کد خبر: ۹۶۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۳ - ۰۵ مهر ۱۳۹۵
نظرآبادی ها نظر کردند به وجه الله؛

روستای 14 خانواری با 14 شهید در نور آباد

روستاهایی که در زمینه‌های مختلف در کشور نمونه باشند، به وفور مشاهده می‌شوند اما روستایی که در زمان جنگ تحمیلی با جمعیت حدود 14 خانواری تعداد 14 شهید را تقدیم نظام و انقلاب کرده‌باشد، یک پدیده‌ی استثنایی محسوب می‌شود.

به گزارش شیرازه   فرامرز گهر از رزمندگان دوران دفاع مقدس و از اهالی این روستا نظر آباد در گفتگو با خبرنگار نورآنلاین بیان داشت: شهرستان ممسنی در دوران جنگ تحمیلی بیش از ۲۵ هزار رزمنده را به مناطق عملیاتی اعزام کرد که در آن زمان با توجه به جمعیت ۷۰ یا ۸۰ هزار نفری در سطح کشور بی نظیر بود.

این جانباز جنگ تحمیلی که از سال ۶۰ به مناطق عملیاتی غرب اعزام شده بود می گوید: از همان اوایل جنگ علاقه مند بودم تا در جبهه شرکت کنم اما سنم کم بود و اجازه نمی دادند؛ تا اینکه پس از امتحانات خرداد توانستم با جمعی از بسیجیان روستای نظرآباد و مصیری به منطقه اعزام شویم.

سرهنگ فرامرز گهر ممسنی و رستم نظر آباد


زمندگان ممسنی از نیروهای عملیاتی بودند و همواره در خط جلو حرکت می کردند

این یادگار دفاع مقدس ادامه داد: چند ویژگی درباره مردم ممسنی و رستم وجود دارد که باعث شده بسیاری از جوانان در جبهه های حق علیه باطل شرکت کنند؛ وجود روحیه حماسی و اعتقادات راسخ به قرآن، اهل بیت و نماز از مهمترین عواملی است که می توان نام برد، برای مثال در همین روستای 14 خانواری نظر آباد ، این روحیه موج می زد و همه جوانان، عاشقانه به سمت جبهه حرکت می کردند و توانستند ۱۴ شهید را تقدیم انقلاب کنند.  بسیاری از رزمندگان ممسنی از نیروهای عملیاتی بودند و همواره در خط جلو حرکت می کردند و خط دفاعی دشمن را می شکستند.

وی در ادامه بیان داشت: یکی از ویژگی هایی که رزمندگان و شهدای ممسنی  داشتند اعتقاد راسخ به امام بود، یادم هست در روستای نظرآباد خیلی ها تا قبل از انقلاب فقط نام امام خمینی (ره) را شنیده بودند و یا صحبت های امام را از طریق رادیو گوش می کردند اما نور ولایت در دلهایشان متبلور شده بود آنها علاقه خاصی به روحانیت داشتند.

گهر در خصوص شهدای نظر آباد گفت: عشق و علاقه به اهل بیت علیه السلام از دیگر ویژگی  شهدای نظر آباد بود حتی  قبل از انقلاب با وجود محدودیت ها نیز مراسمات مذهبی را برگزار می کردند این عشق و علاقه در زمان جنگ تحمیلی به اوج خود رسید تا جان خود را در راه انقلاب، اسلام و اعتقادات فدا کردند.

روستای نظرآباد حتی جاده دسترسی هم نداشتند اما انگار ندای انقلاب به مردم منطقه رسیده بود

روستای نظرآباد حتی جاده دسترسی هم نداشت و در سال ۶۰ بود که عملیات جاده سازی در منطقه پشت کوه رستم آغاز شد، با این که از کمترین امکانات نیز بی بهره بودند  و پیام حضرت امام خمینی (ره) به خوبی به دست  و آن را درک کرده بودند و عزیزان خود را در راه انقلاب و آرمانهای امام خمینی (ره) تقدیم کردند.

گهر در پایان گفت: این روحیه مردم نظر آباد همچنان پابرجاست و از اعتقادات خود به  ولایت دست بردار نیستند به گونه ای که در بحث مبارزه با داعش در کشور سوریه چندین نیروی جوان از این روستا به عنوان مستشار اعزام شدند و برخی از این مدافعان حرم مجروح شدند.

گفتنی است این روستا 14 شهید دارد که 8 تن از آنها در روستا به خاک سپرده شده اند که شهیدان مرادقلی نظری، جان محمد نظری، علیدادنظری، نصیر نظری، حسین نظری، منصورنظری، خداکرم نظری و خداخواست نظری هستند و قبور شهدای گرانقدر خیرالله کشاورز شهباز افشون، غضنفر و حبیب‌الله افشون، در روستای دودک و شهید کریم هنرپیشه در روستای اکبری قرار دارد.

منبع:  نورآنلاین

نظرات بینندگان