کد خبر: ۹۵۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۵

جهت کنترل بیماری HIV عزم جدی و همکاری بین بخش ها می طلبد

نشست سه روزه منطقه ای بررسی چهارمین برنامه استراتژیک ایدز کشور، به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، آغاز به کار کرد.
به گزارش شیرازه، پروین افسر کازرونی رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری های واگیردار، هدف از تشکیل این کارگروه را که طبق برنامه چهارم مصوب شورای عالی سلامت کشور دانست و گفت: با انجام یک کار تیمی، فعالیت های تاثیرگذاری را در این حوزه انجام و هر ۳ ماه یکبار پایش و نتیجه را به ریاست جمهوری انتقال میدهیم.

وی ادامه داد: اولین کارگروه منطقه ای این همایش در شیراز برگزار می شود که ۲۳ سازمان درگیر، ۷ سازمان آموزش و پرورش، بهزیستی، وزارت بهداشت، سازمان دخانیات، اداره رفاه و تعاون، سازمان زندان ها و وزارت کشور میزبانان این همایش سه روزه هستند.

جهت کنترل بیماری HIV عزم جدی و همکاری بین بخش ها می طلبد

عبدالرسول همتی قائم مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با توجه به رشد روزافزون HIV در دنیا و بخصوص در کشور ما دانست و اذعان داشت: جهت کنترل بیماری نیاز به عزم جدی وجود دارد و مهم ترین مسئله همکاری های بین بخشی است.

همتی یادآور شد: در برگزاری چهاردهمین جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی مصوب شد که برنامه استراتژیک ملی کنترل HIV طی یک برنامه عملیاتی با درگیرکردن سازمان های مربوطه تدوین و نوشته شود.

وی اظهار داشت: قطعا در رسیدن به این هدف تنها وزارت بهداشت موظف به پیمودن این مسیر نمی باشد و نیاز به رسیدن یک زبان مشترک و یک برنامه عملیاتی که سهم هریک از سازمان ها در آن مشخص باشد تا شاخص ها مورد ارزیابی و پایش شود و به هدف خود که کاهش ۲۰ درصدی سهم ابتلاست، دست یابیم.

نگاه رئیس جمهور بر اولویت آسیب های اجتماعی ارزشمند است

سید علی محمد موسوی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس نیز در این مراسم از اهداف برگزاری این گردهمایی سخن گفت و افزود: هدف از گردهمایی در برنامه چهارم با پیش رو داشتن سه برنامه قبل در بحث کنترل و ارزشیابی را مورد بررسی قرار داد.

وی نگاه عالمانه رئیس جمهور مبنی بر اولویت داشتن آسیب های اجتماعی و معیشت مردم بسیار ارزشمند دانست و افزود: رئیس جمهور حوزه فرهنگی وزارت کشور را موظف به تدوین داده ها در حوزه اجتماعی کرد که از سال ۱۳۳۵ تا کنون داده های آماری ثبت و تحلیل آنها را محضر مقام رهبری و روسای ارشد نظام گزارش کردند.

موسوی اذعان داشت: در کنار بحث اقتصاد مقاومتی، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی مد نظر است که در حوزه هایی همچون طلاق، مسائل اخلاقی و بحث حاشیه نشینی در اولویت قرار گرفته است و تعهد سازمان ملل مبنی بر اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران را موظف به شناسایی ۹۰ درصد افراد آلوده و همچنین تحت پوشش قرار دادن آنها را  تا سال ۲۰۳۰ میتوانیم به عنوان یک فرصت در نظر گرفت.

باید از فعالیت های جانبی و پراکنده فاصله گرفت

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس در بخش دیگر سخنان خود از نگرانی های موجود در جامعه مبنی بر دارا بودن ۳۰ درصد از جمعیت کشور به قشر جوان، حاشیه نشینی ۱۱ میلیون از افراد و همچنین رشد فزاینده آمار طلاق که حدود یک چهارم ازدواج ها به طلاق می انجامد اشاره کرد و افزود: باید از فعالیت های جانبی و پراکنده فاصله گرفت و متمرکز به برنامه های اصلی شویم و در بحث های اجتماعی مسیرهای مختلفی که در ابتدا با انکار و بعد از آن با پند و موعظه و در مرحله بعدی به برخورد ماموران انجامید، در حال حاضر به ایستگاه آخر رسیده ایم و باید مسائل و آسیب ها را با نگاهی واقع بینانه و عالمانه نگاه کرد که سیاست دولت و نظام نیز در همین راستاست.

موسوی در پایان از بی اطلاعی ۵۰ درصد از افراد مبتلا به این عفونت خبر داد و گفت: این آمار تکان دهنده ایست اما می بایست سازمان ها همکاری کنند تا دولت به تعهد خود جامه عمل بپوشاند.

بیماری HIV یکی از خطرناک ترین پیامدهای آسیب اجتماعی است

محمدمهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی نیز در این همایش به اهمیت موضوع واگیر به طور جد مطرح کرد و گفت: این بیماری یکی از خطرناک ترین پیامدهای آسیب اجتماعی است و جمهوری اسلامی ایران مصمم شده تا ۱۵ سال آینده به پایان همه گیری ایدز برسد و در رسیدن به این مسیر نباید هیچ گونه تردیدی را داشته باشد.

وی درباره اهمیت این موضوع ادامه داد: دنیا ایدز را بعنوان امنیت سلامت کشور خود میدانند و معتقدند درصورت به خطرافتادن امنیت سلامت کشور، امنیت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیز به خطر می افتد لذا به عنوان مثال؛ در کشور افرایقای جنوبی حدود ۷۵ درصد مریض های بستری مبتلا به ایدز هستند و دولت مجبور به دادن هزینه های مورد نیاز آنها شده که سبب به خطرافتادن ابعاد دیگر جامعه می باشد.

گویا افزود: با شناخته شدن این ویروس طی سی و چند سال گذشته و دانستن راه های انتقال آن، اما هنوز درمان قطعی به دست نیامده اما در بعضی از کشور ها میبینیم که در این زمینه موفقیت هایی کسب کردند و توانسته اند بعضی از راه های انتقال آن را ببندند و کشوری مثل تایلند که در چند سال گذشته که به سرآمد سرعت ابتلا این بیماری شناخته شده بود، توانست راه انتقال این ویروس را از مادر به کودک مسدود کند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی تعداد کل افراد شناسایی شده تا پایان سال ۹۴ را ۳۱ هزار و ۹۵۰ نفر اعلام کرد و اظهار داشت: برآورد ما از۳ برابر بودن افراد مبتلا حکایت می کند و در حال حاضر در کشور ما، اعتیاد تزریقی بالاترین رتبه در انتقال ویروس HIVاست و باید با بکارگیری تجربیات موفق کشورهای دیگر به یک دستورالعمل واحد برسیم.

وی گفت: بانوان آلوده به ایدز میتواند کودکان خود را مبتلا کند و متاسفانه با پیشرفت هایی که در زمینه شناسایی افراد آلوده داشته ایم موفقیت های چشمگیری بروز داده نشده است.

آمار هفتاد درصدی زندانیان موادمخدر

مهرزاد تشکریان مدیرکل بهداشت و درمان سازمان زندان ها از آمار هفتاد درصدی زندانیان موادمخدر خبر داد و گفت: تلاش های کادر درمان این سازمان در بیماران چون دغدغه اصلی زندانیان بیمار، در بدو ورود، درمان نمی باشد این هنر کادر بهداشتی- درمانی این سازمان را می رساند.

تشکریان زندان را به شهری با همه خصوصیات و دغدغه های ان  تشبیه کرد و به ضرورت ایجاد برنامه ای جامع با مشارکت های نهادهای حمایتی و اجرایی در راستای کاهش آسیب به این افراد اشاره نمود و ادامه داد: تمامی اقدامات پزشکی و آموزشی و اشتغال در زندان ها به صورت رایگان انجام می گیرد در صورتیکه می بایست این اقدامات قبل از ارتکاب افراد به جرم تحت حمایت سازمان های مسئول انجام بگیرد و تا زمانی که دغدغه ها و امور زندانیان برای مسئولین و مردم فرهنگ سازی نشود همچنان درگیر این سیکل معیوب خواهیم برد.

منبع: موج ما



نظرات بینندگان