کد خبر: ۹۷۱۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۰۷ مهر ۱۳۹۵

جای خالی محتوای مناسب در جشنواره انجیر دوسیران

حال که گام مثبت و قابل تقدیری در جهت معرفی انجیر دوسیران و همچنین جاذبه‌های گردشگری این منطقه منحصر به فرد بناست برداشته شود چرا نباید این کار به خوبی انجام گیرد و محتوای برنامه‌های روز برگزاری جشنواره را با همفکری صاحب نظران و افرادی که تجربه‌های ارزشمندی در این امور دارند تصویب و اجرا کنند؟!

به گزارش شیرازه به نقل از "کازرون خبر"، صبح روز پنج شنبه هشتم مهرماه اولین جشنواره انجیر دوسیران در بخش کوهمره نودان شهرستان کازرون برگزار می‌شود.

یکی از کارهایی که کمبودش در شهرستان کازرون به جد احساس می‌شد عدم معرفی انجیر شهرستان به ویژه منطقه دوسیران بود که علی رغم ظرفیت بالا در تولید این محصول ارزشمند تاکنون سازماندهی خاصی برای بهره گیری مناسب از آن صورت نگرفته است.

آری شهرستان کازرون با چیزی حدود پنج هزار هکتار سطح زیر کشت انجیر و تولید سالانه 6700 تن انجیر ارگانیک و بدون استفاده از کمترین سموم جایگاه سوم استانی را به خود اختصاص داده که رتبه نخست تولید انجیر کشور را داراست.

اما حال که مسئولان بخش کوهمره نودان و شهرستان کازرون گام مثبت و قابل تقدیری در جهت معرفی انجیر دوسیران و همچنین جاذبه‌های گردشگری این منطقه منحصر به فرد بر می‌دارند چرا نباید این کار را به خوبی انجام دهند و محتوای برنامه‌های روز برگزاری جشنواره را با همفکری صاحب نظران و افرادی که تجربه‌های ارزشمندی در این امور دارند تصویب و اجرا کنند؟!

با اندکی تامل در سین برنامه جشنواره انجیر دوسیران که از چند روز قبل در اختیار مدعوین قرار گرفت نیک دریافتم که این کار بزرگ ممکن است به جایی ختم شود که حاصل چندان درخشانی را نصیب شهرستان نکند.

اجرای طول جشنواره انجیر دوسیران 9 ساعت است که از این مدت 3 ساعت برای نماز و استراحت در نظر گرفته شده و در شش ساعت باقی مانده برنامه‌های مختلفی اجرا خواهد شد که از این مدت 90 دقیقه به اجرای موسیقی و برنامه‌های شاد، 65 دقیقه سخنرانی استاندار و فرماندار و بخشدار،  35 دقیقه معرفی انجیر دوسیران و فرهنگ این منطقه، 30 دقیقه کارگاه آموزشی باغداران و 140 دقیقه دیگر به مسائلی همچون سخنرانی و رونمایی از یادمان و پخش فیلم و کلیپ و اهداء لوح خواهد گذشت.

هرچند بخش‌هایی از 140 دقیقه ذکر شده درخصوص انجیر است اما کاربردی در معرفی و شناساندن انجیر شهرستان ندارد یا با نگاه آموزشی و جذب سرمایه و مسائلی از این دست نیست لذا به هدف اصلی جشنواره انجیر دوسیران کمک ویژه‌ای نمی‌کند.

ای کاش مسئولان برگزاری جشنواره انجیر از این موقعیت نهایت استفاده را می‌کردند و برای مثال در حوزه فرآوری، صنایع تبدیلی و بسته‌بندی، بازاریابی، آبخیزداری، کشت نهال اصلاح شده و جذب سرمایه گذار و دعوت از صاحبان صنایع فعالیت چشمگیری انجام می‌دادند و افرادی که خود تجربه و عملکرد موفقی در حوزه‌های ذکر شده دارند را به عنوان سخنران انتخاب و جمعی از افراد فعال در حوزه انجیر سراسر کشور را نیز به این جشنواره دعوت می‌کردند.

تشکیل هیئتی برای بازدید سرمایه گذاران و صاحبان صنایع از باغات انجیر و جاذبه‌های منطقه قطعا می‌تواند به تحقق اهداف جشنواره کمک شایانی کند زیرا آشنایی نزدیک کسانی که دستی در تولید و فرآوری و صادرات انجیر دارند می‌تواند با جذب سرمایه نیز همراه شود.

سازماندهی باغداران شرکت کننده در جشنواره انجیر و برنامه ریزی برای آموزش‌های دوره‌ای و تاکید بر ضرورت بکارگیری شیوه‌های نوین در دوره‌های کاشت، داشت و برداشت انجیر نیز می‌تواند پازل موفقیت آمیز بودن این جشنواره را تکمیل کند.

کمک گیری از هنرمندان برای تهیه طرح‌های گرافیکی و کلیپ‌هایی با قابلیت بالا برای معرفی انجیر شهرستان کازرون و مواردی از این دست که می‌تواند به تحقق اهداف جشنواره انجیر دوسیران کمک کند.

البته شاید تا حدودی قدم‌های مثبتی در راستای هر کدام از موارد ذکر شده برداشته شده باشد اما حداقل سین برنامه‌های جشنواره گویای چنین چیزی نیست و قطعا نخستین جشنواره انجیر دوسیران می‌توانست در سطح بالاتر و جامع تری برگزار شود و حداقل از 90 دقیقه اختصاص داده شده به اجرای موسیقی و برنامه شاد می شد 60 دقیقه را به صاحبان صنایع و افراد خبره و موفق در حوزه تولید، فرآوری، بسته بندی و صادرات انجیر اختصاص داد یا به اشکال مختلف ظرفیت‌های منطقه را معرفی کرد.

جشنواره انجیر دوسیران

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
غلامعلی شادی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۵
0
بسیال عالی