کد خبر: ۱۰۱۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۱۵ آذر ۱۳۹۵

با خواص تغذیه ای کیوی آشنا شوید

کیوی منبع عالی از آنتی اکسیدان، ویتامین C و سطوح بسیار خوبی از ویتامین A، E، K و ترکیبات آنتی اکسیدانی فلانوئیدها مانند بتاکاروتن، لوتئین و گزانتین است؛ کیوی منبع پتاسیم است، منگنز، آهن و منیزیم مواد معدنی هستند که در این میوه یافت می شود.

به گزارش شیرازه، کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: با توجه به خواص مختلف کیوی، یک میوه عالی برای افزایش سلامت بدن، است.

فاطمه شفیعی اضافه کرد: کیوی دارای یک آنزیم تجزیه کننده پروتئین به نام Acitinidian است که به هضم غذا کمک می کند؛ کیوی ممکن است یک اثر ملین ملایم داشته باشد و می تواند به عنوان یک مکمل غذایی به خصوص برای افراد مسن دچار یبوست، استفاده شود؛ مصرف منظم و روزانه این میوه می تواند مانع از یبوست در افراد شود.

او افزود: با توجه به مطالعات پژوهشی انجام شده، ترکیبات خاصی در میوه کیوی وجود دارد که دارای عملکرد مشابه آسپرین در رقیق کردن خون است، بنابراین کیوی با جلوگیری از تشکیل لخته در داخل عروق خونی، بدن را از خطرات سکته مغزی و حمله قلبی محفاظت می کند.

این کارشناس ارشد تغذیه، با اشاره به اینکه مصرف غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 موجب کاهش خطر بیماری های عروق کرونر قلب و سکته مغزی می شود، ادامه داد: دانه های موجود در کیوی، منبع بسیار خوبی از اسید چرب امگا 3 است.

شفیعی بیان کرد: با توجه به مطالعات انجام شده در مورد اثرات مصرف کیوی بر کیفیت خواب در بزرگسالان مبتلا به مشکلات خواب، مشخص شده است که مصرف این میوه ممکن است شروع، مدت زمان و کیفیت خواب در بزرگسالان مبتلا به اختلالات خواب را بهبود بخشد.

وی، ویتامینE   و محتوای بالای ویتامین C به همراه ترکیبات دیگر آنتی اکسیدانی موجود در کیوی را در تقویت و متعادل کردن سیستم ایمنی بدن موثر دانست و افزود: فلانوئیدها و کاروتنوئیدها در کیوی اثرات آنتی اکسیدانی دارند و DNA را از آسیب رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می کند و با جلوگیری از آسیب DNA رشد سلول های سرطانی را مهار می کند.

کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی، گفت: کیوی، یک منبع سرشار از اسید فولیک است که برای یک بارداری سالم، پیشگیری از مشکلات عصبی در جنین و رشد مغز جنین در حال رشد، موثر است.

شفیعی در پایان، اضافه کرد: کیوی دارای مقدار زیاد ویتامین C است که در تشکیل کلاژن دخالت دارد؛ کلاژن موجب استحکام پوست می شود و کاهش تولید کلاژن باعث از دست دادن قابلیت ارتجاعی پوست می شود، عصاره کیوی یک محرک تولید کلاژن است که به چندین محصول مراقبت از پوست اضافه شده و به کاهش سرعت روند پیری کمک می کند و موجب کمتر شدن نشانه های پیری مانند چین و چروک، خطوط ریز و لکه ها می شود.
نظرات بینندگان