کد خبر: ۹۷۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۴ - ۱۹ مهر ۱۳۹۵

سایه سرد خشکسالی روی باغات انگور بوانات/تولید انگور بوانات امسال 30 درصد کاهش داشت

خشکسالی های چند سال اخیر شهرستان بوانات سبب شده که بسیاری از باغات انگور یا از آب افتاده اند و یا به باغات درجه 2 و 3 تبدیل شده اند.

به گزارش شیرازه به نقل از  حرف رسا، شهرستان بوانات با تولید سالانه بالغ بر 120 هزار تن انواع انگور مقام اول تولید انگور آبی در استان فارس را دارد و در این شهرستان که همه بوانات را با نام انگور آن می شناسند بیش از 17 رقم انواع انگور کاشت و برداشت می شود.

شهرستان بوانات از قدیم الایام محلی خوش آب و هوا و با آب و هوای نیمه کوهستانی و خنک بوده که این دشت حاصلخیز بوسیله چشمه سارهای متعدد و بیش از 510 دهنه قنات مشروب می شده و مردمان این دیار با قدمتی نزدیک به 8 هزار سال با کشاورزی و دامپروری امرار معاش می کرده اند.

انگور بوانات به لحاظ طعم، شیرینی خاص، ماندگاری و کیفیت بسیار عالی زبانزد خاص و عام در کشور و کشورهای آسیای میانه بوده است. اما با حضور ماشین آلات و دنیای ماشینی و حفر چاه های متعدد مجوز دار و بدون مجوز در گوشه و کنار این شهرستان تا جایی پیش رفته ایم که در حال حاضر بیش از 70 درصد قنوات بوانات یا خشکیده اند و یا نیمه خشک هستند.

در این میان باغات انگور بوانات که به شیوه سنتی کشت شده اند و به شیوه غرقابی نیز مشروب می شده اند  از این غائله مستثنی نبوده و بیشتر باغات این شهرستان یا از آب افتاده و یا طی فصل رویش، گل دهی و میده دهی یک یا دو نوبت و گاها برخی نیز تا سه الی چهار نوبت آبیاری شده اند که این مهم بر کیفیت و عملکرد تولید انگور بشدت تاثیر گذار شده است.

موسوی یکی از باغداران شهرستان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: باغ انگور من که عمدتا از رقم انگور خلیلی است نسبت یه دو یا سه سال پیش تولید آن نصف شده و کفاف زندگی و خرج خود باغ را هم نمی دهد و علت آن هم کم آبی است چرا که در فصل گرما باغ تنها دو نوبت آبیاری شده است.

وی افزود: وجود چاه های عمیق در شهرستان تیشه به ریشه کشاورزی زده و دولت باید کاری کند وگرنه بوانات به کویر تبدیل شده و خالی از سکنه خواهد شد.


حال باید چاره ای اندیشید وگرنه این افت 30 درصدی توالید انگور در سالهای بعد کم و کمتر نیز خواهد شد.

فصل برداشت انگور در شهرستان بوانات از اوایل مرداد ما شروع شده و تا پایان مهرماه نیز ادامه دارد و امید می رود تا پایان فصل برداشت بیش از 90 هزار تن انواع انگور از باغات شهرستان برداشت شود.


نبود سردخانه ای مجهز در شهرستان بوانات یکی دیگر از مشکلات انگور کاران و کشاورزان این شهرستان می باشد که مجبور می شوند محصولات خود را که با پینه دست تولید کرده اند با قیمت های کم و اندک به دست دلالان دهند.




برچسب ها: انگور ، بوانات ، خشکسالی
نظرات بینندگان