کد خبر: ۹۲۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۵
در سایه مجوز های بدون فکر؛

مهمترین اثر تاریخی کوار در معرض نابودی است

صدور مجوز معدن شن و ماسه در مجاورت اثر 2500 ساله بند بهمن کوار، این بنا را در معرض خطر جدی قرار داده است.

به گزارش شیرازه  بند بهمن، اثری باستانی است که شش کیلومتری غرب شهر کوار روی رودخانه قره آغاج بنا شده و بنا بر اظهارنظر متخصصان، این سد در دوره ی هخامنشی احداث شده و در طول 25 قرن، سرفراز ایستاده است.

طول  این سد 126  متر، عرض آن 4 متر و ارتفاع آن به طور متوسط 5 متر است.

این بنا از معدود سدهای تاریخی است که پس از گذشت 25 قرن همچنان مورد استفاده قرار دارد، از لحاظ فنی بسیار با دقت ساخته شده است؛ بدین صورت که از دو طرف به کوه متصل است و حوضچه ی آرامش آب آن نیز طبیعی است و دست ساز نیست و به واقع می توان آن را یکی از شاهکار های مهندسی عصر هخامنشی تصور کرد.

اما اکنون، بندبهمن؛ مهمترین اثر تاریخی شهرستان کوار که در تاریخ 30 اردیبهشت 1352 با شماره 947 به ثبت ملی رسیده بود در معرض خطر نابودی است.

صدور مجوز احداث معدن شن و ماسه با وسعت 33 هکتار و ظرفیت تولید 200 هزار تن در سال، آن هم در مجاورت این بنای تاریخی، حیات آن را در معرض خطر جدی قرار داده است؛ مجوزی که هشت سال پیش و با چراغ سبز اداره میراث فرهنگی آن زمان در استان فارس صادر شد و اکنون و پس از گذشت هشت سال خبرساز شده است.

از شورای تأمین شهرستان کوار به عنوان یکی از نهادهایی که می تواند رأی به ابطال این مجوز دهد، انتظار می‌رود به این مسأله ورود کرده و مجوز این معدن را به منظور حفظ این اثر ملی و تاریخی لغو کند.

بندبهمن کوار

نقشه معدن مجاور بندبهمن

نظرات بینندگان