کد خبر: ۹۸۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۸ - ۰۱ آبان ۱۳۹۵
مدیر جهاد کشاورزی کازرون:

نبود صنایع تبدیلی، مشکل تولید کنندگان انار کازرون

مدیر جهاد کشاورزی کازرون با اشاره به محصول مرغوب انار در این شهرستان گفت: ایجاد صنایع تبدیلی در کازرون هم باعث اشتغال و هم حمایت از کشاورزان می‌شود.

به گزارش شیرازه به نقل از کازرون خبر، عبدالصاحب قائمی معاون فنی مدیر جهاد کشاورزی کازرون  در گفت و گو با خبرنگارما اظهارداشت: یکی از راه‌های حمایت از تولیدکننده و حفظ پایداری تولید انار در این شهرستان، سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی و فراوری و بسته‌بندی این محصول است که ورود بخش خصوصی به این عرصه را می‌طلبد که هم باعث اشتغال می‌شود و هم با تبدیل و فراوری و بسته‌بندی و سورت انار و صادرات آن از تولیدکننده و کشاورز حمایت خواهد شد.

معاون فنی مدیر جهاد کشاورزی کازرون نیز گفت: کازرون با سطح زیر کشت 3 هزار و 130 هکتار و میانگین تولید 18 تن انار در هکتار در مجموع 56 هزار تن در سال، قطب چهارم تولید این محصول در استان فارس محسوب می‌شود.

مهرداد بازیار اضافه کرد: مناطق عمده تولید انار در کازرون به ترتیب شاپور، کوهمره، حومه شهر کازرون، قائمیه، فامور و بالاده است.

وی با بیان اینکه شرایط خشکسالی در سال‌های اخیر تولید انار را در برخی از مناطق این شهرستان تحت تأثیر و عملکرد را کاهش داده است تصریح کرد: در بعضی مناطق با رعایت توصیه‌های فنی و ترویجی و همچنین برگزاری کلاس‌های آموزشی که از طرف بخش ترویج جهاد کشاورزی صورت گرفته است، تولید انار افزایش داشته است و پیش‌بینی می‌شود نسبت به سال گذشته نیز افزایش داشته باشیم.

این مقام مسئول مشکلاتی که محصول انار در سال‌های اخیر با آن مواجه است را دو بخش دانست و عنوان کرد: یک بخش مربوط به مسئله بازاریابی است که با توجه به مدت‌زمان برداشت انار، در مقطع کوتاهی صورت می‌گیرد و حدود سه ماه کل این محصول در این شهرستان برداشت می‌شود که بازار مصرف داخلی جوابگوی تولید این محصول نیست و باید تدبیری اندیشیده شود که بخشی از آن به خارج از کشور صادر شود.

معاون فنی مدیر جهاد کشاورزی کازرون در ادامه بیان کرد: کیفیت انار شهرستان کازرون به دلیل اینکه به‌طور معمول در تولید آن سموم و مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود و جزو محصولات سبز به‌شمار می‌آید از لحاظ کیفی در رتبه بالا قرار می‌گیرد که می‌تواند در بازارهای جهانی عرضه شود.

بازیار تصریح کرد: در عین حال هزینه‌هایی که در تولید این محصول صورت می‌گیرد باید بازاریابی مناسبی نیز در کنار آن باشد تا در مدت سه ماهی که عرضه می‌شود با قیمت مناسبی به فروش برسد و کشاورز متضرر نشود.

وی بخش دوم مشکلات مربوط به تولید انار در کازرون را صنایع تبدیلی عنوان و تصریح کرد: صنایع تبدیلی را به شکل پیشرفته در این شهرستان نداریم و فقط به‌صورت رب انار و اناردانه است که نمی‌تواند جوابگوی این مقدار تولید در فصل برداشت باشد.

معاون فنی مدیر جهاد کشاورزی کازرون بیان کرد: با ارائه مشوق‌هایی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و دادن تسهیلات به آنان می‌توانیم صنایع تبدیلی ترکیبی، فراوری و سردخانه‌ای انار را ایجاد کنیم تا توفیق خوبی در فروش این محصول بااهمیت در کازرون داشته باشیم.

برداشت انار از اوایل شهریورماه تا پایان آبان‌ماه در کازرون ادامه دارد و این شهرستان از نظر تولید مقام چهارم را بین شهرستان‌های استان فارس دارا است که بیشترین رقم‌ها رباب، بریت پوست زرد و سفید و قرمز، شیرین پوست زد و سفید و قرمز، شرین شهوال و از نظر مزه انار به سه دسته ترش، شیرین و ملس تقسیم می‌شود.

برچسب ها: صنایع ، کازرون ، قائمی
نظرات بینندگان