کد خبر: ۹۸۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۱۹ مهر ۱۳۹۵
مردم منتظر اقدامی از سوی مسئولان امر؛

زباله ها روستای تفریحی در سپیدان را محاصره کردند

در قطب گردشگری ایران در نگین زاگرس در جاده اصلی شیراز به سپیدان زباله ها در کنار جاده رهاشده وعدم جمع آوری زباله در قطب گردشگری فارس فاجعه زیست‌محیطی به بار آورده است.

به گزارش شیرازه به نقل از مارگون  همه شهرستان سپیدان را به محلی برای تفریح وگشت وگذار میدانند ودر این شهرستان نام روستای سربست به عنوان نگینی از بابت داشتن باغات ومحصولات باغی وسیب وهلو  می درخشد؛ اما متاسفانه مدت مدیدی است زباله های کنار روستای زیبای سربست چشم هر رهگذر وگردشگر و مسافری را آزار می دهد .

سربست روستای سیاحتی‌ـ‌زیارتی  به علت داشتن امامزاده بی بی شاداب  به عنوان قطب گردشگری ومذهبی سیپدان در 7 کیلومتری شهراردکان مرکز شهرستان  سپیدان قرار دارد و چشمه امامزاده بی بی شاداب  از چشمه‌سارهای آن و کوه‌های اطراف سرچشمه می‌گیرد و از وسط این روستا گذر می‌کند.


امامزاده بی بی شاداب و رودخانه مذکور؛  روستای سربست را در فصل بهار و تابستان رونق خوبی داده است، صدای جاری شدن آب در بیشتر نقاط آن به گوش می‌رسد اما وضعیت زیست‌محیطی این روستا مانند صدای گوش‌نوازش؛ چشم‌نواز نیست و وجود زباله های فراوان در روستا و در اطراف جاده سبب نگرانی دوستداران محیط زیست شده است.

زمانی که یک گردشگر در ورودی روستای زیبای سربست با حجم زیادی از زباله‌های انباشت شده مواجه می‌شود تصویر زننده‌ای در ذهن وی ترسیم می‌شود که به‌راحتی نمی‌توان آن را تغییر داد.


 ریختن زباله درحریم جاده ازمعضلات عدم رعایت بهداشت سربست است؛ بخصوص اگر به سمت روستابرای گردشگری درحرکت باشیم، درکنارجاده با انبوهی از زباله روبرو می شویم. 

دیدن آشغال هایی که روی هم انباشته شده اند، قطعاً خوشایند نیست؛ بدون تعارف بگوییم، ما مردمی هستیم که از تمیزی برخی کشور‌ها حسرت می‌خوریم، اما حاضر نیستیم برای تمیزی اطراف خودمان کاری کنیم.

آیا شما جایی که زباله ریخته باشد را برای تفریح انتخاب می کنید، پس چرا وقتی وارد طبیعت زیبا می شوید و از نعمت وصف ناپذیر خدادادی که نمونه آن را نمی توان بوجود آورد، با بی‌توجهی به عواقب آن زباله و پسماند‌های خود را رها می‌کنید؟ راستی در این قضیه چه کسی مقصر است ؟

با وجود اینکه این زباله ها در  منظر دید همه مسافران و مسئولان قرار دارد، چرا کسی به فکر مردم روستای سربست وشهرستان سپیدان نیست، تا اسم سپیدان می اید همه بدنبال تفرجگاهها وباغات زیباهستند اما در کنار برترین باغات وجوی بار فارس، مناظری این چنین  زشت و ناپسند شاهد هستیم .

گاهی اوقات اهالی روستا شخصاً اقدام به دفن و یا سوزاندن زباله های می کنندکه این خود از نظر زیست محیطی قابل بحث و بررسی است.



 اما مسئولیت مربوط به این امور در روستا برعهده دهیار است که متأسفانه اقدام شاخص و قابل مشاهده ای از طرف وی برای نظافت و یا پیشگیری از پراکنده شدن زباله ها در سطح روستا صورت نگرفته است.

محل دفع زباله برای ساکنان روستا مشکل ساز شده است؛ اکنون مردم برای ریختن زباله خود مجبورند آن ها را در طبیعت زیبای روستا رها کنند که جای بسی تاسف است و برخی از خانوارها نیز مجبورند زباله خود را کنارخانه ها و یادر زمینهای زراعی خود دفن کرده یابسوزانند، یکی از ساکنان روستای سربست از ما درخواست کردند که با تهیه این گزارش صدایشان را به گوش مسئولین برسانیم.

وی گفت که رهاسازی زباله در محل زندگی ما برایمان تبدیل به یک معضل شده است.


این شهروند روستای سربست افزود: متاسفانه برخی از اهالی روستا و همچنین مسافرانی که از این مسیر  عبور می‌کنند؛ هر زمان که بخواهند زباله را در این مکان می ریزند و ما چند خانوارِ ساکنِ این محله دیگر توانایی این را نداریم که جلوی این کار نادرست را بگیریم؛ زیرا در هر زمان از شبانه روز اقدام به این کار می کنند، ما از مسئولین شهرستان عاجزانه درخواست می کنیم که این مشکل را حل کنند.

امیدواریم برای حل این مشکل چاره ای اندیشیده شود؛ مسئولان شهرستانی و یا استانی به سادگی از کنار این مشکل نگذرند  تا هم ساکنان روستا دغدغه‌ی دفع زباله نداشته باشند و هم طبیعت زیبای روستا با زباله نابود نگردد.

برچسب ها: زباله ، سپیدان ، سربست ، مسئولین
نظرات بینندگان