کد خبر: ۱۰۰۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۲۳ آبان ۱۳۹۵

فقط ساده‌اندیش‌ها انتظار پایبندی آمریکا به تعهداتش را دارند

معاون بین‌الملل دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: اخیراً برخی ادعا کرده‌اند که پذیرش برجام موجب جلوگیری از جنگ شده ‌است، ادعایی است که نه با درک راهبردی از اوضاع منطقه و جهان سازگار است و نه با واقعیت ‌های میدانی هم‌ خوانی دارد.
فقط ساده‌اندیش‌ها انتظار پایبندی آمریکا به تعهداتش را دارند به گزارش شیرازه، علی باقری  معاون بین‌الملل دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در همایش «از الجزیره تا ژنو» در دانشگاه خواجه نصیر گفت: بدعهدی و نقض پیمان جزء ویژگی‌های ذاتی استکبار است و استکبار نیز نقض عهد و پیمان را از جمله مؤلفه‌های قدرت خود می ‌داند.

وی افزود: از این رو انتظار پای بندی آمریکا به تعهداتش فقط سیره و روش ساده‌اندیشان است، چرا که با وجود سابقه پر و پیمان پیمان‌‌شکنی آمریکا، این عده باز هم تصورات خود را مبنای حل مشکلات کشور قرار داده و انتظار دارند تا سایرین نیز به  جای واقعیت‌‌های عینی، اوهام و خیال‌های آنها را به  عنوان مبنا و معیار برای گذر از سد موانع و مشکلات بپذیرند.

وی تاکید کرد: با این حال خوش‌باوران ساده‌‌اندیش با نادیده انگاشتن صدها مورد دشمنی و عهدشکنی آمریکا در طول سال ها و دهه‌های پیشین، مثل این که هنوز در قرن گذشته به سر می ‌برند و انقلابی‌های واقع‌‌بین را که با بهره گیری از بصیرت دینی به دشمن اعتماد و اتکا نمی‌‌کنند، مورد تمسخر قرار می‌دهند. واقع‌بین‌ها، با ایمان به سیره و روش امام خمینی(ره) و با پیروی از مبانی قرآنی هیچ ‌گاه به آمریکا اعتماد نکرده و نخواهند نمود و بر اساس مفاد آیه  12 سوره  توبه، بدعهدی و پیمان‌شکنی را جزء لاینفک استکبار می ‌دانند.

مدیر کل اسبق اروپای مرکزی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر از سخنانش گفت: اخیراً برخی ادعا کرده‌اند که پذیرش برجام موجب جلوگیری از جنگ شده ‌است، ادعایی است که نه با درک راهبردی از اوضاع منطقه و جهان سازگار است و نه با واقعیت ‌های میدانی هم‌ خوانی دارد.

جالب این که در حالی که رئیس جمهور آمریکا که فرمانده  نیروهای مسلح امریکا است ، به  صراحت بر ناتوانی امریکا در به  کارگیری گزینه نظامی اعتراف می ‌کند ، ولی متأسفانه برخی در داخل ناآگاهانه استیصال و ناتوانی امریکا را جبران کرده و تصور نادرست خود از قدرت‌مندی آمریکا را بر افکار عمومی تحمیل می‌کنند.

منبع: کیهان

نظرات بینندگان