کد خبر: ۱۰۱۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۰۷ آذر ۱۳۹۵
گزارشی از نقش‌آفرینی بسیج کارگری در عرصه کار و تولید

بسیج کارگری مدافع انقلاب، حامی کارگران و مبارز در جنگ اقتصادی

سازمان بسیج کارگری با حمایت از تولید کنندگان و فعالان بخش صنعت و بهره گیری از تعداد بالایی از کارشناسان و خدمتگزاران اقتصادی سالهاست که تلاش در بهبود وضعیت اقتصادی کشور با حمایت از کار تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی دارد.
به گزارش شیرازه، تحقق اقتصاد مقاومتی تنها یک شعار نیست بلکه هدفی است که اعضای سازمان بسیج کارگری در کل کشور با تلاش های مضاعف خود آن را عملی کرده و سعی داشته اند تا نقش مهمی در حمایت از تولیدکنندگان و کارگران زحمت کش این مرز و بوم داشته باشند.


جذب حداکثری و اسلامی سازی واحدهای تولیدی از اهداف مهم بسیج کارگری


رسالت سازمان بسیج کارگری کشور جذب حداکثری شاغلین عرصه صنعت و تولید و همچنین تعالی بخشی اعضای جذب شده در راستای تعالیم اسلامی است.

جامعه کارگری اعم از کارفرما و کارگر، انجمن ها و سمن ها و مدیران مربوطه به عنوان جامعه هدف بسیج کارگری محسوب می شوند و این سازمان در حوزه اقتصاد مقاومتی ماموریت های متفاوتی برای هر طیف از آنها تدوین و تاجرا کرده است.

جامعه کارگری به عنوان یکی از مهمترین بازوان اجرایی سیاست های اقتصاد مقاومتی توانمندی ها و ابزارهایی را در اختیار دارد و بسیج کردن این پتانسیل های بالقوه و بالفعل ماموریتی است که این سازمان تولیت آن را برعهده گرفته است.

در سطح مدیران و کارفرمایان اقداماتی چون عارضه یابی های واحدهای نیمه فعال و تعطیل در جلساتی تحت عنوان کارگاه هم اندیشی مدیران اتفاق می افتد و اجماعی برای حل مشکلات و تسهیل در روند تولید صورت می پذیرد.

در سطوح کارگران و مهندسان اجاریی جشنواره هایی چون ثمرات صالحین و برنامه هایی چون شیفت ایثار، جلسات اخوت کارگران و کارفرمایان، نشست های روشنگری و ... از جمله آنها می باشد.

از دیگر مواردی که در حوزه اقتصاد مقاومتی در سطح ستاد پیگیری می شود تسهیل در روند تولید چند صنعت پایه و رفع مسائل آنهاست از جلمه صنعت ژلاتین، چای، صنایع تبدیلی و... که اقدامات خوبی صورت پذیرفته است.
مبحث دیگری که در بسیج کارگری پیگیری می شود موضوع قاچاق وا واردات بی رویه و فرهنگ سازی در گسترش مصرف کالای داخلی است. که تمامی ابزارهای در اختیار سازمان بسیج کارگری از صدر تا زیر در اجرایی شدن این ماموریت ها قرارا گرفته است.

نقش محوری و اصلی را که بسیج کارگری به عنوان بخشی از جامعه 70 میلیونی بسیج به عهده گرفته است و تمام سیاست ها و برنامه ها را مطابق آن تنظیم می کند عبارت است از اسلامی سازی فضای کار و تولید. به این معنی که موازین اسلام ناب محمدی در تمامی وجوه این جامعه رسوخ و گسترش یابد و اینکه رابطه بین کارگر و کارفلما به شکل همکارانی که در راستای تحقق اهداف همدیگر تعریف شود، یا کیفیت کالای تولیدی در حد اعلا حز ب نهادینه شدن وجدان کاری محقق نخواهد شد و بسیاری موارد دیگر که هدف برنامه ریزان این سازمان در تدوین ماموریت ها است.

در صورت تحثث این اهداف کشور سربلند ایران در حوزه نیروی انسانی تولید جمعیتی نفوذناپذیر خواهد داشت و در نتیجه اقتصادی سالم، پویا و فعال را تجربه خواهد کرد. البته موارد ذکر شده قطعه ای از جورچین رسالت سازمان بسیج کارگری است و اقشار دیگر آنرا تکمیل خواهند کرد.

هدف رزمایش‌های پدافند غیرعامل شناسایی نقاط آسیب پذیر مراکز صنعتی و تولیدی است
در برنامه های بسیج کارگری کشور سعی شده است امور با حفظ منافع مشترک با کارفرمایان تنظیم شود؛ مثلا رزمایش پدافند غیر عامل در مراکز صنعتی و تولیدی یکی از آن هاست. یکی از مهمترین برنامه های اجرایی در پنج ساله پنجم که سبب بدست آوردن منافع مشترک بین مراکز صنعتی و بسیج بوده پدافند غیر عامل است که جایگزین برنامه های عملی صنایع گشته تا هم موانع تولید را رفع و هم به انسجام بسیج کمک نماید.

این برنامه جزو ملزومات مراکز تولیدی است که جهت جلوگیری از حوادث طبیعی و بلایا، اعم از بمباران ، حمله دشمن یا خراب کاری و ... برنامه ریزی شده است،  بسیجیان در کارخانه ها شرایط مواجهه با این مشکلات را آموزش و تمرین کنند.

علاوه بر آن قرارگاه مبارزه با قاچاق اخیرا در بسیج کارگری راه اندازی شده است که فعالیت خود را جهت شناسایی کالاهای وارداتی مضر هم برای اقتصاد و هم برای تولیدات داخلی شروع کرده است و رفته رفته این فعالیت را هدفمند تر از پیش دنبال خواهد کرد.

بسیج کارگری مدافع انقلاب، محافظ کارگران و مبارز در جنگ اقتصادی
 حضور بسیج در کارخانه صرفا جهت عضویت کارگران نیست و کارفرمایان نیز برای عضویت دعوت بسیج کارگری را لبیک گفتند و در حال حاضر می توان ادعا کرد که بسیج یک پایگاه قدرتمند مردمی و همه جانبه در واحد های صنعتی است بدین منظور  که در مراکز صنعتی، بسیج حامی حق و عدالت است.

در سه سال اول برنامه ریزی، موقعیت سازمانی بسیج کارگری در حال شکل گیری بود و در دو سال اخیر جامعه هدف بسیج کارگری با رکود اقتصادی شدیدی مواجه بود و نتوانست به رضایت 100 درصدی دست پیدا کند اما خوشبختانه کارگران و مردم به بسیج اعتماد کردند و خواهان آن هستند که مطالبات و نیازهای خود را از طریق بسیج به رده های بالاتر اعلام کنند؛ بسیج کارگری  هم در پاسخ به این اعتماد در پی حل مشکلات کارگران و کارخانه‌ها هست.

فعالیت‌های رسانه‌ای بسیج کارگری
در حوزه فضاسازی و نقش آفرینی در افکار عمومی جامعه، در راستای مامویت های یاد شده این سازمان سعی کرده است از ابزارهای رسانه ای غافل نباشد. در حوزه چاپ و مطبوعات، تولید بیش از 30 عنوان کتاب، نشریات تخصصی، بروشورهای اطلاع رسانی و... از جمله فعالیت های صورت گرفته در این عرصه است.

همچنین حضور در فضای مجازی با اینجاد پایگاه اطلاع رسانی رسمی و چندین زیر مجموعه از دیگر فعالیت های رسانه ای بسیج کارگری بوده است. حضور در شبکه های اجتماعی از دیگر موادری است که می توان به آن اشاره کرد که اخبار و اطلاعات و تحلیل های مناسب از وقایع در اختیار مخاطبین قرار می گیرد.

از اقدامات تاثیرگذار پایگاه های خبری سازمان بسیج کارگری فعالیت در جهت حل مشکلات تولیدکنندگان بوده به نحوی که با انتشار اخبار وضعیت کارخانه داران منعکس شده و مسئولین با رصد آن از وضعیت کارخانه اطلاع پیدا کرده و برای بهبود آن اقدام کردند.

از این جمله می توان به تولید اخبار درباره وضعیت تولید پوشاک در یکی از کارخانه های نساجی خراسان جنوبی اشاره کرد که این خبر بهبود قابل توجهی را در وضعیت آن کارخانه رقم زد. علاوه بر آن انتشار خبر کارخانه تولید رب در کرمان که با منعکس کردن مشکلات آن فرماندار پیگیر شد و برای حل مشکلات آن کارخانه اقدام کرد.

همچنین مشکلات صنعت نساجی در استان یزد که با پیگیری های رسانه ای بسیج کارگری تا حدودی حل شد.علاوه بر آن باید اذعان کرد یکی از مهمترین نقش رسانه ها در سازمان بسیج کارگری و پیگیری مشکلات کارخانه ها و مطالبه‌گری از مسئولان است.

دیگر اقدامات سازمان بسیج کارگری کشور
1-هماهنگی با بسیج اصناف و بسیج مهندسین صنعتی برای رفع مشکلات کارخانه ها از جمله فروش و بازاریابی به نحوی که کارشناسی از بسیج کارگری، عارضه یابی از مهندسی صنعتی، به وجود آوردن اصناف از بازار

2- حل مشکلات برخی از واحدها که بزرگترین معضلشان فروش است. بسیج کارگری آنها را شناسایی کرده و در بسیج اصناف با صنف و اتحادیه آن صنعت ملاقات ها و جلسه هایی را می گذارد و برای آن کارخانه بازاریابی می کند.
به طور مثال: مشکلات صنعت نساجی را بسیج کارگری با همکاری با بسیج اصناف از طریق قرارداد بستن برای لباس دانش آموزان در بسیج دانش آموزی تا حدودی حل کرده و بازاریابی کرد.

3- مطالبه گری صنعتگران از مسئولین با جلسه هایی که بسیج کارگری برگزار کرده است و در آن مدیران کارخانه ها مستقیما صحبت ها و خواسته هایشان را به مسئولین منتقل می کنند و با این کار اصل زمینه سازی را فراهم می کند.

4- اقدامات رسانه ها در بسیج کارگری  به نحوی بوده که مسئولین را به این امر واداشته تا حمایت هایشان را بیشتر کنند. مثلا در بحث کارخانه رب جیرفت یک جریان رسانه ای راه افتاد که بسیج کارگری کل کشور هم به آن دامن زد و مسئولین متوجه مشکلات این کارخانه شدند و برای آن راه حل هایی را در نظر گرفتند.

5- برقراری ارتباط یعنی بسیج کارگری به شناساندن کارخانه های مختلف استان با فروشندگان می پردازد و برای اجناس آنها تولید بازار می کند.

6- رفع مشکلات اصلی هر تولید که شامل مشکل آب، برق و حامل های انرژی می شود که بسیج کارگری استان توانست با دیدارهایی که با مسئولین داشت تا حدودی این مشکلات را برای تولید کنندگان رفع کند.

7- حل مشکلات تامین اجتماعی در برخود با کارگران که از طریق میانجی گری بسیج کارگری تا حدودی حل شده و به مواضع تولید کنندگان رسیدگی می شود و احترام گذاشته می شود.

8- مطالبه گری رسانه ها که با منعکس کردن اخبار مشکلات واحدهای صنعتی مسئولین را پای کار آوردند و از جمله مشکلات شرکت کاشی کویر و شرکت های چادر مشکی که تا حدودی با دیدار مسئولین رفع شد.

انتهای پیام/

منبع: سازمان بسیج کارگری کشور

نظرات بینندگان