کد خبر: ۹۹۹۹۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۱۶ آبان ۱۳۹۵
بازار فروش باز هم برای کشاورزان دردسر ساز شد؛

سیب درختی سر گذشت سیب زمینی را تجربه کرد

شهرستان سپیدان قطب اول تولیدسیب فارس را از آن خود کرده اما این افزایش تولید با وجود مرغوبیت و کیفیت بالا نه تنها سودی برای اقتصاد کشاورزی و باغداران استان نداشته بلکه به یکی از دغدغه های اصلی کشاورزان وباغداران تبدیل شده است.

به گزارش شیرازه   گسترش باغات و افزایش  میزان تولید سیب در حالی   درسال موجب اشتغال  بیش از 50 هزار خانوار به صورت مستقیم وغیر مستقیم از طریق تولید محصولات باغی تامین می شود که این افزایش چند سالی است به کابوس نبود مشتری و بازار نامناسب،متضرر شدن اقتصاد کشاورزی و باغداران سپیدانی بدل شده، کابوسی که امسال نیز با توجه به فراهم  نمودن زیر ساخت های صادراتی همچون زخم کهنه ای سر باز خواهد شد.

نبود برنامه ریزی برای حمایت از تولید،عقب ماندن در رقابت با محصول خارجی،بسته بندی نامناسب محصول،منطقی نبودن قیمت ها با توجه به هزینه تولید و در برخی موارد همسان نبودن کیفیت سیب داخلی با نمونه های خارجی از جمله دل مشغولی های موجود در بحث بازار سیب یکی از محصولات استراتژیک استان به شمار می رود.

وجود مشکلات حمل و نقل به همراه صرف زمان طولانی برای طی رویه های صادراتی از جمله تخلیه و بارگیری مجدد در پایانه ها و بازارچه های استان وشهرهای همجوار،افت وتلفات محصولات کشاورزی و تحمیل هزینه ی اضافی برای صادر کنندگان نیز از دیگر مسایلی است که این مشکل را تشدید می می کند.

متاسفانه اگر غفلت و بی توجهی مسئولان استانی را به این مشکلات اضافه کنیم؛ خیلی نباید منتظر ماند تا نه تنها بازارهای جدید از سیب های ایرانی محروم باشند بلکه بازارهای سنتی سیب کشور از جمله عراق،ترکیه و افغانستان و...را نیز از دست بدهیم.

امروز محصولات کشاورزی به خصوص سیب با مشکلات متعددی از جمله بازار یابی،صادرات،صنایع تبدیلی،وجود دلالان و واسطه ها،متضرر شدن کشاورز به جای سود آوری و...مواجه است.

شهرستان سپیدان قطب اول و مسلم تولید سیب، بخصوص سیب مرغوب و با کیفیت است ، متاسفانه با وجود اینکه سیب های تولیدی این شهرستان از کیفیت و مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار است اما در بازارهای استانی وکشوری سهم چندانی ندارد.

سالانه بیش از صدهزار تن سیب در شهرستان سپیدان تولید و روانه بازار می شود ؛ از این میزان سیب تولیدی  90 تا70 درصد محصول سیب ممتاز و در واقع درجه یک به شمار می رود که قابلیت صادراتی دارد اما مسائل و مشکلات پیش روی بازار سیب مانع این میزان صادرات محصول سیب می شود.

درشهرستان سپیدان  تعداد محدودی کارخانه های تبدیلی فعال است که صاحبان این صنایع با هم متحد بوده و در زمان برداشت و خرید محصولات کشاورزی بخصوص سیب در بحث تعیین قیمت به صورت مشترک حرکت می کنند؛  این در حالی است که باغداران  مشغول به کار ؛ هیچ اتحاد و نقطه مشترکی ندارند و تلاشی در این راستا انجام نمی دهند؛ این موضوع باعث شده هر سال محصولات تولیدی کشاورزان هیچ سودی برای آنها نداشته و سود یکسال زحمت باغدار و کشاورز در یکروز به جیب دلالان و واسطه برود.

چون باغدار و کشاورز سود نمی کند و در آمد حاصله ناچیز است نمی تواند از تکنیک های روز و نوین در بحث باغداری و تولید محصول استفاده کند و نمی تواند ارقام جدید و با کیفیت تولید کند، علاوه بر این؛ مسائل متعدد دیگری نیز زنجیروار دست به دست همه داده تا بازار محصولات کشاورزی به خصوص سیب با مشکل مواجه باشد.

مهم ترین مسئله در خصوص محصول سیب این است که افزایش میزان تولید بدون ترویج،آگاهی و برنامه ریزی در شهرستان صورت می گیرد، اگر نیاز است افزایش تولید در یک محصول داشته باشیم باید از قبل به فکر بازار داخلی و خارجی آن نیز باشیم، امسال براساس پیش بینی های صورت گرفته بیش از یک صد هزار تن سیب در شهرستان تولید می شود که نیازمند چاره اندیشی اساسی در بخش صادرات است.

برای افزایش میزان صادرات باید بازارهای جدید و هدف مشخص و رایزنی های لازم صورت گیرد و نباید منتظر باشیم بازارهای جدید سراغ محصولات تولیدی ما بیایند بلکه ما باید از تمامی ظرفیت ها برای جذب بازارهای جدید و جهانی نهایت استفاده را ببریم.

بسته بندی؛ مشکل بزرگ پیش پای بازار سیب سپیدان است، متاسفانه در حال حاضر امکانات موجود در این بخش جوابگو نیست حتی اگر بازارهای جدید برای محصول مرغوب و با کیفیت سیب تولیدی شهرستان سپیدان هم پیدا شود امکانات موجود اجازه صدور محصول را نمی دهد.

در این زمینه در سطح شهر واستان ضعف کلی داریم و این مشکل تنها مربوط به سپیدان نیست جای تاسف دیگر اینکه به دلیل بسته بندی نامناسب نه تنها قادر به جذب بازارهای جدید نیستیم بلکه در حال از دست دادن بازارهای سنتی سیب تولیدی شهرستان در استانهای همجوار هستیم.

نبود قیمت خرید مناسب و مشخص همچنین وجود دلالان و واسطه ها در کنار میادین میوه و باغات که نهایت تلاش را برای خرید ارزان محصولات کشاورزی از جمله سیب می کنند، متاسفانه معضل حل نشده ای است که کشاورزان استان با آن دست و پنجه نرم می کنند.

هم اکنون  نبود کارخانجات صنایع تبدیلی وسردخانه های مجهز در شهرستان سپیدان با مشکل مالی و سرمایه در گردش مواجه بوده قادر به خرید محصولات کشاورزی به خصوص سیب با قیمت بالا نیستند این مشکلات موجب شده محصولات تولیدی از جمله سیب های زرد وقرمز را با قیمت بسیار ناچیز خریداری کنند که در این راستا کشاورز برای متضرر نشدن سیب های با کیفیت پایین و زیر درختی را به امید فروش با قیمت بالا در سردخانه ها ذخیره می کنند.

ذخیره سازی سیب های با کیفیت پایین و عرضه آنها در بازار موجب می شود سایر سیب های تولیدی ممتاز و درجه یک  در شهرستان سپیدان نیز زیر سوال رفته و بازاری برای عرضه نداشته باشند این افت کیفی آسیب اساسی به بازار سیب استان میزند.

پراکنده بودن باغات سیب  از دیگر چالش های اساسی پیش روی بازار سیب در سپیدان می باشد، پراکنده گی باغات سیب  سبب شده کشاورزان به دلیل صرفه اقتصادی نداشتن  از تکنیک های روز و مکانیزاسیون  بخش کشاورزی نتوانند استفاده کنند و همچنان محصولات تولیدی افت  کیفیت داشته باشند.

متاسفانه تعرفه های سردخانه ها امسال به شدت افزایش  داشته  این در حالی  است که قیمت خرید سیب درختی بدون افزایش همان قیمت سالهای گذشته است که این موضوع موجب  متضرر شدن کشاورزان می شود.

سرما زدگی،بحث مدیریت آب در بخش کشاورزی،عدم آشنایی با نیاز بازارهای استانی وکشوری،بالا بودن هزینه های تولید در مقابل درآمد ناچیز فروش محصولات برای کشاورزان را از دیگر مسائل بازار سیب شهرستان سپیدان می باشد اما نه تنها این مشکلات بلکه سایر مسائل مطرح شده موجب نشده کشاورزان سپیدانی دست از تولید سیب مرغوب و با کیفیت استان بردارند بلکه امروز سپیدان با  تنوع بالاترین محصول  سیب و سهم 40 درصدی تولید این محصول در استان چشم انتظار توجه ویژه مسئولان است.

منبع: مارگون

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
قاسمی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵
0
تولید سیب بیش ازنیازمصرف داخلی است وازنظر صادرات مازادبرمصرف داخلی مشکلات حل گرددباغداران هرساله متضرر ومجبورنددرخت سیب را ازریشه دراورده وکشت دیگری جایگزین کنند امیدواریم مسولین وبخصوص نمایندگان شهرستانهایی که تولید سیب دارندچاره اندیشی نمایند
قاسمی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵
0
تولید سیب بیش ازنیازمصرف داخلی است وازنظر صادرات مازادبرمصرف داخلی مشکلات حل گرددباغداران هرساله متضرر ومجبورنددرخت سیب را ازریشه دراورده وکشت دیگری جایگزین کنند امیدواریم مسولین وبخصوص نمایندگان شهرستانهایی که تولید سیب دارندچاره اندیشی نمایند
قاسمی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵
0
تولید سیب بیش ازنیازمصرف داخلی است وازنظر صادرات مازادبرمصرف داخلی مشکلات حل گرددباغداران هرساله متضرر ومجبورنددرخت سیب را ازریشه دراورده وکشت دیگری جایگزین کنند امیدواریم مسولین وبخصوص نمایندگان شهرستانهایی که تولید سیب دارندچاره اندیشی نمایند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵
0
وقتی سیاست بازی و سیاسی کاری می شود هدف اول مسئولین بخش کشاورزی کشور و استان فارس نتیجه اش دفن سیب زمینی و سیب درختی استان و سایر محصولات کشاورزی است