کد خبر: ۱۰۰۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۱۶ آبان ۱۳۹۵
در جلسه شورای اداری و در حضور استاندار فارس؛

فرماندار ویژه لارستان خواستار رفع اساسی مشکلات این شهرستان شد

معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان در جلسه شورای اداری شهرستان، خواستار رفع اساسی مشکلات این شهرستان شد.

به گزارش شیرازه جلیل حسنی در جلسه شورای اداری شهرستان لارستان که با حضور استاندار فارس برگزار شد، ضمن تشکر از حضور مهندس سیدمحمدعلی افشانی در منطقه لارستان در سخنانی با بیان تاریخچه‌ای از شهرستان لارستان، اظهار داشت: لارستان وسیع‌ترین شهرستان استان فارس است که دارای ۶ بخش، ۸ شهر، ۲۵۶ روستا، جمعیتی بالغ بر ۲۲۶ هزار جمعیت و مساحتی بیش از ۱۴ هزار و ۲۰۰ کیلومتر است.

وی با بیان اینکه از شرقی‌ترین تا غربی‌ترین شهرستان لارستان بیش از ۴۰۰ کیلومتر و از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین آن ۳۸۰ کیلومتر طول دارد، افزود: با توجه به وسعت زیاد شهرستان لارستان و مسافت طولانی با مرکز استان فارس، در اختصاص بودجه و تفویض اختیار به مدیران این شهرستان از تلف شدن وقت و هزینه بر دولت و مردم کاسته می‌شود.

فرماندار ویژه لارستان با اشاره به اینکه علی‌رغم آنکه این شهرستان در استانی برخوردار واقع شده است؛ اما دارای روستاهای بسیار محروم است، تصریح کرد: برخلاف پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های مهم در شهرستان لارستان، متأسفانه همچنان محرومیت در این شهرستان دیده می‌شود.

حسنی با بیان اینکه در شهرستان لارستان ۱۴ مرکز آموزش عالی با ۱۲ هزار دانشجو فعالیت دارند، ادامه داد: فعالیت دو حوزه علمیه و ۵ مدرسه دینی همچنان ظرفیت شهرستان لارستان برای گسترش فضای آموزشی وجود دارد.

وی با ابراز امیدواری برای تحقق مصوبات مربوط به شهرستان لارستان به مرحله عملیاتی، خاطرنشان کرد: از استاندار فارس تقاضای اختصاص اعتبار مناسب برای محورهای ملی شیراز – جهرم – لارستان – بندرعباس، لارستان – بستک و لارستان – لامرد را داریم.

حسنی با اشاره به اینکه دانشکده علوم پزشکی لارستان با توجه به دانشکده‌ها و بیمارستان‌های زیرمجموعه و همچنین سرمایه‌گذاری خیرین و بخش خصوصی در بحث بهداشتی و درمانی ظرفیت ارتقاء به دانشگاه را دارد، تصریح کرد: در سال‌های اخیر، تعداد متخصصین به ۳۰ نفر افزایش یافته و امید می‌رود از آذرماه سال جاری ۳۵ متخصص پزشکی به جمع آنها اضافه شود.

وی با تأکید بر اینکه ارتقاء دانشکده علوم پزشکی لارستان، این شهرستان را به قطب سلامت برای مردم جنوب کشور تبدیل می‌کند، یادآور شد: حتی این مهم می‌تواند باعث جذب توریسم و ارزآوری به کشور شود.

فرماندار ویژه لارستان با ابراز تأسف از عدم نتیجه در پیگیری برای بازسازی اثر باارزش و تاریخی قلعه اژدهاپیکر واقع در شهر لار، گفت: با توجه با سابقه تاریخی درخشان و آثار تاریخی متعدد در لارستان مستلزم حمایت و ساماندهی و بهره‌برداری بیشتر است.

وی با تأکید بر اینکه شهرستان لارستان می‌بایست از یک شهر بین‌راهی خارج شود و با بازسازی مناسب ابنیه‌های تاریخی و ایجاد مراکز توریستی در آن می‌توان با توجه به پتانسیل‌های موجود به جذب توریست اقدام کرد، افزود: با وجود بازار قیصریه، باغ نشاط، حمام و مجموعه‌های تاریخی می‌توان به جذب مسافر و توریست مبادرت ورزید.

حسنی بار دیگر با تکرار درخواست بازسازی و ساماندهی قلعه اژدهاپیکر و تخصیص اعتبار به آن، تصریح کرد: امید می‌رود با تخصیص اعتبار لازم از تخریب این اثر با ارزش جلوگیری کرد.

وی با یادآوری واقعه خنثی‌شده تروریستی در تاسوعا و عاشورای حسینی سال جاری در شهر لار، خواستار تقویت بنیه امنیتی شهرستان لارستان شد و افزود: می‌بایست با تقویت نیروهای نظامی به تجهیزات سخت‌افزاری نظامی و امنیتی مبادرت کرد.

فرماندار ویژه لارستان همچنین خواستار استقرار پلیس مهاجرت در جهت تسهیل در صدور روادید در این شهرستان شد و ادامه داد: ایجاد کلانتری در شهر خور که به نوعی ورودی لارستان از سمت شهرستان بستک است نیز ضروری به نظر می‌رسد.

وی خواهان ایجاد روشنایی در ورودی شهر لار شد و تصریح کرد: برای ساماندهی افاغنه در سطح شهرستان لارستان نیاز به حمایت مالی و نیروی انسانی است و با وجود آنکه این شهرستان حتی با وجود مرزی نبودن در طول یک هفته بیش از ۷۰۰ اتباع بیگانه که به‌صورت قاچاق وارد لارستان شده بودند، توسط نیروهای بسیج و انتظامی دستگیر شدند.

معاون استاندار فارس گفت: به جرأت می‌توان گفت که در برخی از موارد همچون کشف قاچاق مواد مخدر و قاچاق اتباع بیگانه حتی در برخی موارد از بعضی نقاط مرزی کشور بیشتر است.

حسنی در ادامه سخنانش از اعضاء شورای تأمین شهرستان، امام جمعه، نماینده مردم در مجلس، بیت آیت‌اللهی(ره) و مردم لارستان و غیره برای اقدام مناسب و جلوگیری از نفوذ دشمن و ایجاد آرامش در منطقه، تقدیر و تشکر کرد.

فرماندار ویژه لارستان در پایان همچنین خواستار تسریع در اجرای طرح آبرسانی از سد سلمان فارسی و حایقر به بخش‌های جویم، بنارویه، روستاهای دهستان بیدشهر اوز، بیرم و صحرای باغ، احداث مخزن ۱۵ هزار متر مکعبی شهر لار، تسریع در شروع عملیات جهت احداث پست 400 کیلو ولت لارستان، ایجاد کلانتری در قلات‌خانی شهر لار، حمایت در ایجاد سایت شهرک سلامت به‌عنوان قطب درمانی جنوب ایران با توجه به مراجعه بیماران جنوب فارس و شمال هرمزگان به مراکز درمانی و بهداشتی و بیمارستان لارستان، اختصاص بودجه جهت احداث تصفیه‌خانه آب شرب لارستان در محل حوضچه‌های سد سلمان فارسی، تأکید بر اجرایی‌شدن و عملیاتی‌شدن مصوبه هیأت دولت در ایجاد 7 معاونت اداره‌کل و ارتقاء چارتی فرمانداری ویژه لارستان، تفویض اختیارات به ادارات شهرستان، تأمین اعتبار برای مرمت و بازسازی اَبنیه‌های باستانی و گردشگری شهرستان، ایجاد روشنایی ورودی و خروجی شهر لار در مسیرهای بزرگراه‌های لارستان-بندرعباس و لارستان-شیراز، پیگیری طرح آبرسانی از خلیج فارس به لارستان برای رفع بحران آبی در این منطقه و جنوب فارس، گازرسانی به شهرهای بیرم، جویم، بناوریه، صحرای باغ و روستاهای تابعه آنها و همچنین شهرک‌های صنعتی، کارخانه سیمان، تأکید بر تأمین اعتبار برای اجرای خط برق‌رسانی لار-3 و غیره شد.

نظرات بینندگان