت کنید و نوبت بندی آب یک اقدام عملی در راستای اقتصاد مقاومتی بود.

رییس جهادکشاورزی مرودشت افزود: در جلسه ای که در استانداری داشتیم قرار شد 50 میلیون متر مکعب برای شهرستان مرودشت رهاسازی شود و تقسیم بندی شد. 50 میلیون متر مکعب هم به شهرستان های خرامه و شیراز منتقل شد و در جلسه ای که در 16 اسفند داشتیم مسئولان شهرستان های مذکور اعلام کردند که ما سهمیه آب مان را همین الان می خواهیم و در بازه زمانی 18 اسفند تا 9 فروردین سهمیه آب آنها داده شد و زمانی که ما می خواستیم آب دوم را به کشاورزان بدهیم مردم شهرستان های مذکور 11 روز مقابل سازمان آب و سازمان جهاد کشاورزی تجمع کردند اما عملا آبی برای انتقال به آن ها وجود نداشت و زراعت آنها با مشکل روبرو ش و این در حالی است که در 17500 هکتاری که امسال در مرودشت کشت شد، نزدیک به 40 هزار تن گندم کشت شده است و در منطقه ای از مرودشت هم که کشت صورت نگرفت حداقل به اندازه کشت 10 هزار هکتار در آب صرفه جویی صورت گرفت.

عزیز رحیمی جهاد کشاورزی مرودشت

رحیمی تصریح کرد: تنها محصولی که خرید تضمینی دارد گندم و چغندر قند است با این تفاوت که پول گندم به راحتی در اختیار کشاورز قرار می گیرد اما پول چغندر قند بعد از حدود شش ماه به کشاورز پرداخت می شود و خرید سایر محصولات کشاورزی تابع بازار است.

وی اظهار داشت: طبق بررسی های ما آبی که برای کشاورزی استفاده می شود از آب تصفیه شده است و تنها چند مورد آبیاری با فاضلاب مشاهده شد که توسط اداره محیط زیست پرونده ای تشکیل و متخلفین به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی در خصوص طرح نکاشت افزود: درهیچ جای کشور پولی بابت نکاشت پرداخت نشد و کشاورازن هر سال ضرر می کردند و ما با نوبت بندی آب جلوی ضرر را گرفتیم و با مسئولان بیمه هم صحبت کردیم که بتوانیم به مالکان زمین هایی که کشت نکرده اند مبالغی را پرداخت کنیم.

وی در خصوص پیش بینی های هواشناسی بیان داشت: اعتقاد دارم بیش از سه روز نمی توان به پیش بینی ها اعتماد کرد و پیش بینی های بلند مدت تقریبا 70 درصد دقت دارد. در سال گذشته متوسط بارندگی مرودشت 230 میلیمتر، کامفیروزجنوبی 400 میلیمتر و درودزن 370 میلیمتر بود و متوسط بارندگی شهرستن در دوره بلند مدت سی ساله 250 میلیمتر بوده است و میزان بارش در شهرستان کاهش چشمگیری نداشته است و مشکل ما کاهش پراکنش باران و کاهش باران موثر است.

رحیمی اظهار داشت: ماده آلی خاک در نیمه جنوبی کشور و استان فارس و شهرستان مرودشت یک کیلو است یعنی به ازای هر صد کیلو تنها یک کیلو ماده آلی وجود دارد که به طور متوسط باید بین 2 تا 5 درصد باشد تا بتوان یک خاک زنده و حاصلخیز داشت. هرچه مواد آلی، بقایای پوسیده گیاهی و جانوری در خاک بیشتر باشد خاک حاصلخیزتر است و یکی از راه های افزایش ماده آلی خاک حفظ بقایای گیاهی و کاه و کلش در مزارع است.

وی افزود: در سال های قبل به علت کشت دوم، کاه و کلش را آتش می زدند و آموزش ها و فرهنگ سازی های اداره جهاد کشاورزی مرودشت و کمبود آب و به دنبال آن عدم انجام کشت دوم، سبب شد 90 درصد کاه و کلاش از آتش سوزی مصون بماند.

نظرات بینندگان