کد خبر: ۹۷۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۱۲ مهر ۱۳۹۵
رئیس سازمان اتوبوسرانی کازرون:

دولت و شهرداری؛ اعتبار اتوبوسرانی را پرداخت نمی‌کنند

رئیس سازمان اتوبوسرانی کازرون گفت: متاسفانه دولت و شهرداری بودجه سازمان اتوبوسرانی را پرداخت نکرده‌اند و به علت اتمام بیمه شخص ثالث و قطع سوخت اتوبوس‌ها بیش از نیمی از ناوگان اتوبوسرانی کازرون غیرفعال شده است.

به گزارش شیرازه به نقل از "کازرون خبر"، رئیس سازمان اتوبوسرانی کازرون در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگارما در خصوص مشکلات پیش آمده در ناوگان حمل و نقل عمومی کازرون بیان داشت: متاسفانه از مجموع 30 دستگاه اتوبوسی که در اختیار سازمان اتوبوسرانی کازرون قرار دارد 16 دستگاه به علت نداشتن بیمه شخص ثالث غیرفعال است و طبق قانون زمانی که بیمه شخص ثالث یک اتوبوس تمام شود سوخت نیز دیگر به آن خودرو تعلق نمی‌گیرد.

پیران با انتقاد از تصمیم دولتمردان که باعث ایجاد فشار بر ناوگان حمل و نقل عمومی می‌شود افزود: امسال با تصمیم دولت 300 درصد بیمه شخص ثالث گران شد و بخشش‌های جمعی که به سازمان اتوبوسرانی تعلق می‌گرفت نیز با تصمیم وزیر اقتصاد حذف شد و متاسفانه مسئولان، سازمان اتوبوسرانی را یک مجموعه «زیان ده» تلقی می‌کنند.

وی با اشاره به قانون تامین بودجه سازمان اتوبوسرانی خاطرنشان کرد: طبق قانون تامین یک سوم از بودجه سازمان اتوبوسرانی بر عهده دولت است، یک سوم دیگر برعهده شهرداری‌ها و یک سوم را خود سازمان اتوبوسرانی باید تامین کند و بودجه‌ای که برای سال 95 سازمان اتوبوسرانی کازرون در نظر گرفته شد یک میلیارد و 500 میلیون تومان است و دولت و شهرداری هرکدام باید 500 میلیون تومان به سازمان اتوبوسرانی تخصیص بدهند.

پیران تصریح کرد: ناوگان حمل و نقل عمومی به علت خدماتی که ارائه می‌دهد همچون روان سازی ترافیک، کاهش آلاینده‌ها و کاهش نیاز به پارکینگ، طبق قانون شامل یارانه دولتی می‌شوند اما به لطف دولت تدبیر و امید از شهریور سال 94 تاکنون که بیش از یک سال ‌می‌گذرد یک ریال یارانه دولتی به ما تعلق نگرفته و دولت به بهانه‌های مختلف سهم خودش را به طور کامل قطع کرده است.

وی ادامه داد: شهرداری کازرون سال گذشته باید حدود 430 میلیون تومان به سازمان اتوبوسرانی پرداخت می‌کرد اما دلایلی آوردند که قادر به تخصیص این میزان اعتبار نیستند و مصوب کردند که 250 میلیون به سازمان اتوبوسرانی تعلق گیرد اما در نهایت 110 میلیون به ما داده شد! و امسال نیز باید 500 میلیون تومان طبق قانون به سازمان اتوبوسرانی پرداخت کنند اما مصوبه‌ای گذراندند که این میزان به 200 میلیون کاهش پیدا کند و تاکنون که شش ماه و نیم از سال جدید می‌گذرد تنها 45 میلیون تومان به سازمان اتوبوسرانی پرداخته اند.

این مقام مسئول کرایه دریافتی از شهروندان را بسیار ناچیز دانست و گفت: در حال حاضر 260 تومان از هر مسافر در شهر کازرون کرایه گرفته می‌شود اما هزینه تمام شده برای حمل و نقل یک مسافر بسیار بیشتر از این میزان است و ما افزایش کرایه‌ای نداده‌ایم. ناوگان ما فرسوده است و بیش از 5 سال است که به روال عادی نوسازی در مجموعه ما رخ نداده و هرگاه که نوسازی هم صورت گرفته توسط مجموعه سازمان اتوبوسرانی کازرون و با تکیه بر توان فنی خودمان انجام شده است چون اگر بخواهیم این کار را به بیرون بسپاریم برای هر دستگاه چیزی حدود 150 میلیون تومان هزینه دارد اما ما با هزینه 30 تا 50 میلیون تومان نوسازی را انجام دادیم که در هزینه‌ها صرفه جویی شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت چند سال است که می‌گوید بودجه‌ای برای تامین اعتبار سازمان اتوبوسرانی ندارد و باید از اعتباری که تحت عنوان ارزش افزوده به شهرداری‌ها پرداخت می‌شود بودجه سازمان اتوبوسرانی تامین شود اما متاسفانه در شهر کازرون، این بودجه در موارد مصرف خود هزینه نمی‌شود و شهرداری اعتبار ارزش افزوده را بر خلاف قانون به پرداخت حقوق کارمندان تعلق داده است.

پیران با انتقاد از مسئولان مربوطه وضعیت سازمان اتوبوسرانی را نامطلوب و بحرانی خواند و تصریح کرد: چندماه است که ما داریم فریاد می‌زنیم و متاسفانه اهمیت حمل و نقل در شهر ما هنوز برای مسئولان جا نیفتاده و اکنون که صدای اعتراض مردم شنیده می‌شود کم کم به اهمیت موضوع پی ‌می‌برند.

وی با تاکید بر اینکه بودجه سال سازمان اتوبوسرانی در چند مرحله و با حضور مسئولان فرمانداری و شهرداری و شورای شهر به تصویب می‌رسد و همه از میزان بودجه مورد نیاز اطلاع کامل دارند عنوان کرد: هفته گذشته در جلسه‌ای که با حضور فرماندار، شهردار و نماینده شورای شهر برگزار شد قول دادند که در عرض یک یا دو روز مشکل برطرف شود و اعتبار مورد نیاز بیمه شخص ثالث را پرداخت کنند اما تاکنون اتفاقی رخ نداده است.

پیران با تاکید بر اینکه روزانه حدود 16 هزار نفر در شهر کازرون از اتوبوس استفاده می‌کنند عنوان داشت: امیدوارم هر چه سریعتر اقدام موثر صورت گیرد و مسئولان این سازمان را دریابند.

نظرات بینندگان