کد خبر: ۱۰۷۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
رئیس دادگستری ممسنی:

باید در هفته منابع طبیعی زانوی غم بغل بگیریم

رئیس دادگستری ممسنی گفت: نمی توانیم هفته منابع طبیعی را به خودمان تبریک بگوئیم باید در این هفته زانوی غم بگیریم و به گنجینه ای که در گذشته داشته ایم و الان نداریم تاسف بخوریم.

به گزارش  شیرازه، نصرالله ایزدی خواه رئیس دادگستری ممسنی در همایش روز درختکاری با تقدیر از زحمات پرسنل اداره منابع طبیعی خطاب به ادارات، نهادها و مسوولان گفت: نمی توانیم هفته منابع طبیعی را به خودمان تبریک بگوئیم باید در این هفته زانوی غم بگیریم و به گنجینه ای که در گذشته داشته ایم و الان نداریم تاسف بخوریم.

وی افزود: مقایسه دهه های گذشته، تفاوت های زیادی را نشان می دهد و  در این مقایسه پدیده ی حذف جنگل کاملا مشهود است و دیگر از رودخانه ها و تالاب ها خبری نیست، یکی دیگر از معضل های زیست محیطی در منطقه،  تخریب جنگل های زاگرس می باشد و این جدی ترین مشکل ماست و از دست دادن شیرهای دشت ارزن، خرس ها و گراز های وحشی زاگرس به دلیل تخریب زیست گاه آنها بوده است.

ایزدی خواه با اشاره به معضل تغییر اقلیم  گفت:  در استان با مساله بیابان زایی روبرو هستیم و در قلب فارس چندین بار رخ داده است و متاسفانه بر اثر تغییر اقلیم مناطق سردسیر و معتدل به مناطق گرمسیری تبدیل می شوند.

این مقام مسئول سومین معضل را بحران آب خواند و گفت: مصیب ما از زمانی شروع شد که اصلاحات ارضی سال 41 در کشور اجرا شد که یک جریان سیاسی و تحمیلی از طرف بیگانگان بود. علاوه بر این از آن زمان تا کنون سیاست های غلطی وارد حوزه کشاورزی شده است که عامل اصلی ایجاد بحران آب است.

ایزدی خواه در سیاست گذاری کشاورزی بد عمل کردیم. طرح طوبی یکی از نمونه ی آنهاست که امروز بسیاری از آن باغ ها خشک شده و منجر به نشست دشت ها و خشک شدن چاه ها گردیده است. از طرفی الگو های غلط کشاورزی یکی دیگر از سیاست های اشتباه بود. برای مثال اکثر محصولات ممسنی و استان فارس بر پایه آب تولید می شود امروزه نتیجه ی اینگونه کشت محصولات کاهش شدید منابع آبی است.

وی ادامه داد: الگوی تامین آب نیز از روند خود خارج شده است. پیش از این بر اساس قنات و بند رودخانه آب مورد نیاز کشاورزی تامین می شد اما امروزه به سمت حفر چاه های عمیق کشیده شده و این روش آبیاری نه تنها سودمند نبوده است بلکه به ضرر کشور تمام شد.

رئییس دادگستری با اشاره به لزوم وضع قوانین مناسب در حفظ و صیانت از طبیعت گفت:
حتی قوانینی که برای بهبود وضعیت تصویب شد  نیز نتوانست کمک کند چرا که این قوانین ضعیف بودند و حتی بعضاً سرپوش برخی از تخلفات شد.


ایزدی مخالف برخی از طرح های ارائه شده در وزارت جهاد کشاورزی بود و مدعی است طرح اراضی شیب دار یکی از این برنامه های نامناسب است و می گوید: طرح های جدیدی مانند طرح اراضی شیب دار  ارائه شده که مانند همان طرح طوبی است و نمی دانم چرا در خصوص این طرح ها در سطح کشور صدایی در نمی آید.

درخت کاری رئیس دادگستری ممسنی

در این زمان ابتدا باید از داشته های کنونی حفاظت کرد

اما رحمت الله فرامرزی معاون فرمانداری ممسنی نیز در سخنانی بیان داشت: مشکلات زیادی در سطح منابع طبیعی وجود دارد ولی باید با تدابیر مختلف آنها را حل کرد. جلسه گرفتن و برای هم صحبت کردن درست نیست بلکه  باید مسائل را برای مخاطبان ارائه کرد انتظار می رود برنامه هایی اجرا شود که احساس مسیولیت جمعی را در جامعه ایجاد کند.  

وی افزود: بسیاری از مشکلات منابع طبیعی از قبل به ما رسیده است اولین اقدام حفظ داشته های کنونی است. فرهنگ منابع طبیعی باید در جامعه تعریف شود و به صورت یک فرهنگ عمومی باشد در این راستا فصل بهار و نوروز فرصت مناسبی است و می توان از طریق انجمن ها (NGO )  این موضوع را فرهنگ سازی کرد.

اگر مشکلات آب حل نشود مجبور به وابستگی خواهیم شد

اما علیرضا مسعودی رییس منابع طبیعی شهرستان ممسنی نیز با اذغان وجود مشکلات فراوان در حوزه حفظ و صیانت از طبیعت گفت: منابع طبیعی بحث شیرینی است و همه مردم ادعای حمایت از طبیعت را دارند اما بعضا برخی ها خواسته و یا نخواسته منجز به ایجاد مشکلاتی در حوزه منابع طبیعی می شوند.


ممسنی یکی از وسیع ترین مناطق و دارای مراتع و جنگل های غنی است و در مقابل حفاظت از آن به تلاش دو چندانی نیاز دارد و با وجود بضاعت ها، تلاش های شبانه روزی  در حال انجام است.

مسعودی با اشاره به وجود تنوع آب هوایی در ممسنی و وجود اختلافات سطحی از ازتفاعات کوه تاسک تا مناطق پست ماهور میلاتی گفت: این شهرستان در منطقه رویشی زاگرس واقع شده و دارای شرایط  بسیار خوبی از نظر تنوع پوشش گیاهی است. حفاطت از این به تنهایی و توسط چند کارمند اداره منابع طبیعی امکان پذیر نیست و نیازمند یک عزم و بسیج عمومی دارد. با این وسعت واقعا نیروهای بسیار کمی داریم لذا نیازمند یاری همگانی هستیم.

وی با بیان اینکه حفاظت را نباید فراموش کرد و گفت: طبق استانداردهای کشور ایران برای ممسنی باید 65 قروق بان داشته باشیم ولی در واقع تنها 3 قروقبان داریم. نورآباد مدینه ی فاضله نیست و تخلقات متعددی رخ میدهد و نیازمند نیروی انسانی هستیم.

مسعودی در پاسخ به وجود بحران آب در منطقه گفت: جنگل های زاگرس از 12 میلیون به 6 میلیون هکتار کاهش یافته است. سدهایی زیادی ساخته شده اما آبی پشت آنها نیست بنابراین ابتدا باید به دنبال حفاطت و تامین آب باشیم.  شعار ما این است که وابستگی به غرب و شرق نداشته باشیم اما اگر مشکل اب را حل نکنیم مجبور به وابستگی خواهیم شد.

منبع:  نورآنلاین

25/

نظرات بینندگان