کد خبر: ۹۷۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۰۷ مهر ۱۳۹۵
اجرای بد طرح لباس فرم در کازرون؛

دانش آموزان کازرونی که مهر را بدون لباس شروع کردند

اوایل تابستان امسال بود که آموزش و پرورش کازرون تصمیم گرفت برای نخستین بار طرحی را اجرا کند که به واسطه آن لباس فرم دانش آموزان پایه‌های ابتدایی به طور متمرکز توسط تعاونی فرهنگیان تهیه و به خانواده‌ها تحویل داده شود اما این طرح بامشکلات فراوانی رو به رو شد.

به گزارش شیرازه به نقل از "کازرون خبر"، اوایل تابستان امسال بود که آموزش و پرورش کازرون تصمیم گرفت برای نخستین بار طرحی را اجرا کند که به واسطه آن لباس فرم دانش آموزان پایه‌های ابتدایی به طور متمرکز توسط تعاونی فرهنگیان تهیه و به خانواده‌ها تحویل داده شود.

فی نفسه این کار مثبت بود و برخی از خانواده‌هایی را که مردد بودند که برای تهیه لباس فرم باید به کجا مراجعه کنند از تردید خارج می‌کرد چون متولی را مجموعه آموزش و پرورش می‌دیدند.

طبق گفته مسئول این طرح در اداره آموزش و پرورش کازرون، با فراخوانی که داده شد و اطلاع رسانی که صورت گرفت، بیش از چهار هزار دانش آموز در این طرح ثبت نام کردند.

اما پدرها و مادرها به همراه فرزندانشان برای ثبت سفارش لباس فرم در تیر، مرداد و برخی نیز در شهریورماه به تعاونی فرهنگیان مراجعه کردند و در صف‌های طولانی که صبح و بعدازظهر شکل می‌گرفت می‌ایستادند تا نوبت به آن‌ها برسد.

مادر یکی از دانش آموزان به خبرنگار ما گفت: صبح‌ و بعد از ظهر ثبت نام می‌کردند و با وجود شدت گرما خانواده‌ها با کودکان مجبور بودند ساعت‌ها در صف‌های طولانی بایستند تا نوبت به آن‌ها برسد.

وی افزود: متاسفانه یکی از دلایل تاخیر و طولانی شدن ثبت سفارش‌ها علاوه بر ازدحام بیش از حد، این بود که سایز دانش آموزان اندازه گرفته نمی‌شد و هر دانش آموز مجبور بود مانتو، پیراهن و شلوارهایی که از قبل آماده شده بود را به تن کند تا سایز وی مشخص شود و همین مطلب باعث می‌شد که هر نفر مجبور باشد چندبار لباس خود را عوض کند تا سایز مورد نظر پیدا شود و حتی برخی دانش آموزان سایزی که دقیقا مناسب بدن آن‌ها باشد را پیدا نمی کردند.

اما ایرادات این طرح به همین جا ختم نشد و زمانی که خانواده‌ها بعد از گذشت بیش از یک یا حتی دوماه به تعاونی فرهنگیان کازرون مراجعه می‌کردند برای تحویل لباس‌ها، بازهم با همان ازدحام و شلوغی و درنهایت معطلی‌های چندین ساعته مواجه ‌می‌شدند و سایز لباس‌ها نیز همخوانی نداشت.

یکی دیگر از مادرانی که برای تهیه لباس دختر خویش به تعاونی فرهنگیان مراجعه کرده بود به خبرنگارما گفت: ما فکر می‌کردیم  الان دیگر نباید مشکلاتی که برای ثبت سفارش به وجود آمد تکرار شود چون سایز لباس‌ هرکس مشخص شده و حتما خیلی راحت رسید را تحویل می‌دهیم و لباس را دریافت می‌کنیم اما زمانی که به تعاونی فرهنگیان مراجعه کردیم جمعیت زیادی صف کشیده بود و کار به کندی پیش می‌رفت و زمانی که علت را جویا شدیم دریافتیم که باز همان آش و همان کاسه! باید مانتو، شلوار و پیراهن را به تن بچه‌ها کنیم ببینیم اندازه هست یا نه! و غالب افراد هم به علت اینکه لباسشان گشاد، تنگ، کوتاه و یا بلند بود مجبور می‌شدند چندبار لباس‌ها را تعویض کنند تا شاید لباس مورد نظر پیدا شود.

وی ادامه داد: متاسفانه زمانی اوضاع بدتر شد که متوجه شدیم لباس‌ها در هر سایز به اندازه کافی موجود نیست و مثلا اگر 100 دست لباس در فلان سایز موجود بود بقیه افرادی که به آن سایز احتیاج داشتند باید بعد از مدتی دوباره مراجعه می‌کردند برای لباس فرم و شاید به علت نبود سایز مورد نظر این کار تا چندبار تکرار می‌شد و خانواده‌ها هربار با دست خالی بر می‌گشتند.

پدر یکی دیگر از دانش آموزان به خبرنگارما گفت: امروز ششم مهرماه است و دختر من همچنان لباس فرم خود را دریافت نکرده است چرا باید فرزندم بدون لباس به مدرسه مراجعه کند؟ بچه‌هایی که سن پایینی دارند روحیه حساسی هم دارند و زمانی که با دانش آموزانی که با لباس فرم سر کلاس حاضر می‌شوند مواجه بشوند دچار سرخوردگی خواهند شد و ممکن است از طرف برخی از دانش آموزان که شیطنت بیشتری می‌کنند مورد تمسخر قرار گیرند.

وی افزود: متاسفانه بعد از اینکه به مسئولان مربوطه مراجعه کردم بهانه آوردند که ماشین حمل لباس خراب شده است و تا چند ساعت دیگر از شیراز به کازرون می‌رسد و مشکل حل خواهد شد اما واقعیت چیز دیگری است و من مجبورم پس از حدود 50 روز به یکی از خیاطی‌های درون شهر مراجعه کنم تا لباس فرم مدرسه دخترم را بدوزد.

نکته‌ای که بسیار تاسف انگیز است اینکه مادر یکی از دانش آموزان اظهارداشت: روز اول بازگشایی مدارس بود و مدیر یکی از مدارس دانش آموزانی را که به علت آماده نشدن لباس فرم با لباس عادی به مدرسه مراجعه کرده‌ بودند را از صف خارج کرد و با حالت زننده‌ای خواست که همه لباس فرم تهیه کنند و با چنین وضعیتی به مدرسه نیایند.

البته این طرح با وجود ضعف‌هایی که داشت به علت اینکه قیمت تمام شده لباس‌های فرم با کاهش قابل توجهی نسبت به بازار آزاد مواجه شده بود قابل تقدیر است به شکلی که دانش‌آموزان در این طرح با پرداخت چیزی حدود یک سوم یا اندکی بیشتر، نسبت به قیمت آزاد در بازار لباس فرم را تهیه کردند.

مهبودی مسئول کارگزینی و مسئول اجرای طرح متمرکز تهیه لباس فرم دانش آموزان ابتدایی کازرون در خصوص مشکلات پیش آمده گفت: این طرح برای نخستین بار بود که اجرا می‌شد و به دلیل گستردگی که داشت با برخی مشکلات مواجه شدیم که بخشی از آن طبیعی است اما این طرح با هدف کاهش قیمت تمام شده و ایجاد مرکزی برای عدم سردرگمی خانواده‌ها اجرا شد و در این دو بخش نیز موفقیت خوبی کسب کردیم.

وی افزود: تعداد اندکی از مجموع چهار هزار دانش آموزی که ثبت نام کردند با مشکل مواجه شدند و غالب این افراد دانش آموزانی بودند که به علت بلندی، کوتاهی، چاقی یا لاغری غیرمعمول سایز موردنظرشان تهیه نشد و ما مجبور شدیم بطور اختصاصی برای آنان سفارش بگیریم.

مهبودی با تاکید بر اینکه لباس‌ فرم همه دانش آموزان را تا پایان هفته جاری تحویل می‌دهیم خاطرنشان کرد: قیمت لباس‌های فرمی که توسط تعاونی فرهنگیان تهیه شد بسته به سایز لباس از 28 هزار تومان تا 40 هزارتومان متغیر بود در حالی که فقط دستمزد دوخت لباس‌های فرم در بازار آزاد حدود 50 هزارتومان است و اگر هزینه پارچه هم حساب کنیم قیمت تمام شده لباس‌ها در بازار آزاد خیلی بیشتر خواهد شد.

اما خبرنگارما برای بررسی بیشتر این ماجرا صبح روز سه شنبه ششم مهرماه به تعاونی فرهنگیان مراجعه کرد و متوجه صحت سخن پدران و مادرانی که از آماده نشدن لباس فرم تعداد قابل توجهی از دانش آموزان سخن می‌گفتند شد.

 یکی از کارکنان مجموعه تعاونی فرهنگیان درخصوص اینکه «چه تعداد دختر و پسر همچنان لباسشان را تحویل نگرفتند؟» گفت: تعداد را نمی‌دانم اما تعداد زیادی همچنان لباس تحویل نگرفتند و هنوز کسانی هستند که به اینجا مراجعه می‌کنند و سایز مورد نظرشان را پیدا نمی‌کنند.

یکی از نکات دیگر که باید در آینده برای اجرای چنین طرحی مورد اصلاح قرار بگیرد این است که با وجود خیاطی‌های متعدد نیازی نیست بخشی از لباس‌های فرم را تولیدی‌های خارج از شهرستان کازرون تهیه کنند و باید تا حد ممکن سود حاصله به جیب اصناف و کسبه و تولیدی‌های کازرون برسد نه تولیدی‌هایی که در مرکز استان قرار دارند.

البته برخی از خانواده‌ها نیز علی رغم گلایه از کمبودها اجرای این طرح‌ را خوب و قابل تقدیر دانستند و از کیفیت و قیمت لباس‌ها نیز ابراز رضایت می‌کردند و ما نیز از مجموعه آموزش و پرورش که به فکر کاهش هزینه‌های خانواده‌ها بوده است تقدیر می‌کنیم اما به شرط رفع اشکالات در سال‌های آینده، خدمتی ماندگار برجای خواهد ماند و همه خانواده‌ها و دانش آموزان نیز قدردان مسئولان مربوطه خواهند بود.

برچسب ها: لباس فرم ، مدارس ، کازرون ، طرح
نظرات بینندگان