کد خبر: ۱۰۱۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۱۴ آذر ۱۳۹۵

کشت نشایی لوبیا بهترین روش برای کاهش مصرف آب

رئیس اداره تولیدات گیاهی شهرستان سپیدان گفت با توجه به بحران خشکسالی یک طرح تحقیقی ترویجی جهت برآورد میزان مصرف آب لوبیا در کشت نشایی در مقایسه با کشت مرسوم در شهرستان سپیدان اجرا شد.

به گزارش شیرازه به نقل از مارگون رئیس اداره تولیدات گیاهی شهرستان سپیدان گفت با توجه به بحران خشکسالی یک طرح تحقیقی ترویجی جهت برآورد میزان مصرف آب لوبیا در کشت نشایی در مقایسه با کشت مرسوم در شهرستان سپیدان اجرا شد.

وی گفت این طرح در زمینی به مساحت 1380 مترمربع در بخش همایحان با استفاده از رقم لوبیا چیتی سده انجام شد. بذرها ابتدا در گلخانه در سینی های نشا کشت شدند و پس از 14 روز به زمین اصلی منتقل شدند.

محمود باصری در ادامه گفت : نتایج این طرح نشان داد که در کشت نشایی مصرف آب نسبت به کشت بذری به میزان زیادی کاهش می یابد. کاهش مصرف آب در این طرح به میزان 652 مترمکعب در هکتار برآورد شد. از نتایج دیگری که در این طرح به دست آمد زودرسی محصول به مدت حداقل 10 تا 15 روز بود. بطوریکه بر خلاف کشت بذری محصول با سرمازدگی پاییزه مواجه نشد. همچنین افزایش عملکردی معادل 300 کیلوگرم در هکتار در کشت نشایی نسبت به کشت بذری مشاهده شد.

باصری همچنین افزود : این طرح در صورت مدیریت بهینه آب مصرفی نه تنها باعث کاهش مصرف آب به میزان حداقل یک سوم خواهد بود بلکه در کاهش بذر مصرفی با توجه به وجود پرت بذر در روش مرسوم، بسیار موثر بوده حتی اگر 50 درصد بوته های نشاء پس از انتقال به زمین اصلی نیز دچار خسارت شوند ، با توجه به افزایش طول بوته و تعداد غلاف در بوته در مقایسه با کشت مرسوم بسیار مقرون به صرفه می باشد.

برچسب ها: لوبیا ، گیاهی
نظرات بینندگان