کد خبر: ۱۰۲۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۱۸ آذر ۱۳۹۵
تحریم ایران در آمریکا؛ واردات خودروی آمریکایی به ایران

واردات خودروهای آمریکایی همچنان ادامه دارد/ + سند

در حالی که طی روزهای گذشته با تمدید تحریم های 10 ساله علیه ایران انتظار می رود واردات خودروهای آمریکایی به ایران متوقف شود هرچند تعدادی از نمایندگان طرح ممنوعیت واردات خودروهای غیر ضرور از آمریکا را امضا کرده اند.
به گزارش شیرازه، اوایل آبان ماه بود که خبر واردات خودروهای آمریکایی با برخی از اسناد منتشر شد؛ این ادعا اگرچه د رابتدا از سوی برخی از مسئولین رد شد اما در نهایت نمایندگان مجلس با تاکید بر مستندات خوان ممنوعیت این قلم کالا از آمریکا شدند.

بسیاری از کارشناسان اقتصادیاعلام کردند که با توجه به کارنامه سیاه آمریکا در ایران‌ستیزی در بیش از نیم قرن اخیر، واردات خودرو از این کشور برخلاف سیاست‌های کلان و منافع ملی ایران است. این اظهارات با واکنش هایی از سوی مسئولان مواجه شد.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو از اقدام پلیس مبنی بر توقف شماره‌گذاری خودروهای وارد شده از آمریکا خبر داد. فرهاد احتشام‌زاد در این رابطه اظهار کرد: «حدود ۴۰۰ دستگاه خودروی تولید آمریکا وارد ایران شده که مربوط به برندهای بی‌ام‌و، تویوتا، ولوو و هوندا است که با کد آمریکا تولید شده‌اند؛ البته پلیس راهنمایی و رانندگی شماره‌گذاری این خودروها را متوقف کرده است».

این در حالی بود که در کمتر از یک روز وزارت صنعت با ارائه توضیحاتی نسبت به واردات خودروهای غیرآمریکایی تولیدی در این کشور این ادعا را تکذیب و اعلام کرد: هیچ نامه‌ای به پلیس راهور ارسال نشده است!

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به این موضوع ورود کرده و خواستار پاسخگویی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه و بازگرداندن خودروهای وارد شده از آمریکا شده‌اند. اما وجود حاشیه های دیگر برای این وزارت خانه باعث شد تا عملا این موضوع در مجلس مسکوت بماند و اقدام آنچنانی در جهت مقابله با واردات این خودروها صورت نگیرد.

در این زمینه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واردات خودروهای تولیدی آمریکا برای تامین منافع عده‌ای خاص است، اظهار کرد: تمام خودروهای تولیدی آمریکا که وارد ایران شده باید به کشور مبداء بازگردانده شود.

نادر قاضی‌پور تصریح کرد: مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت باید شفاف‌سازی کنند که با وجود تاکیدات و دستور موکد مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی آمریکایی، چگونه خودروهای تولیدی در آمریکا وارد ایران شده است.

سایر نمایندگان و اعضای کمیسیون صنایع و معادن نیز نسبت به این مسئله اعتراض خود را اعلام کردند و در مصاحبه های مختلف اعلام کردند که وزارت صنعت معدن و تجارت باید نسبت به این مسئله اقدامات موثری انجام دهد.

سکوت وزارت صنعت در پی واردات خودروهای آمریکایی باعث شد که واردکنندگان خودرو به جای پیگیری برای ممنوعیت و یا عقب نشینی از واردات خوردوهای آمریکایی به این اقدام ادامه دهند.

در این زمینه در یکی از نمونه‌ها شرکتی که فروش خودروهای وارد شده با برند هوندا را انجام می‌دهد، اخیرا تبلیغات وسیعی را در بیلبوردهای سطح پایتخت برای فروش این خودروها راه انداخته، در حالیکه نگاهی به اطلاعات درج شده روی این خودرو نشان می‌دهد محل تولید آن آمریکا بوده و بنابراین مشمول اقدام پلیس مبنی بر عدم شماره‌گذاری است.

خارج از شماره گذاری های این خودروها، بررسی آمارها نشان می دهد که در کنار واردات انواع خودروهای سواری، واردات خودروهای آمریکایی هم بسیار زیاد بوده است.

در روزهای گذشته محموله های خودرو سواری شامل خودروهای فورد، سواری شورلت، دوج و ... وارد کشور شده است که این میزان در ماه های گذشته به شکل چشم گیری افزایش داشته است.

در حالی که طی روزهای گذشته با تمدید تحریم های 10 ساله علیه ایران انتظار می رود واردات خودروهای آمریکایی به ایران متوقف شود هرچند تعدادی از نمایندگان طرح ممنوعیت واردات خودروهای غیر ضرور از آمریکا را امضا کرده اند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

نظرات بینندگان