کد خبر: ۱۰۰۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۲۱ آبان ۱۳۹۵
رئیس کل دادگستری استان فارس:

اولویت اصلی دادگستری احقاق حق و اجرای عدالت است

رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه اولویت اصلی ما در مجموعه قضایی استان، معطوف به رسیدگی دقیق و سریع به پرونده های قضایی است، گفت: اولویت اصلی ما احقاق حق و اجرای عدالت و جلب رضایت مردم با رسیدگی به موقع به پرونده ها است.

اولویت اصلی دادگستری احقاق حق و اجرای عدالت استبه گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی دادگستری فارس، در همایش روساء و دادستان های حوزه های قضایی استان فارس و با حضور رئیس کل دادگستری استان، آخرین وضعیت عملکردی حوزه های قضایی فارس از حیث اطاله دادرسی، امتیازات عملکردی کارمندان اداری و همچنین میزان دستیابی حوزه های قضایی به اهداف طرح ابلاغ الکترونیک و آخرین بخشنامه ها و دستورالعمل ها و سیاست های کلان قوه قضائیه تشریح شد.

رئیس کل دادگستری استان فارس در این همایش با بیان اینکه اولویت اصلی ما در مجموعه قضایی استان معطوف به رسیدگی دقیق و سریع به پرونده های قضایی است، گفت: در این مسیر اولویت اصلی ما احقاق حق و اجرای عدالت و جلب رضایت مردم با رسیدگی به موقع به پرونده ها است.

علی القاصی با تأکید بر اینکه بار مسئولیت در دستگاه قضایی بسیار سنگین است، گفت: باید همواره سنگینی مسئولیت و عظمت جایگاه و رسالت امر قضا را به خود یادآور شویم تا روزمرگی ها باعث فراموشی حساسیت جایگاه خطیر قضاوت نشود.

وی با اشاره به نظارت دقیق مجموعه مدیریت قضایی استان بر امر رسیدگی ها و پایش اقدامات حوزه‌های قضایی در امر کاهش اطاله دادرسی، خاطر نشان کرد: با اجرای طرح ابلاغ الکترونیک که در نتیجه تدبیر مناسب و عملکرد رضایت بخش حوزه های قضایی به بهترین نحو در استان اجرا شد، درصدی از اطاله دادرسی و بخشی از هزینه های جانبی کاهش یافت که آمار ها مؤید این امر است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس همچنین در جمع روساء و دادستان های حوزه های قضایی استان فارس اجرای دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری را مورد تأکید قرار داد و افزود: توجه و نگاه کارشناسی ما در مجموعه قضایی به مشکلات جامعه و به کارگیری ابزارهای قانونی همچون مجازات جایگزین حبس می‌تواند ضمن سالم سازی فضای جامعه، آسیب های ناشی از حضور افراد در زندان ها را کاهش و از تکمیل چرخه های جرم و بزه کاری جلوگیری کند.

رئیس کل دادگستری استان فارس با اشاره به تذکرات رهبر معظم انقلاب و همچنین دلسوزان نظام نسبت به آسیب های زندان، تصریح کرد: زندان جای افراد جانی و خطرناکی است که امنیت جامعه را خدشه دار می کنند.

القاصی ضمن تشریح مواد مختلف دستورالعمل اخیر ساماندهی جمعیت کیفری زندان ها که اخیراً توسط ریاست معظم قوه قضائیه ابلاغ شد؛ خاطر نشان کرد: با بهره گیری مناسب از ظرفیت های قانونی ذکر شده در این دستورالعمل و به کار گیری مجازات های جایگزین حبس و تأسیسات قانونی پیش بینی شده، می توانیم ضمن کاهش جمعیت کیفری زندان و آسیب های ناشی از آن، فضای زندان ها را به بزه کاران و مجرمان خطرناک اختصاص و امکانات آموزشی و تربیتی زندان ها را در اختیار برنامه های اصلاحی و بازپروری مجرمانی قرار دهیم که محکومیت زندان برای آنان اجرای عدالت و دور ماندن آنان از جامعه ضروری است.

وی همچنین توجه ویژه به تکریم ارباب رجوع در کلیه حوزه های قضایی و در اولویت قرار دادن ملاقات های مردمی هفتگی توسط روسا و دادستان ها را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: ارتباط و تعامل با مردم زمینه ساز اعتماد و رضایتمندی مردم از دستگاه قضایی است.

رئیس کل دادگستری استان فارس ایجاد فرصت برای مراجعان در راستای طرح خواسته ها و بیان مطالب و مشکلاتشان را از جمله وظایف روسا و دادستان در شهرستان ها خواند و افزود: همانگونه که رئیس کل و معاونین در مرکز استان وقت مناسبی را به این امر اختصاص داده اند لازم است برنامه زمانبندی مناسب در راستای اجرای برنامه مشابه در کلیه حوزه های قضایی تدوین شود.

القاصی همچنین درخصوص تعیین تکلیف اموال توقیفی متذکر شد: در راستای حفظ حقوق شهروندی مراجعان، باید وسایل نقلیه و سایر اموال توقیفی افراد در موعد قانونی تعیین تکلیف شود.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از وسایل توقیفی به دلیل شرایط نامناسب در حال تضییع هستند، گفت: کارگروهی جهت بررسی اموال توقیفی در سراسر استان تشکیل شده است و باید در کوتاه ترین زمان اقدامات قانونی در خصوص این اموال معمول شود.

لازم به ذکر است در پایان این همایش از 43 نفر از برترین های مجموعه قضایی استان فارس در 6 ماهه اول امسال در زمینه های مختلف کاهش اطاله دادرسی، کسب امتیازات عملکردی، دستیابی به اهداف طرح ابلاغ الکترونیک و رسیدگی به پرونده های مهم و امنیتی تقدیر شد.


انتهای پیام/

نظرات بینندگان