تحلیل گر سیاسی در گفتگو با شیرازه:
لازمه تحقق منویات رهبر معظم انقلاب، داشتن گفتمان واحد از تمدن نوین اسلامی است
سجادیان اظهار کرد: لازمه تحقق منویات رهبر معظم انقلاب، داشتن گفتمان واحد از تمدن نوین اسلامی، توجه به زمینه های شکل گیری این تمدن ، عوامل تکوین آن و ویژه گی های تمدن نوین اسلامی میباشد.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، سیروس سجادیان تحلیل گر مسائل سیاسی در گفتگو با شیرازه، به تحلیل بیانات مقام معظم رهبری در دیدار تصویری با مردم تبریز پرداخت و گفت: در این دیدار رهبر معظم انقلاب با تاکید بر استمرار انقلاب اسلامی، اهداف آن را پیشرفت واقعی و همهجانبه مادی و معنوی، تحقق عدالت اجتماعی، اقتدار کشور، تشکیل جامعه اسلامی و شکلگیری تمدن بزرگ و نوین اسلامی بر شمردند.
وی افزود: قبلا نیز مقام معظم رهبری در سند الگوی اسلامی ایرانی اهمّ مبانی و آرمانهای پیشرفت را مبنی بر اینکه "کشور راه پیشرفت را خواهد پیمود و طلیعه مبارک تمدن نوین اسلامی در زیست بوم ایران رُخ خواهد نمود" اشاره فرموده اند.
سجادیان در ادامه اظهار کرد: لازمه تحقق منویات رهبر معظم انقلاب، داشتن گفتمان واحد از تمدن نوین اسلامی، توجه به زمینه های شکل گیری این تمدن ، عوامل تکوین آن و ویژه گی های تمدن نوین اسلامی میباشد.
این فعال سیاسی با اشاره به اینکه معماری تمدن نوین اسلامی، پس از گذار از انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی و کشور اسلامی به سمت نظم اجتماعی پیش میرود که در دل آن عدالت اجتماعی و معنویت دینی نیز وجود دارد، اظهار کرد: چنانچه تمدن نوعی نظم اجتماعی، برگرفته از قانون و بر اساس عدالت اجتماعی همراه با مسائل دینی و اخلاقی در نظر گرفته شود، ابعاد و مولفه هایی در تراز تمدن نوین اسلامی از منظر رویکرد تمدنی، الزامات معماری در افق تمدن نوین اسلامی، شاخص های دولت اسلامی در جامعه هدف، جایگاه و پیوند معرفت و معنویت و الگوی مدیریت جهادی و مجاهدگونه، لازمه تحقق منویات معظم له میباشد.
وی در بخش دیگری از این گفتگو، گذری بر زمینه های شکل گیری تمدن نوین اسلامی زد و گفت:وقتی تمدن اسلامی را بر اساس نگرش توحیدی، تمدنی ایدئولوژیک با مجموعهای از ساختهها و اندوختههای معنوی و مادی جامعه اسلامی که انسان را بهسوی کمال معنوی و مادی سوق میدهد تعریف کنیم، لازمه آن، گذر بر زمینههای شکلگیری تمدن اسلامی است.
وی تاکید کرد:با تولد اولین حکومت اسلامی در مدینه ، تمدنی که چندین قرن مشعلدار تمدن بشری بوده، تمدنی که غلبه عدالتخواهی و پرهیزکاری بر ستمگری و تبهکاری بود، اسلام با تعلیماتی مبتنی بر جستوجوی علم و ترک تعصبات قومی و مذهبی و اعلام امکان همزیستی با اهلکتاب، زمینه رشد یک تمدن عظیم و وسیع را فراهم کرد.
این فعال سیاسی به عوامل تکوین تمدناسلامی نیز اشاره و این عوامل را به شرح زیر تقسیم بندی نمود.
اول جایگاه علم در اسلام؛ اسلام بهعلم اندوزی سفارش و تاکید بسیاری کرده و اصل کلمهی علم بیش از هشتاد بار در قرآن کریم بهکار رفته وحتی علم و ایمان را در کنار هم قرار دادهاست بطوری که پیامبر اکرم (ص) فرمودندطلبُ العلمِ فریضةً علی کلِ مسلم، دوم خردورزی؛ عقل مهمترين ابزار در اصول و فروع دين و قرآن مکرّر از تفکّر، تدبّر، تعقّل، تذکّر، برهان، نظر، شور و واژههای مترادف آن سخن بهمیان آورده، و انسانها را با تأکید بهخردورزی دعوت نموده مد نظر قرار داد زیرا خردورزی، جانمایه دین و دینداری، و پایه اصلی جامعه آرمانی اسلام است.
سجادیان سومین عامل را تساهل و تسامح؛ دانست که برگرفته از روح اسلام، بيتعصبي در حوزه علم و انديشه است و منطق آزادانديشيديني، فارغ از قيد و بندهاي سنتي و تعصبات نژادي و قومي، ضمن حفظ استقلال فکري، موجب ارتباط و اتحاد بين افراد و جوامع اسلامي نيز میباشد زیرا اسلام آزادى و آسایش با اهل کتاب را تا حد ممكن تضمین کرده است.
توجه به سابقه انتقال علوم و جذب دانشمندان بهجهان اسلام چهارمین عاملی است که وی به آن اشاره کرد و افزود: توجه به سابقه تمدن یونانی، هندی، ایرانی، مصری، اسکندرانی و تمدن سریانی ضروری است زیرا بالندگی تمدن اسلامی مرهون مساعی و حضور اقوام و ملل مختلفی است که هر یک بهقدر پیشینه و تواناییهای تمدنی خویش نقش بهسزایی در گسترش و توسعه آن داشتند.
سجادیان در پایان به ویژه گی های تمدن نوین اسلامی نیز اشاره کرد و افزود:برخاسته از متن آموزههای قرآنی و سیره نبوی و اولیای الهی است،یکسوی آن در تاریخ و هویت تمدن بشری و سوی دیگرش در حیات پُرمایه دینی و معنوی است که انبیای الهی تقدیم داشتهاند.
انتهای پیام/س
نظرات بینندگان