کد خبر: ۱۰۶۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۸ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۵

نماینده ممسنی: برجام نقض نشده است!

تا کنون با نقض برجام رو به رو نبودیم بلکه بدعهدی هایی از سوی طرف مقابل صورت گرفته است که خلاف سند مکتوب و امضا شده نیست.

به گزارش شیرازه، بسیاری از کارشناسان معتقدند که برجام بارها از طرف آمریکا نقض شده و یکی از مهمترین آنها تمدید قانون ایسا است. قانونی که تا 10 سال تحریم های ایران را تمدید کرد. 

خیلی ها تمدید داماتو یا ایسا را نقض صریح برجام می دانند و میخواهند که دولت واکنش متقابلی نسبت به رفتار های عجیب آمریکا از خود نشان بدهد.


البته قانون ایسا توسط اروپائیان توجیه می شود و آن را تناقضی نسبت به برجام نمی دانند. اما حجت‌الاسلام ذوالنور  عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی  چند روز پیش از آماده بودن طرح دو فوریتی مجلس برای وادار کردن دولت به اقدامات متقابل نسبت به نقض برجام خبر داد. 


از طرفی حتی وزیر خارجه و رئیس‌جمهور بارها اعلام کرده‌اند که تمدید تحریم‌های داماتو و اقدام اخیر آمریکا مبنی بر تحریم 25 شخصیت حقیقی و حقوقی نقض برجام است. 

 حشمت الله فلاحت پیشه دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز گفته بود: همان بازی های سیاسی و کارشکنی هایی که آمریکایی ها در روند اجرای برجام شکل دادند، آنرا با تمدید قانون داماتو عملی کردند. بزرگترین ضربه به برجام از جانب آمریکایی ها تمدید قانون داماتو بود.


اما مسعود گودرزی نماینده مردم ممسنی و یکی از اعضاء کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با خانه ملت نظر متفاوتی دارد و می گوید: : قانون اقدام متقابل برای نقض برجام تدوین شده است و تا کنون با نقض برجام رو به رو نبودیم بلکه بدعهدی هایی از سوی طرف مقابل صورت گرفته است که خلاف سند مکتوب و امضا شده نیست.


گودرزی می گوید: با این حال اگر نقض برجام احصاء شود، به نحوی که خلاف سند مکتوب باشد به راحتی می توانیم اقدام متقابل را اجرایی کنیم. باید توضیح داد که دو نقض تعهد وجود دارد نقض فاحش و نقض عادی که تا کنون در خصوص برحام هیچ کدام از انواع نقض از سوی طرف مقابل رخ نداد است.

گودرزی با بیان اینکه هیات نظارت بر اجرای برجام در شورای عالی امنیت اجرای توافق هسته ای را رصد می کند، گفت: این هیات اگر نقض برجام را اعلام کند دولت موظف است قانون اقدام متقابل را اجرایی کند و درصورتی که دولت زیر بار اجرا نرود مجلس به عنوان ناظر بر این سند ورود خواهد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی در این باره که آیا تنها مرجع اعلام نقض برجام هیات نظارت بر آن است، توضیح داد: مجلس به عنوان قوه مستقل در صورتی که مصادیق نقض برجام را احصاء کند می تواند نقض برجام را اعلام و دولت را ملزم به اجرای قانون اقدام متقابل و متناسب در نقض برجام کند.

منبع:  نورآنلاین

نظرات بینندگان