کد خبر: ۹۷۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۱۰ مهر ۱۳۹۵
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

واگذاری میادین نفتی دست نخورده به بهره‌بردار خارجی/ منافع ایران ۳۰ سال به شرکت‌های خارجی سپرده می شود

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در این قراردادها، مالکیت میادین دست نخورده کشور مطرح شده است، گفت: الگوی قراردادهای نفتی نباید صرفا برای خارجیها باشد بلکه باید به موسسات و شرکتهای داخلی توانمند اجازه داده شود که قراردادهای نفتی با آنها منعقد شود.

به گزارش شیرازه محمد حسینی، نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی دگفت: نفت یک سرمایه میان نسلی است که برای یک دوره کوتاه مدت نیست و نباید برای مصرف در امورات هزینه ای کشور صرف شود.

حسینی با بیان این مطلب که در این سالها منابع نفتی تامین کننده بودجه کل کشور بوده است، اظهار کرد: این مسئله باعث ایجاد بحرانهایی در دورانهای مختلف برای کشور شده است. لذا می بایست شرایطی ایجاد می شد که نفت به ارزش افزوده های دیگر تبدیل شوند تا امروز کشور صادر کننده بنزین و فرآورده های نفتی باشد. ولی متاسفانه هنوز هم نفت خام صادر می شود.

وی افزود: البته تا حدودی در سالهای گذشته این شرایط تغییر پیدا کرده و با ورود حوزه پتروشیمی و تبدیل نفت خام به موادهای شیمیایی، امروز صادرات نفت شرایط بهتری داشته و ارزش افزوده ه ای بیش از نفت خام را برای کشور ایجاد کرده است.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: البته باید گفت در حوزه نفت، کشور نتوانسته سرمایه گذاری لازم را انجام دهد و حتی فازهایی در عسلویه وجود دارند که با ظرفیت کامل کار نمی کنند.

حسینی با اشاره به قراردادهای نفتی (ipc) ادامه داد: این قراردادها که الگوی آن توسط دولت ترسیم شده، سرمایه گذاران خارجی هم قصد اکتشاف را دارند و هم به نوعی استخراج نفت را انجام می دهند و هم از ارزش افزوده های آن در آینده بهره مند می شوند. این در حالی است که در قراردادهای نفتی کشور که در سالهای گذشته وجود داشت، چنانچه شرکتهای خارجی و داخلی در میادین اکتشاف شده، عملیات حفاری را انجام می دادند، تنها از برداشتهای آن میادین، درصدی به سرمایه گذار داده می شد.

وی اضافه کرد: الگوی قراردادهای نفتی با مصوبه هیئت وزیران تهیه شد. طبق قانون، این قراردادها باید در هیئت تطبیق با مقررات مجلس بررسی شوند که آنجاهم ایرادهایی به آن گرفته شد. به خاطر حساسیت موضوع این قراردادها به دفتر مقام معظم رهبری فرستاده شد و آنجا هم ایرادهایی به آن گرفته شد. چراکه در این قراردادها، مالکیت میادین دست نخورده کشور مطرح شده است. اگر این قراردادها در خصوص میادینی که قبلا هم کشور از آنها استخراج انجام داده است، بود، می توانست بلااشکال باشد و حتی به اقتصاد کشور کمک کند.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تعدادی از اشکالات بیان شده از سوی دفتر مقام معظم رهبری در خصوص این قراردادها برطرف شد ولی کاملا مرتفع نشده است، لذا جای نگرانی وجود دارد. این قراردادها در یکی از جلسات غیر علنی مجلس با حضور وزیر نفت بررسی شد و حقوقدانان عضو هیئت تطبیق با مقررات و تعدادی از نمایندگان در این خصوص صحبت کردند. اما همه نمایندگان اذعان داشتند که ایرادات برطرف نشده است و نگرانیهایی در این خصوص وجود دارد؛ از سوی دیگر الگوی قراردادهای نفتی در اختیار نمایندگان مجلس قرار نگرفته که این مسئله مطالبه عمومی نمایندگان است.

حسینی یادآور شد: بازهم دولت و مجلس باید همراهی داشته باشند تا این قراردادها که الگوی آن نهایی می شود، الگوی جامع و کاملی باشد و منافع میان نسلی در آینده به کشورهای خارجی داده نشود و مشکلات عدیده ای برای اقتصاد کشور به وجود نیاود.

وی ادامه داد: الگوی قراردادهای نفتی نباید صرفا برای خارجیها باشد بلکه کسانی که در موسسات و شرکتهای داخلی می توانند در این خصوص سرمایه گذاری کنند باید این اجازه به آنها داده شود که قراردادهای نفتی با آنها منعقد شود.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: قراردادهای نفتی با شرایط امروز برای کشور مطرح شده ولی کسی نمی تواند آینده کشور را پیش بینی کند. امروز کشور نیازمند است ولی برای سالهای زیادی می خواهد منافع داخلی را در اختیار شرکتهای سرمایه گذاری خارجی قرار دهد که یقیناً در بحث درآمدها و مطالباتی که دولت به دنبال آن برای اجرای طرحها است به مشکل بر می خورد.

منبع: ندای تفرش



نظرات بینندگان