کد خبر: ۸۹۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
رییس حوزه هنری استان فارس عنوان کرد:

فارس نیازمند مدیریت واحد فرهنگی است

کرم‌الهی گفت: فارس به واسطه گستردگی فرهنگی و تنوع فرهنگی باید مرکزی به‌ عنوان مرکز واحد مدیریت فرهنگی داشته باشد که بتواند این همه تنوع را در یک کاسه تعریف کند.

به گزارش شیرازه، محمد کرم‌الهی در گردهمایی هنرمندان و ضیافت افطار هنرمندان شیراز سبط النبی که با حضور آیت‌الله ایمانی و شاعران و هنرمندان استان فارس در شیراز برگزار شد، گفت: همه ایران به اعتبار اینکه ایرانی بودن، اهل فارس هستند، فارسی‌ها ممکن است به اعتبار اینکه فارسی هستند تعلقی به جایی نداشته باشند اما ایرانیت ما و حتی کاهی اسلامیت ما برخاسته از فارس است.

وی فارس را یک استان ویژه برشمرد که نگاه مقام معظم رهبری به آن ویژه‌تر و کاربردی و موثر است و با بیان اینکه مردم این استان مردمی به غایت فرهیخته و بلند قامت در عرصه فرهنگ محسوب می‌شوند، گفت: وقتی اینگونه باشد، فعالیت در عرصه فرهنگ نگاهی استراتژیک و فرهنگی را طلب می‌کند و عناصر فرهنگی باید در چرخه و دایره برنامه‌ریزی فرهنگی حضوری موثر داشته باشند این کمترین توقع است که عناصر موثر فرهنگی طلب می‌کنند.

کرم‌اللهی با یادآوری اینکه عناصر فرهنگی انتظار دارند که در موقعیت کنونی و از پارچه رنگارنگ و به غایت زیبای فارس، کاری زیبا برای مخاطب تعریف و ارائه کنند، دست‌یابی به این مهم را نیازمند یک مدیریت واحد فرهنگی دانست.

وی با بیان اینکه چنین موضوعی مورد توجه نماینده ولی فقیه در استان فارس قرار گرفته است، گفت: این مهم در قالب قرارگاه فرهنگی غدیر پیش می‌رود و باید هرچه سریعتر موانع موجود رفع شود تا بتوان اثرگذار در این عرصه برنامه‌ریزی کرده و کارکردها را در دو دو مقطع شناخت و رصد درست اتفاقات و وقایع و برنامه‌ریزی با نگاه به آینده، انجام داد.

کرم‌اللهی با تصریح اینکه متوقف ماندن در وضعیت کنونی برای فارس و عناصر فرهنگی این استان امتیاز نیست، امتیاز را در داشتن و تداوم حرکتی رو به جلو ارزیابی و تصریح کرد: امروز باید برای ما آینده بهتری را ترسیم کند. امروز همان است که هستیم. اما چون می‌خواهیم بهتر باشیم باید حتما دورنمای درستی داشت.

او با بیان اینکه نمی‌‌توان در یک استان سند فرهنگی تدوین شده باشد اما کارگزاران و عناصر فرهنگی یا بی‌اطلاع باشند یا بی اعتنا، گفت: سند فرهنگی باید در تمام برنامه‌ها لحاظ شود. این سند چشم‌اندازی است که تدوین و ابلاغ شده است.

این مدیر فرهنگی با بیان اینکه سند فرهنگی فارس در سال 89 تدوین و ابلاغ شده است، گفت: 99 درصد از کارگزاران و عناصر فرهنگی این موضوع را نمی‌دانند و امروز که در سال 95 قرار داریم نیازمند یک رصد و کنترل کیفی هستیم تا نقاط ضعف بررسی و رفع شده و حرکت رو به جلو آغاز شود.

وی با تاکید براینکه عناصر فرهنگی موثر استان می‌توانند یک کشور را از زایش فکری و اندیشه‌های مثبت سرشار کنند، گفت: آورده و برون‌داد فعالیت‌های فرهنگی فارس باید بین‌المللی باشد. اگرنه متوقف در حصار فارس خواهیم ماند اگر خیلی اوج بگیریم در سطح ملی متوقف می‌شود.

کرم‌اللهی با اشاره به اینکه اولین جریان‌های ترجمعه کشور در فارس نضج و خاستگاه داشته، گفت: چه میزان از این زایش به مخاطبان ملی و بین‌المللی رسیده است. ما باید بتوانیم قدم‌های بلندتری برداریم و این زمانی اتفاق می‌افتد که کنار هم باشیم. کارگزار فرهنگی نباید از فعال فرهنگی موثر جدا باشد و فعال فرهنگی حق ندارد میدان مخاطب را از دست بدهد و در تعامل این سه عامل کار انجام می‌شود.

رئیس حوزه هنری استان فارس با بیان اینکه موثر، اثر و متاثر برای فعالیت‌های هنری تاثیرگذار لازم است، خاطرنشان کرد: تنها دیگران نباید از بیرون این فعالیت‌ها را دیده و رصد کنند، بلکه هر سه عامل باید هارمونی و هماهنگی لازم را در درون خود داشته باشند و نخبگان در قالب مرکزی به‌عنوان رصدگاه فرهنگی که در دل قرارگاه فرهنگی انشاالله ایجاد می‌شود، فعالیت‌ها را رصد و ارزیابی کنند.

کرم‌اللهی اعتقاد دارد که یک مدیر فرهنگی وقتی وارد عرصه می‌شود باید برایش مشهود باشد که حرکت از کجا شروع شده و تا کجا رسیده و اکنون باید تا کجا ادامه یابد اما اکنون آرشیوی از کارکردهای فرهنگی وجود ندارد.

او با بیان اینکه قبل، حین و بعد در فعالیت‌های فرهنگی بسیار مهم است،‌ گفت: اگر از قبلا ندانیم برنامه‌ریزی برای آینده امکان‌پذیر نیست. این موضوع در فارس کمتر دیده شده و باید به جد مورد توجه قرار گیرد.

کرم‌اللهی تصریح کرد: این قصه‌ای نیست که با تغییر دولت‌ها عوض شده یا به واسطه نگاه یک مدیر تغییر کند. باید به دور از منم‌ها و جزیره‌ها، مدیریت واحد فرهنگی تشکیل دهیم تا حرکت رو به جلو شکل گیرد و تداوم یابد. اگرنه دچار سهل‌انگاری فرهنگی شده‌ایم که ریشه و اصل موضوعی است که حضرت آقا آن را ولنگاری فرهنگی تعبیر کرده‌اند.

رئیس حوزه هنری استان فارس گفت: برای آنکه به ولنگاری فرهنگی دچار نشویم که بعضا دچار شده‌ایم، باید این حرکت انجام شود. اگر قرار است اقتصاد مقاومتی ریشه‌ای و اثرگذاری شکل گیرد. حتما در جغرافیایی شکل خواهد گرفت که زمامداران آن اهل فرهنگ، شناخت هنر و انسان‌ساز هستند.

در این نشست جمعی از هنرمندان فارس در فراز گلگشت هنری برنامه های هنری و در فراز نشست ادبی شعرهای تازه خود را قرائت کردند. در بخش هنری اصغر گروسی نمایشی میدانی را اجرا کرد و محمدجواد زارع مهذبیه عبداللهی و آریا عارف آثار کاریکاتور نقاشی و عکس هنرمندان تجسمی حوزه ی هنری را ارائه کردند. در ادامه ای فراز هدایت رضایی مناجاتی را به صورت زنده اجرا کرد.

در بخش ادبی نیز سیدمحمدامین جعفری حسینی، احد ده بزرگی، دکتر غلامرضا کافی، زهرا اسکندری، مرضیه مرادی آثار آیینی خویش در مدح حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام و حضرات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و آثاری با مضامین ارزش های انقلاب اسلامی را قرائت کردند.

نظرات بینندگان