کد خبر: ۹۹۸۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۱۴ آبان ۱۳۹۵
استاندار فارس در آئین راهپیمایی 13 آبان در لارستان:

پایبندی به آنچه انقلاب را شکل داد باعث تداوم استقلال این سرزمین می شود

استاندار فارس گفت: بایستی بدانیم تا زمانی که ما در گذشته خود و به‌خصوص آنچه انقلاب را شکل داد و آنچه حافظ انقلاب بوده که همان اتحاد، همبستگی و یکپارچگی ملت ایران است بر آن پایبند باشیم، هرگز به انقلاب آسیبی نخواهد رسید. حفظ این‌ها لازمه تداوم انقلاب و لازمه استقلال و آزادی این سرزمین است.

 به گزارش از شیرازه سیدمحمدعلی افشانی در سخنان خود در مراسم روز ملی مبارزه با استکبار (13 آبان) در لارستان اظهار داشت: 13 آبان یادآور حماسه لاله‌های دانش‌آموزی است که در سال 57 در خون خود غلتیدند تا امروز ما آزاد و سربلند باشیم.


وی در ادامه به چرایی و چگونگی نام‌گذاری 13 آبان به‌نام روز دانش‌آموز اشاره کرد و گفت: حاکمان و پادشاهان غاصب و کشور بر باد ده قاجار، عامل اصلی برای حذف مشروطیت و آوردن یک دیکتاتور مستبد توسط انگلیس برای حاکم کردن در کشور ما بودند. همان مستبدی که روزی اعظم‌شوکت نامیده می‌شد در شهریور 20 با چنان حقارتی از کشور رفت و فرزند او که بس بی‌اراده بود بر جای او نشست.


استاندار فارس افزود: تا این تاریخ، آمریکا در این منطقه نقشی نداشت. اما نقش و حضور آمریکا در ایران با خیانت همراه بود. چرا که آمریکا پس از کودتای ننگین 28 مرداد و ساقط کردن دولت ملی دکتر مصدق که نقش بارزی با آیت‌الله کاشانی برای ملی کردن صنعت نفت داشت، صورت گرفت.


وی با بیان اینکه نقش اصلی کودتا را آمریکا بازی کرد و دیگر انگلیس نقشی نداشت، گفت: در سال 42 با وضع قانونی ننگین با اسم کاپیتالاسیون در این کشور که در آن قانون، مجرم خارجی در ایران محاکمه نمی‌شد و کسی نمی‌توانست بر جرایم آنها رسیدگی کند تا اینکه فریاد بلند امام برای بیداری ملت ایران از اینجا به وضوح آغاز شد. و نهایتاً با فریادی که بر سر حاکمان بی‌اراده و بی‌لیاقت کشور کشیدند زمینه‌ای برای رژیم فراهم شد که امام را در 13 آبان 43 تبعید کنند.


افشانی در ادامه تصریح کرد: پس از 15 خرداد 42 زمینه‌ای برای مبارزات بیشتر فراهم شد. و این مبارزه فراگیر و همه‌گیر شد که نهایتاً انقلاب شکوهمند اسلامی شکل گرفت.



استاندار فارس خاطرنشان کرد: یکی از روزهای تاریخی انقلاب 13 آبان 57 بود که دانش‌آموزان به‌همراه دانشجویان وارد دانشگاه تهران شدند و تعداد کثیری از آنان به خاک و خون خفته شدند و سقف شکسته رژیم شکافته شد و عملاً دیگر نتوانست بعد از این تاریخ، خود را ببیند و بیابد. در حقیقت 13 آبان نقطه عطفی برای ساقط کردن نظام شاهنشاهی است. بالاخره بهمن 57 انقلاب به پیروزی رسید و مردم ثمره مجاهدت‌ها و شهادت‌ها را دیدند.


وی افزود: در 13 آبان 58 دانشجویان خط امام با اشغال لانه جاسوسی آمریکا که همواره در حال توطئه علیه ملت و چپاول سرمایه‌های این کشور بودند باعث تحقیر آمریکا شدند. این روز به‌عنوان روز ملی مبارزه با استکبار در تاریخ ما برای همیشه ماندگار است. اما مبارزه با آمریکا و قدرت‌های سلطه‌گر امروز شکل دیگری به خود گرفته است.


وی در ادامه بیان کرد: برای اینکه در جهان کنونی سربلند باشیم بایستی به داشته‌های خویش تکیه کنیم. بایستی در علم و فناوری سرآمد شویم. بایستی دانش‌آموزان و دانشجویان ما در عرصه‌های علمی به گونه‌ای قدم بردارند که بتوانند استقلال کشور را بیش از گذشته با داشتن بنیه‌های علمی، تکنولوژیکی و دانش فراهم کنند.


استاندار فارس در پایان صحبت‌هایش گفت: بایستی بدانیم تا زمانی که ما در گذشته خود و به‌خصوص آنچه انقلاب را شکل داد و آنچه حافظ انقلاب بوده که همان اتحاد، همبستگی و یکپارچگی ملت ایران است بر آن پایبند باشیم، هرگز به انقلاب آسیبی نخواهد رسید. حفظ این‌ها لازمه تداوم انقلاب و لازمه استقلال و آزادی این سرزمین است.

نظرات بینندگان