کد خبر: ۹۲۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۵
مدیر آموزش و پرورش مرودشت :

بر اساس قوانین مملکت دریافت شهریه در مدارس دولتی ممنوع است

مدیر آموزش و پرورش مرودشت گفت:بر اساس قوانین مملکت دریافت شهریه در مدارس دولتی ممنوع است و به مدیران اعلام کردیم بر اساس شیوه نامه ای که از وزارت آموزش و پرورش به ما اعلام شده است، دریافت شهریه باید کاملا به صورت داوطلبانه و در زمانی غیر از زمان ثبت نام باشد.

به گزارش شیرازه نشست خبری اصحاب رسانه با مدیر و معاونین آموزش و پرورش مرودشت برگزار گردید.

مرتضی چراغی مدیر آموزش و پرورش مرودشت با اشاره به روند روبه رشد اداره مذکور در چند سال اخیر، بیان داشت: بیش از سه سال است که در این شهر به عنون مدیر آموزش پرورش هستم و تجربه کارکردن در قسمت های مختلف این اداره از یک معلم دوره راهنمایی تا مدیریت مدارس، کارشناس و کارشناس مسئول و تجربه معاونت و نهایتا مدیریت را در کارنامه خود دارم و امیدوارم که در این مدت توانسته باشم آموزش پرورش را یک قدم به سمت تعالی هدایت کرده باشم.

مرتضی چراغی مدیر آموزش پرورش مرودشت

مرتضی چراغی افزود: آموزش پرورش مرودشت در حوزه تربیت بدنی مقام سوم استان فارس را به صورت تیمی کسب کرده است  و در حوزه تحت پوشش قراردادن افراد بازمانده از تحصیل و افرادی که میانگین سنی آنها از 10 سال تا 49 سال است و نهضت سوادآموزی در استان اول شده است  و در این خصوص  200 درصد کار محقق شد و هم از بعد کیفی و هم کمی به مقام اول دست یافت.

مدیر آموزش و پرورش مرودشت به دیگر افتخارات آموزش و پرورش مرودشت اشاره کرد و بیان داشت: در حوزه امور تربیتی و بهداشت مدارس، آموزش پرورش شهرستان مرودشت رتبه دوم استان را کسب کرده است.

نشست خبری مرودشت با مدیر آموزش پرورش مرودشت

چراغی افزود: در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی با هماهنگی  ارگان ها و نهادها و همفکری آحاد جامعه، اولیا دانش آموزان و دانش آموزان،  تفکرات معلمان و بدنه آموزش و پرورش و  بدنه جامعه موارد مورد نظرتحقق پیدا کرده است و در زمینه پیشگیری همایش های خیلی بزرگی انجام شده و کار به خوبی پیش رفته اما قطعا با اهدافی که مدنظر است فاصله داریم.

وی تصریح کرد: در حوزه معاونت آموزش ابتدایی، با توجه به سی شاخصی که اداره کل ما را با آن ارزیابی کرده، رتبه 9 را از 59 منطقه کسب کردیم و در حوزه آموزش متوسطه در سال 94 رتبه 31 را از مجموع 59 منطقه کسب کردیم و امسال با 6 پله صعود در رتبه 25 ایستادیم و میانگین نمره، یک نمره ارتقا یافت که این نشان دهنده اهمیت کار انجام شده است.


خبرنگاران مرودشت, ایمان شریفی, محموداینالو

مدیر آموزش و پرورش مرودشت بیان داشت: به خاطر رتبه 31 که در سال گذاشته به دست آوردیم، از استان با فرماندار و نماینده مجلس صحبت کردند و مسئولان استان نگرانی های خود را نسبت به افت تحصیلی در مرودشت بیان کردند و در همین راستا یک روز در منزل؛ یک منشور با 14 بند نوشتم و آن را برای اصلاح به آقای صالحی دادم  که 14 کلمه از این 14 بند به عنوان شعار محوری ما انتخاب شود و بعد از اصلاح در شورای معاونین بررسی شد و تصمیم بر این شد که مدیران مدارس یکی یکی در مدت دو هفته عصر ها دعوت شوند و ضمن بررسی عملکرد آنها در سه سال اخیر، مواردی که از آنها انتظار داریم را ابلاغ نماییم و به آنها گفتیم این موارد را هر کس نتواند انجام دهد برای سال آینده اصراری بر ماندن نداشته باشد و بعد همین رویه را در خصوص مقطع راهنمایی و ابتدایی نیز به کار بردیم.

وی اظهار داشت: پس از بررسی مشخص شد یکی از علت هایی که ما در رتبه 31 قرار گرفتیم عملکرد سه مدرسه بوده است به طوری که یک مدرسه پسرانه  در شهر که یک کلاس انسانی 30 نفره داشته، ههر 30 دانش آموزش مردود شدند و یک دبیرستان دخترانه که 28 دانش آموز انسانی داشته نیز هر 28 نفر مردود شدند و یک مدرسه پسرانه روستایی در رشته انسانی 10 درصد قبولی داشته و ما در رشته های ریاضی و تجربی پیشرفت داشتیم اما در رشته انسانی حدود 20پله سقوط کرده بودیم و پس از اجرای رویه مذکور امسال شاهد این بودیم که همان مدرسه روستایی 78 درصد قبولی داشته است و همان مدرسه پسرانه که در شهر مرودشت است در رشته انسانی نزدیک به 62 درصد قبولی داشته است.

خبرنگاران مرودشت, سیدبهنام موسوی, مختار شهبازی

چراغی افزود: در کنکور 93 پانزده نفر قبولی در رشته پزشکی، دندان پزشکی و دارو سازی داشتیم و در سال 94 به 35 نفر می رسد که تقریبا 135 درصد رشد داشته است و این نشان دهنده حرکت کردن بر اساس شاخص ها و رها نکردن دانش آموزان است.

وی در خصوص وضعیت سازمان دانش آموزی مرودشت و پروژه مهر بیان داشت: سازمان دانش آموزی مرودشت رتبه برتر استا ن را کسب کرده و در زمینه پروژه مهر رسول فلاحی دبیر این پروژه است و ما در سال تحصیلی 95 - 96 از اردیبهشت ماه جلسات منظم پروژه مهر را تشکیل دادیم و جالب اینجاست که 29 خرداد برنامه اش از وزارت خانه به ما ابلاغ شده است.

خبرنگاران مرودشت

وی در پاسخ به یکی از خبرنگاران در خصوص طرح هدایت تحصیلی بیان داشت: هر تغییری در سیستم های اجتماعی با اعتراض هایی روبرو است خصوصا تغییراتی نظیر طرح هدایت تحصیلی که پس از سی سال اتفاق افتاده است وکسانی که بیرون از آموزش پرورش هستند همه معتقدند به اجرای این طرح ظلم شده ولی کسانی که در بدنه آموزش پرورش فعالیت می کنند و در حوزه متوسطه و مشاوره شناخت دارند می دانند این کار، یک کار علمی و کارشناسی شده است و طبیعی است که در سال اول این موضوع فشارهای زیادی آورده شود و در کشور در این خصوص تنش های زیادی به وجود آمده است که در استان فارس کمتر و در شهرستان مرودشت خیلی کمتر اتفاق افتاده است.

وی اظهار داشت: روز گذشته مدیر آموزش پرورش فسا و جهرم اعلام کردند که رمق شان گرفته شده و هر بار که اداره میروند با 400 دانش آموز معترض نسبت به طرح هدایت تحصیلی روبرو می شوند و ما هم در مرودشت در این خصوص مشکل داریم اما تعداد معترضان ده بیست نفر است و در این راستا روز گذشته با دکتر قجری که معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان هستند نیم ساعت در پشت درب های بسته در این خصوص صحبت کردم.

خبرنگاران مرودشت

وی در خصوص نحوه اجرای طرح هدایت تحصیلی اظهار داشت: هدایت تحصیلی بر اساس یک آیتم صد نمره ای متشکل از نمرات دانش آموز و بحث های مشاوره ای و تست های انجم شده مشخص می گردد که از این مقدار 35 نمره به متوسطه اول بر می گردد و یک فرم هایی به دانش آموز، اولیاء، معلم و مشاور دانش آموز داده می شود که آن هم از مجموع 100 نمره، 35 نمره دارد بدین صورت که فرمی به دانش آموز داده می شود و از او خواسته می شودکه بر اساس علاقه اش از میان 12 رشته، اولویت ها را به ترتیب مشخص نماید که این فرم 10 نمره دارد و همین فرم را به ولی دانش آموز، مشاور و معلم هم می دهند که هر کدام به ترتیب 5، 10 و 10 نمره دارد که مجموعا 35 نمره مذکور را تشکیل می دهند و دو تست روان شناسی هم در سال نهم متوسطه اول در دو فرصت زمانی مختلف گرفته می شود که یکی تست استعداد سنج نام دارد که 15 نمره داشته است و دیگری تست رغبت سنج بوده که آن هم 15 نمره داشته است و در یک فرآیند زمانی سه ساله متوسطه اول و در خروجی متوسطه اول، فرآیند هدایت تحصیلی طی شده و نمرات به مرور وارد سامانه آموزش پرورش شده است.

اخبار مرودشت

مدیر آموزش و پرورش مرودشت اظهار داشت: پس از اینکه نمرات خردادماه هم وارد سامانه شده به طور ناگهانی انتخاب رشته و هدایت تحصیلی در سامانه آموزش پرورش قفل شد و بنا شد آموزش پرورش ها بر اساس کد رمز ورود کنند و فرم هدایت تحصیلی هر دانش آموز را بدون اعمل نظر شخصی از سامانه بگیرند و وقتی دریافت شد اولیا به سمت ادارات هجوم آورند و در حال حاضر تب تجربی در کشور پر رنگ است و 70 درصد شرکت کنندگان کنکور در رشته تجربی هستند و این یک فاجعه است و جالب اینجاست که اغلب مدیران کشور یا فنی مهندسی هستند یا رشته پزشکی و این در حالی است که باید در حوزه علوم انسانی درس خوانده باشند.

چراغی آموزش پرورش مرودشت

چراغی افزود: در خصوص توسعه متوازن این شیوه هدایت تحصیلی، بهترین شاخص است و امروز در یک کانال تلگرام دیدم که نوشته شده بود تمام برنامه های آموزش پرورش را اخبار سراسری تحت الشعاع قرار داد و یک جمله در اخبار بیان شده است با این مضمون، کسانی که در آموزش پرورش، هدایت تحصیلی اجباری برایشان انجام شده است، برای هدایت تحصیلی به آموزش پرورش ها مراجعه کنند و این در حالی است که اجباری نبوده و از 100 نمره 80 نمره دست خود دانش آموز بوده است.

وی اظهار داشت: 50 درصد نمرات دانش آموز در متوسطه اول در اختیار معلم است پس همه قبول می شوند و چون امتحانات به صورت متمرکز انجام نمی شود ممکن است سطح سوالات یک مدرسه از سطح دشواری پایین تری برخوردار باشد . میانگین معدل ما در شهرستان مرودشت در متوسطه اول 17 است و در متوسطه دوم پایه اول میانگین معدل 13 است و دانش آموز در متوسطه دوم معمولا با یک افت شدید معدل روبرو می شود و این توهم معدل است که اولیا را گمراه می کند والا دانش آموز استعدادهای لازم را ندارد و اگر وزارت اموزش پرورش بتواند این موضوع را مدیریت کند و جامعه و اذهان عومی هم کمک کنند جلوی افت تحصیلی را در ده سال اینده خواهد گرفت و یکی از دلایل های موفقیت آموزش و پرورش مرودشت در سال های آتی توسعه متوازنی است که در سال های گذشته انجام شده است. در سال های گذشته 27 درصد داش آموزان ما در رشته های فنی و کاردانش ثبت نام می کردند اما  در سالی که گذشت 42 درصد از دانش آموزان به رشته های فنی رفتند و ما قانونی را وضع کردیم که هر کس قبولی خرداد باشد می تواند در متوسطه نظری باشد و بقیه بالاجبار باید به رشته های فنی و کاردانش بروند و به اهداف سیاست های تحول بنیادین کشور نزدیک شدیم و امسال هم شیوه نامه بر همین مورد اصرار دارد.

مدیر آموزش و پرورش مرودشت ادامه داد: استان به ما در هر رشته سهمی اعلام کرده است که در مرودشت در رشته تجربی 350 نفر پسر و 714 دختر می توانیم ثبت نام کنیم که این نسبت به گذشته 20درصد کاهش داشته است و ما برنامه ریزی کردیم که 5 مدرسه پسرانه به غیر از مدارس خاص رشته تجربی دارند و به مدارس دولتی سهمیه هایی دادیم و با مدارس غیرانتفاعی هم در خصوص سهمیه هایشان قرارداد بستیم.

چراغی رییس آموزش پرورش مرودشت

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص شهریه بیان داشت: آموزش پرورش خانواده و اجتماع سه ضلع یک تیم هستند و آموزش پرورش از دوران حضرت آدم شروع شده و تا امروز هم ادامه یافته و در کشور ما هم، مردم در طول این سالها همواره به آموزش پروش کمک کرده اند چرا که معتقدند این کار یک کار ثواب و حسنه است گرچه اصل سی قانون اساسی می گوید آموزش پرورش تا پایان دوره متوسطه باید رایگان باشد اما هیچ دولتی به دلایل مختلف از جمله مسائل مالی نتوانسته است حتی در هیچ سالی این را عملی کند و همواره آموزش پرورش با کسری بودجه مواجه بوده است و این بیانگر این است که همیشه به آموزش و پرورش با یک دید هزینه ای نگاه شده است و با دید سرمایه ای نگاه نشده است.

چراغی اظهار داشت: آموزش و پرورش نیاز به کمک مردم دارد و با کمک مردم چرخ های آموزش پرورش بیشتر می چرخد و همه ما می دانیم که بر اساس قوانین مملکت دریافت شهریه در مدارس ممنوع است به غیر از مدارس نمونه دولتی، تیزهوشان، شاهد، مدارس هیات امنایی و شبانه روزی که قانون مصوب خودشان را دارند، در خصوص مدارس عادی به مدیران اعلام کردیم بر اساس شیوه نامه ای که از وزارت آموزش و پرورش به ما اعلام شده است، دریافت شهریه باید کاملا به صورت داوطلبانه باشد و در زمانی غیر از زمان ثبت نام و در طول سال و با مصوبه شورای سیاست گذاری آموزش و پرورش مصوبه شورای انجمن اولیاء و مربیان می توانند از افرادی که تمکن مالی دارند مشارکت های مردمی را دریافت نمایند.

وی بیان داشت: در کنار این آیین نامه، آیین نامه دیگری هم تحت عنوان آیین نامه برگزاری کلاس های فوق العاده یا کلاس های اضافه داریم که آنجا صراحتا اعلام شده است اگر مدرسه ای می خواهد کلاس هایی بیشتر از کلاس های مصوب برگزار کند می تواند مشارکت هایی از دانش آموزان دریافت و این کلاس ها را برگزار کند و اغلب مدارس که اقدام به جمع آوری مشارکت می کنند در این مسیر حرکت می کنند.

مرودشت

چراغی اظهار داشت: در سال گذشته تمام مدارس مرودشت به جز مدارس خاص، مبلغ یک و نیم میلیارد از محل مشارکت های مردمی به دست آوردند که نصف آن در 20 مدرسه جمع آوری شده است و 30 درصد آن در 30 مدرسه دیگر جمع آوری است که در بهترین جای مرودشت قرار گرفته اند و 20 درصد از این شهریه در 250 مدرسه جمع شده است  و با در نظر گرفتن حقوق پرداختی معلمان در یک ماه و اعتبار عمرانی دولت به آموزش و پرورش مرودشت که در سال گذشته نزدیک به 600 میلیون تومان بوده و با توجه به سیصد میلیون تومان سرانه ای که به حساب مدارس واریز شده است، مشارکت های مردمی تنها یک و نیم درصد از کل فرآیند آموزش و پرورش اختصاص داده شده است.

وی در خصوص نقش آموزش و پرورش در مبارزه با بیماری سالک بیان داشت: سالک در منطقه ما یک معضل اجتماعی بهداشتی است که غنی و فقیر را تهدید می کند و ما همه باید چگونگی مبارزه با پشه سالک و فرهنگ سازی را در برنامه هایمان قرار دهیم و سال گذشته در نتیجه تعامل خوبی که با مرکز بهداشت و شبکه بهداشت داشتیم و دستورات فرماندار، ما به صورت جدی ورود کردیم و با آموزش معلمان بهداشت، معلمان محیط زیست، معلمان علوم تجربی و حرفه و فن شروع کردیم و بعد از آموزش این همکاران از 42000 دانش آموز روزانه 35000 دانش آموز آموزش دیدند و اعتقادم این است که ریشه کن کردن سالک عزم ملی می خواهد و سیاست منطقه ای زیاد نمی تواند موثر باشد.

مدیر اموش و پرورش مرودشت در پاسخ به یکی از خبرنگاران در خصوص شیوه ثبت نام بیان داشت: ثبت نام در مدارس عادی بر اساس دو محور طرح آدرس و طرح اقمار انجام می شود و  براساس طرح آدرس هر کس باید در نزدیکترین مدرسه محل زندگی خود ثبت نام شود و طرح اقمار بدین معناست که ما در یک مکان سه مدرسه کنار هم داریم و در یک بعد مسافتی هم مدرسه نداریم و بهترین گزینه طرح ادرس است. کمبود فضای آموزشی و شیطنت های برخی از مدیران در جذب دانش آموزان برتر، باعث می شود که طرح آدرس به طور کامل اجرا نشود.

وی بیان داشت: یکی از راهبرهادی دکتر فانی ارتقای مدیریت آموزشگاهی بود و برای این کار طرح تعالی مدیریت را پیشنهاد داد که طرح تعالی مدیریت یک کتابچه و شیوه نامه دارد و دوره های متعددی مدرسینی در این خصوص تربیت کردند و ما نیز مدیران را از سال 93 آموزش دادیم و هر سال هم 20 درصد آموزش می بینند و ما در حال حاضر 60 درصد را آموزش دادیم و سال آینده باید 60 درصد از مدارس ما طرح تعالی را اجرا کنند و طرح تعالی مدیریت آموزشگاهی، در خصوص کیفی کردن کار مدیریت آموزشگاه هاست.

وی در خصوص تدریس کتاب اصول شهروندی در مدارس مرودشت بیان داشت: کتاب اصول شهروندی ماحصل تلاش همکاران ما در حوزه آموزش ابتدایی، شهرداری و شورای شهر است و قرار شده  محتوای این برنامه را خودمان تنظیم کنیم و تاکنون نیز80درصد محتوا آماده شده است و به زودی محتوا کامل می شود و قرار است علاوه بر آموزش پرورش مرودشت، دانش آموزان سال چهارم درودزن و کامفیروز هم تحت پوشش قرار می گیرند. بیش از 80 میلیون تومان هزینه تهیه این کتاب است که تمام آن را شورای شهر و شهرداری متقبل شده است و یک قرارداد بیست ساله بسته می شود و بر اساس آن این کتاب طی بیست سال در مقطع چهارم ابتدایی در مدارس تدریس شود.  در این خصوص با استان هم نامه نگاری شد و استان مخالفت کرد چراکه هر محتوایی که قرار باشد علاوه بر محتوای مصوب تدریس شود باید مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی را اخذ کرد و تدریس کتاب اصول شهروندی تصمیم منطقه ای ماست و ما مصوب کردیم و خودمان هم پای کار  هستیم.

چراغی رییس آموزش پرورش مرودشت

وی در خصوص مدارس فرهنگیان بیان داشت: چندسال پیش سه مدرسه فرهنگیان داشتیم و به خاطر هجومی که روی این مدارس بود، مدیر آموزش و پرورش آن زمان تصمیم گرفت تعداد مدارس فرهنگیان را افزایش دهد و تعداد مدارس فرهنگیان به 12 مدرسه رسید و زمانی که من آمدم متوجه شدم این کار اشتباه است چرا که ما آیین نامه ای برای انجام این کار نداشتیم و اصلا ایجاد مدرسه فرهنگیان در کشور ممنوع است و مدارس بر اساس ضابطه ایجاد می شود و عده ای هم اعتراض کردند و ما هم برای مدیریت جریان یک سرمایه مخفی در این خصوص در نظر گرفتیم که ده درصد هر مدرسه ویژه فرهنگیان باشد اما اسمی از آن نباشد.

چراغی اظهار داشت: سال گذشته در یکی از مدارس حاشیه شهر صفر درصد قبولی داشتیم که از مدیر مدرسه دعوت کردیم و به آن اعلام شما هم مثل مدرسه تیزهوشان می توانید معلم انتخاب کنید و معلمان خوب را انتخاب کرد و به 67 درصد قبولی رسید.

وی در خصوص مدرسه شهید الطافی و طرح خواهرخواندگی مدارس مرودشت بیان داشت: مدرسه شهید الطافی یک مدرسه ضعیف است و مردم محل نیز قشر ضعیف هستند و در این چند سال فرماندار و شهردار را برای بازدید به این مدرسه بردیم و خدماتی داده اند و ما این مدرسه را خواهرخوانده مدرسه ملا اسماعیل مردانی قرار دادیم که مدرسه ملااسماعیل محمد مردانی قسمتی از مشارکت های مردمی را که دریافت می کند به مدرسه شهید الطافی دهد و 30 مدرسه ای را که از لحاظ دریافت های مشارکتی وضع بهتری دارند را خواهر خوانده مدارس حاشیه ای قرار دادیم.

مدیر اموزش و پرورش مرودشت در خصوص دانش آموزان افاغنه بیان داشت: بعضی شهرهای استان برای افاغنه مننوع شده اما مرودشت ممنوع نشده و سالیانه 30 درصد به دانش آموزان افغانی مرودشت افزوده می شود و سه سال پیش 700 دانش آموز افغانی داشتیم و سال گذشته 2200 دانش آموز اقغانی در مدارس مرودشت درس می خواندند و در مدرسه روستای حسن آبادسنجرلو 15 دانش آموز ایرانی داشتیم و 29 دانش آموز افغانی و ما یک کار غیرقانونی و غیر اخلاقی انجام دادیم و گفتیم افغانی ها حق ندارند در مدارس برخوردار ما درس بخوانند و آنها را به سمت مدارس حاشیه ای هدایت کردیم و اداره های امنیتی هم در خصوص تجمیع این ها در یک مکان، به ما فشار می آورند.

مرتضی چراغی رییس آموزش پرورش مرودشت

وی اظهار داشت: هدف دولت بر این است که مدارس شبانه روزی جمع شود و در استان هم بالای 50 درصد مدارس شبانه روزی جمع شده است  ولی در شهرستان در چند سال گذشته با حمایت قاطع مسئولین ما مدارس شبانه روزی مرودشت تعطیل نشدند و ما چهار مدرسه شبانه روزی داریم و دو سال است که استان تلاش می کند حداقل یکی از این چهار مدرسه را تعطیل کند ولی ما با کمک مسئولان اجازه ندادیم و مدارس شبانه روزی شهرستان جز مدارس خوب استان هستند.

وی بیان داشت: از زمانی که نظام شش سه سه شروع شد به خاطر اینکه دانش آموز ششم ابتدایی اوایل بلوغ را تجربه می کند و با دانش آموز اول ابتدایی تناسب سنی خیلی خوبی ندارد، گفتند قانون سه سه را در مقطع ابتدایی اجرا کنید یعنی اول تا سوم و سوم تا ششم با هم در یک مدرسه باشند و تا جایی که توانستیم آن را اجرایی کردیم و در میدان معلم هم مشکلی که داریم به خاطر کمبود فضای آموزشی است و چند روز پیش هم با نماینده مجلس در خصوص ضرورت ایجاد یک مدرسه ابتدایی در میدان معلم صحبت کردم و دو قطعه زمین 3 هزارمتری هم در این شرایط سخت تملک کردیم و مهندس برومندی خود به این قضیه اشراف داشت و گفت پیگیر ایجاد یک مجمتع 15 کلاسه باا اعتبار ملی در آن زمین است.

وی افزود: در حال پیگیری 6 مدرسه خیرساز هستیم  که دو مدرسه در هفته دولت محقق می شود و مشکل ما این است که خیرین در شهر مدرسه نمی سازند و هر خیری که پیدا می کنیم می خواهد در مناطق محروم کار کند.

وی اظهار داشت: زمانی مرودشت 6 هنرستان داشت و الان 22 هنرستان دارد و هر جا دبیرستان تعطیل شده ما هنرستان ایجاد کردیم چون هنرستان با 15 نفر هم میتوان راه اندازی کرد و لی دبیرستان با 25 نفر راه اندازی می شود.

منبع: مرودشت نا

نظرات بینندگان