کد خبر: ۹۲۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۳ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
یک جوان موفق نی ریزی:

بازار کار فنی در نی‌ریز خوب نیست

یک جوان جوشکار موفق نی ریزی گفت: بازار کار فنی در نی‌ریز خوب نیست، آنهایی که تجربه فنی دارند، باید چند سالی از نی‌ریز دور باشند تا به جایی برسند .

به گزارش شیرازه با توجه مسئله اشتغال و جوانانی که دم از نبود کار و شغل می زنند و هفته مهارت و فناوری که آن را سپری می کنیم برآن شدیم تا با یکی از جوانان نی ریز که حالا برای خودش اوستا کاری شده و در کارخانه های بزرگ شهرستان نی ریز مشغول به کار است به صحبت بپردازیم.

یکی از خصوصیات محمد رضا الهی که ما را به خود جذب کرد و در تلاش به مصاحبه با آن پرداختیم اراده و استعداد این فرد در یادگیری و اینکه با توجه به کمبود فضای کسب و کار توانست با ابتکار و آموزش های فنی و حرفه ای جایگاهی برای خود مهیا کند که شاید در زمان قدیم یک اوستا کار با چندین سال سابقه کار می توانسته آن را محقق کند.

محمد رضا الهی بارها در بین صحبت هایش به ما گفت که آموزش های فنی و حرفه ای؛ راه گشا و پلی برای پیشرفت و کسب تجاربی که شاید نیاز به چندین سال کار در بازار آزاد را داشت اینجا کسب کردم.

محمدرضا  گفت: دارای مدرک کاردانی متالوژی و ٢٤ سال سن دارم همچنین مدرک رشته‌های جوشکاری و لوله‌کشی گاز رسانی صنعتی و خانگی، E٣، E٦ و جوشکاری لوله‌های با فشار بالا را در سالهای ٨٩ و ٩٠ همزمان با گرفتن دیپلم تأسیسات طی یک دوره فشرده ٥ - ٦ ماهه گرفتم و پس از آن به دانشگاه رفتم.

وی در ادامه افزود : هم‌اکنون به عنوان جوشکار تعمیرات در سیمان سفید نی‌ریز به مونتاژکاری جوش مشغول هستم، قبل از آن و حدفاصل دیپلم و دانشگاه در پروژه مسکن مهر نی‌ریز کار می کردم و بعد از آن و در بهمن‌ماه سال 92 تعمیرات کارخانه سیمان سفید را عهده دار بوده و سپس در پروژه گلفا کارخانه گل گهر سیرجان مونتاژ فیتاپ لوله‌ها، نقشه‌خوانی و متریال‌شناسی را یاد گرفتم و این مسأله خیلی به من کمک کرد.

محمدرضا الهی که به گفته خودش تا به حال حتی یک روز هم شاگردی نکرده و از همان ابتدا به عنوان استادکار جوش شروع به کار نموده، دوره‌های فنی و حرفه‌ای را خیلی خوب توصیف می‌کند و معتقد است با هزینه رایگان به دریایی می‌رسی که هر چه توانت باشد از آن برداشت می‌کنی.

وی با بیان اینکه همین که در نی‌ریز هستم و شب در خانه خودمان می‌خوابم، برایم کافی‌ست، ادامه داد: بعضی ها در حین کار به من می‌گفتند خیلی کم دیده‌ایم کسی با این سن و سال، این‌قدر خوب جوش دهد  .

محمدرضا معتقد است در دوره‌های فنی و حرفه‌ای آزمون و خطاها را بدون اینکه مسئولیتی گردنمان باشد، راحت تجربه و نسبت به شاگردی مغازه خیلی بیشتر پیشرفت می‌کنیم.

وی ادامه می‌دهد: در دوره‌های فنی و حرفه ای عیب جوشها و قواعد تخصصی کار را فرا می‌گیریم، آموزش و تجربه مکمل هم می‌شود و در نهایت نتیجه می‌دهد، کیفیت دوره‌ها هم بیشتر به مربی آن برمی‌گردد تا ابزار کار، من شغلم را مدیون آقای مهدی زردشت هستم که یکی از بهترین مربیان جوش نی‌ریز است و ضمن اینکه کیفیت ابزار کار فنی و حرفه‌ای نی‌ریز هم خوب بود.

الهی گفت: هم‌اکنون صنایع نی‌ریز خوابیده و وضع خوبی ندارد، بعضی کارخانه‌ها حقوق خوبی نمی‌دهند و تنها در صورتی که فولاد و سیمان خاکستری به بهره‌برداری برسد، تعداد زیادی شاغل می‌شوند.

وی در پایان بیان داشت : بازار کار فنی در نی‌ریز خوب نیست،  آنهایی که تجربه فنی دارند، باید چند سالی از نی‌ریز دور باشند تا به جایی برسند همان طور که تعدادی از دوستانش در شهرهای دیگر کسب تجربه می‌کنند؛ به امید روزی که کارخانه‌های فولاد و سیمان خاکستری راه بیفتد و آنها در شهر خودشان مشغول به کار شوند.


منبع: نبض نی ریز


ا

نظرات بینندگان