کد خبر: ۹۱۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۲۶ تير ۱۳۹۵
مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری شیراز خبر داد

طراحی نسخه موبایلی سامانه 137 شهرداری شیراز

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری شیراز گفت: شهروندان می‌توانند از طریق نرم‌افزار سامانه 137 شهرداری شیراز به‌صورت آنلاین نظرات و درخواست‌های خود را به این مرکز اعلام کنند.

به گزارش شیرازه به نقل از فارسطراحی نسخه موبایلی سامانه 137 شهرداری شیراز، هاشم مظاهری‌زاده با تأکید بر تأثیر رعایت حقوق شهروندی در رشد و توسعه پایدار یک جامعه در تمام زمینه‌ها، اظهار داشت: به‌کارگیری مشارکت مردم در برنامه‌ریزی شهری امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: اگر بتوان از این ظرفیت عظیم در مدیریت شهری استفاده کرد، اثرات قابل‌توجهی به‌ویژه در زمینه کم کردن هزینه‌ها عاید شهر می‌شود.

مظاهری‌زاده بابیان اینکه شهرداری شیراز به‌دنبال رفع موانع موجود در تحقق مشارکت شهروندان است، خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که شهرداری در راستای تسهیل دسترسی شهروندان به مدیریت شهری انجام داد، راه‌اندازی مرکز 137 است.

وی افزود: این مرکز انجام سریع و دقیق امور شهری را با نظر مستقیم و مشارکت فعال شهروندان دنبال می‌کند.

مظاهری‌زاده ایجاد مرکز هدایت و کنترل، ساماندهی فوریت‌های خدمات شهری، شناخت مسائل و مشکلات مبتلابه مردم، راهنمایی شهروندان در مورد خدمات شهری و برقراری پل ارتباطی بین شهرداری و شهروندان را ازجمله اهداف و ثمرات راه‌اندازی سامانه 137 ذکر کرد و گفت: کم کردن مراجعه حضوری شهروندان در راستای تکریم ارباب‌رجوع و استفاده بهینه از داده‌های این مرکز در راستای آسیب‌شناسی مسائل شهری، از دیگر اهدافی است که شهرداری دنبال می‌کند.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری شیراز بابیان اینکه میانگین تماس با شماره 137 تا سال گذشته 250 تماس در روز بوده است، خاطرنشان کرد: از دو سال گذشته، به‌دنبال افزایش حجم ارتباطات و همچنین تقاضای شهروندان مبنی‌بر امکان ارتباط بهتر با این سامانه، ارتقای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مرکز 137 آغاز شد.

مظاهری‌زاده راه‌اندازی خط E1، ارتقای نرم‌افزار و تغییر ساختاری این مرکز را ازجمله اقدامات یک سال گذشته عنوان کرد و گفت: این اقدامات با توجه به رویکرد جدید شهرداری در راستای بهبود خدمات‌رسانی این مرکز به شهروندان انجام گرفته است.

وی افزود: نرم‌افزار این مرکز از اواخر اردیبهشت‌ماه امسال ارتقا یافته که 470 موضوع را در قالب 45 گروه موضوع ثبت می‌کند.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری شیراز ادامه داد: امکان گزارش‌گیری دقیق و به دنبال آن، تحلیل، آسیب‌شناسی و امکان داده‌کاوی از اطلاعات به‌دست‌آمده، از مزایای نرم‌افزار جدید است.

مظاهری‌زاده با اشاره به اینکه تا سال گذشته تنها هشت اپراتور پاسخگوی شهروندان در این مرکز بودند، گفت: در حال حاضر 20 اپراتور به‌صورت 24 ساعته و در سه نوبت‌کاری، در این مرکز پاسخگوی شهروندان هستند.

وی راه‌اندازی واحد بازخوردگیری و پیگیری ویژه را از دیگر اقدامات شاخص این مرکز در سال گذشته عنوان کرد و گفت: این اقدام در راستای پیگیری و دریافت نظر شهروندان نسبت به روند انجام کار صورت می‌گیرد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری شیراز با اشاره به انجام نظرسنجی‌های مختلف از شهروندان به‌صورت مستمر، گفت: نتایج این نظرسنجی‌ها نشان از روند رو به رشد رضایت شهروندان از این مرکز دارد.

مظاهری‌زاده با اشاره به تماس‌های غیرمرتبط با وظایف ذاتی شهرداری، درخواست‌های فاقد توجیه فنی و کارشناسی و مطالبه مواردی که با برنامه‌ها و بودجه‌های تعریف‌شده انطباق ندارد، تأکید کرد و گفت: پاسخگویی، به‌معنای حل مشکلات مطرح‌شده توسط شهروندان، نیست.

وی افزود: بخش مهمی از پاسخگویی در این مرکز، شامل ارائه راهنمایی در زمینه خدمات و فعالیت‌های شهرداری و سایر اطلاعات موردنیاز شهروندان، زائران، گردشگران و مسافران است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری شیراز ادامه داد: به‌عنوان نمونه در نوروز امسال به بیش از 500 تماس از میهمانان نوروزی، در زمینه‌های مختلف شامل آدرس‌دهی و اعلام مسافت‌های بین‌شهری و ... راهنمایی صورت گرفت. 

وی از طراحی نسخه موبایلی سامانه 137 با توجه به گرایش جامعه به استفاده از ابزارهای اطلاع‌رسانی نوین خبر داد و گفت: نسخه آزمایشی این نرم‌افزار در حال حاضر آماده‌شده و مراحل پایانی خود را طی می‌کند که امیدواریم به‌زودی بتوانیم این نرم‌افزار را به شهروندان ارائه دهیم.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند از طریق این نرم‌افزار به‌صورت آنلاین و در لحظه، با ارسال پیام، فیلم، عکس و یا فایل صوتی خود، با این مرکز ارتباط برقرار کرده و نظرات و درخواست‌های خود را اعلام کنند.

وی با اذعان به اینکه ارتقای نرم‌افزار و تغییر ساختار، یک بستر اولیه است، کارکرد بهینه 137 را منوط به همکاری مطلوب بین‌بخشی در شهرداری دانست و گفت: این ظرفیت زمانی به کارایی حداکثری دست می‌یابد که فرآیند ثبت پیام تا پردازش، پاسخگویی، اقدام در مناطق و سازمان‌ها و ارزیابی و نظرسنجی به‌صورت حلقه‌های یک زنجیر در کنار یکدیگر به‌خوبی قرار گیرد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری شیراز افزود: برای رسیدن به پاسخگویی هرچه بهتر باید ساختار اجرایی، نرم‌افزار و نگرش مجموعه‌ها همسو در کنار یکدیگر حرکت کند.

مظاهری‌زاده با اشاره به وجود سامانه‌های پیامکی و تلفن‌های گویای مختلف ارتباط مردمی در بعضی از سازمان‌ها و مناطق شهرداری، گفت: تمرکز کانال‌های ورودی و جلوگیری از موازی‌کاری و تبدیل شماره 137 به کانال یکپارچه پاسخگویی شهرداری به شهروندان اهمیت بسیاری دارد.

وی با توجه به قابلیت‌های بسیار 137 در زمینه امکان تجمیع و گزارش‌گیری تمام داده‌ها، ابراز امیدواری کرد این مرکز به‌عنوان درگاه اطلاع‌یابی و ارتباطی یکپارچه شهرداری ایفای نقش کند و به اولویت اول ارتباطی شهروندان با شهرداری تبدیل شود.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری شیراز با تأکید بر ضرورت تحقق مدیریت یکپارچه شهری، گفت: بسیاری از تماس‌هایی که با این مرکز گرفته می‌شود، مربوط به سایر نهادهای خدماتی است که نشان می‌دهد شهروندان، شهرداری را به‌عنوان پاسخگو می‌شناسند و همین موضوع، حرکت به سمت تحقق مدیریت یکپارچه شهری را امری اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

نظرات بینندگان