کد خبر: ۱۱۰۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۹ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۶
مسئول سابق ورزش و جوانان کوهمره نودان:

فضای مجازی باعث کم رونق شدن ورزش و نشاط واقعی شده است/ اعتبار خاصی برای بخش نودان در زمینه ورزش سالیانه تخصیص نمی گردید

مسئول سابق ورزش و جوانان کوهمره نودان گفت: فعالیت در حوزه ورزش در سالهای اخیر بسیار کم شده و فضاهای مجازی ، باعث بی رونق شدن ورزش شده اند.

به گزارش شیرازه،  اواخر سال 95 بود که استعفای آقای شهرام دهداری مسول وقت ورزش و جوانان  بخش کوهمره نودان حاشیه ساز شد.

این حواشی که به جوابیه بخشدار و موارد دیگری کشیده شد کازرون خبر را برآن داشت برای پایان دادن به این مباحث گفتگویی با آقای دهداری ، جوان 36سال  نودانی داشته باشد و از فعالیت های وی نیز گزارشی کوتاه ارایه دهد.

گفتگوی کازرون خبر با مسئول سابق ورزش و جوانان کوهمره نودان

- ابتدا از آقای دهداری میخواهیم خودشان را کوتاه و مختصر معرفی کنند؟

شهرام دهداری هستم .26 ساله .اهل شهر نودان .


- لطفا توضیح بدهید کی و چطور شد که مسئولیت ورزش و جوانان بخش کوهمره را به عهده گرفتید ؟

 مسئولیت اداره ورزش و جوانان را نیمه دوم سال 93 تحویل گرفتم . نمی خواستم به عنوان مسئول ورزش و جوانان در عرصه ورزش باشم . ولی چون مسئول قبلی استعفا داده بود و چند ماه بود که ورزش و جوانان بخش عملا تعطیل بود ، با هماهنگی مسئول وقت اداره ورزش و جوانان شهرستان(آقای صداقت) پیگیر مشخص کردن مسئول برای این منصب در بخش بودیم تا حتی الامکان امورات ورزشی در بخش تعطیل نباشد .

به چند نفر پیشنهاد دادیم ، کسی قبول نکرد .نهایتا آقای صداقت بنا به درخواست برخی افراد در بخش کوهمره ، پیشنهاد مسئولیت مربوطه را به من دادند و حدود سه ماه من حاضر به قبول کردن مسئولیت نبودم .اما نهایتا وقتی دیدم کسی  نیست ناچارا پذیرفتم .

- قبل از مسئولیت ورزش و جوانان در عرصه خاصی هم مدیریت داشتید و کار اجرایی کردید ؟

خیر . فقط در پایگاه مقاومت بسیج شهید تندر نودان فعالیت می کردم .

البته به فوتبال علاقه زیادی داشتم و عضو تیم های کوهمره و قائمیه بودم .

- اولین اقدام شما بعد از گرفتن مسئولیت ورزش و جوانان بخش چه بود ؟

وقتی حکم من از سوی اداره ورزش و جوانان شهرستان صادر شد ، خدمت بخشدار رسیدم و از ایشان هم کسب اجازه کردم .

بخشدار هم جای خالی فعالیت های ورزشی را درک کرده بود و با گلایه می گفت برنامه های ورزشی بخش تعطیل است و در حالت سکون قرار دارد .

خوب بعد از دیدار با بخشدار برنامه ریزی های کوتاه مدتی تنظیم کردم جهت شروع رسمی کار .

- نودان در زمینه زیرساخت های ورزشی دارای چه امکاناتی است ؟

نودان به همت آقای نوذری زیرساخت های ورزشی کاملی دارد . سالن ورزشی ، زمین چمن ، استخر سرپوشیده که جزء بهترین و بزرگترین استخرهای باکیفیت استان فارس است .

متاسفانه همه ی این مجموعه ها تقریبا تعطیل بودند . ورزش خواهران نداشتیم .

گفتگوی کازرون خبر با مسئول سابق ورزش و جوانان کوهمره نودان

- اقدامات عملی شما برای فعال کردن ورزش و نشاط در بخش چه بود ؟

در اولین اقدام با برگزاری برنامه ورزش همگانی پیاده روی در دهه مبارک فجر همان سال، جمع کثیری از مردم را در یک برنامه با نشاط گرد هم آوردیم . بودجه خاصی در دفتر ورزش و جوانان نداشتیم . از آقای محمدصادقی(نماینده سابق و تعداد دیگری از خیرین کمک مالی گرفتیم برای تهیه جوایز.

استقبال مردمی از این برنامه نشان می‌داد که مردم دوست دارند در عرصه ورزش حضور پیدا کنند.

بعد از این برنامه پیگیر بودم ورزش بانوان هم در موازات آقایان شکل بگیرد . از بانوان فعال در عرصه های اجتماعی دعوت شد برای این مسئولیت .ولی باز هم کسی قبول نکرد . نهایتا از همسرم خواستم این مسئولیت را موقتا قبول کنند.

به سرعت هیئت هایی برای شنا ، ژیمناستیک و فوتسال برای بانوان تشکیل شد و با استقبال عمومی فعالیت این حوزه های ورزش در نودان کلید خورد.

در مدت 2 سال فعالیت من ، تیم های متعدد ورزشی در سطح شهرستان و استان مقام کسب کردند.

برای فوتبال نوجوانان گزینه هایی برای ورود به تیم ملی نوجوانان داشتیم که در آزمون ها و تست های استانی موفق شدند ، اما  به دلیل نبود پشتوانه حمایتی ، در اردوی رامسر 3 نفر از بازیکنان فوتبالیست ما انتخاب نشدند.

در کل با همکاری علاقه مندان ورزش 4 هیئت ورزشی فوتبال ، فوتسال ، والیبال و شنا را فعال کردیم در حالی که قبل از من برنامه های ورزشی بخش فقط در فوتبال جام رمضان خلاصه می شد.

از اقدامات دیگر ما مهیا کردن سالن و استخر برای تیم های نمونه بخش بود که سعی کردیم حتی الامکان حمایت های لازم را داشته باشیم.

یک اقدام اخلاقی دیگر در دوران مدیریت ما این بود که برای پیشکسوتان ورزش سانس های رایگان برای استفاده از مراکز ورزشی قرار دادیم.

یک چیزی که خیلی بد هم بود اینکه ما یک استخر با تمام امکانات داریم ولی خیلی از کوهمره ای ها و حتی اهالی شهر نودان  داخل آن را حتی ندیده بودند و ما سعی کردیم کاری کنیم که همه بیایند و استفاده کنند.

- چه چیزی در مسیرتان وجود  داشت که کار را سخت می کرد؟

تمام برنامه ما این بود که حداقل بخشی از جوانان را از فضای مجازی به فضای نشاط و ورزش که یک محیط حقیقی بود بیاوریم.

فعالیت در حوزه ورزش در سالهای اخیر بسیار کم  شده و فضاهای مجازی ، باعث بی رونق شدن ورزش شده اند.

یادم هست با وجود اینکه ما در دوران نوجوانی امکانات آنچنانی و حمایت خاصی نداشتیم اما عرصه ورزش یک محیط پرشور و نشاط و شلوغی بود و تقریبا همه برای حضور در عرصه های و.رزشی و چهره شدن در این زمینه ها تلاش زیادی می کردند ولی این روزها با وجود امکانات ، حضورها کم رنگ هست .

- چقدر حقوق می گرفتید؟

مسئولیت دفتر ورزش و جوانان در بخش ها یک مسئولیت افتخاری است که حقوق و مزایایی ندارد و مدیر این دفاتر در بخش ها بیشتر نقش یک رابط را دارند.

در مواقعی ما از جیب خودمان هزینه می کردیم.

- بنظر شما این نوع مدیریت ورزش در بخش ها قابل قبول است؟

خیر - برای توسعه ورزش و همگانی کردن آن نیاز هست که از هزینه های اضافی در بخشی از حوزه های ورزش کاسته شود و با استخدام نیروی رسمی ، کار ورزش در بخش ها بصورت جدی پیگیری شود و برنامه های وزارت خانه در بخش ها نیز میدانی اجرا شود.

مطمئنا این روش مدیریت ورزش در بخش ها کمتر اثر دارد چون یک مدیر افتخاری فقط می تواند وقت های اضافی و خالی زندگی خود را صرف ورزش کند وچون شغل شخصی هر فرد وقت او را محدود می کند بصورت طبیعی وقت کمتری دارد.

- مشکلات مهمی اداری و سیستمی که در ورزش بخش پیش روی شما بود چه مواردی بودند؟

مهمترین معضل ما مربوط به زمین چمن بود.

زمین چمن با بدهی زیادی بابت هزینه آب مواجه بود که این بدهی چندین میلیون تومان بود . زمان حضور آقای چیت چیان وزیر نیرو تقاضای بخشودگی بدهی دادیم . موافقت نکردند . و فقط گفتند می توانیم تقسیط کنیم البته این موضوع را خودمان هم می توانستیم انجام بدهیم.

مدیر کل ورزش و جوانان فارس پیشنهاد احداث چاه آب مستقل برای زمین چمن دادند که بعدا باز هم به مشکل بدهی آب برخورد نکنیم .پیشنهاد خوبی بود اما هزینه زیادی برای حفر چاه و ریسک مربوط به آبی شدن آن وجود داشت.

با بررسی و جلساتی که در بخش گرفتیم ، پیشنهاد ما این بود که از چاه استخر بصورت مشترک برای زمین چمن هم استفاده بشود که با توجه به وجود تلمبه مشترک و عدم نیاز به حفر چاه جدید هزینه زیاد نیاز نبود و فقط هزینه لوله کشی به فاصله یک کیلومتر مطرح شد.

با پیشنهاد ما هنوز موافقتی صورت نگرفته است ولی مدیر کل قول مساعدت دادند که بررسی کارشناسی صورت بگیرد تا بتوانند همکاری کنند.

امیدوارم دوستان و مسئولین بخش این موضوع را پیگیری کنند.

- بنظر شما توزیع زیر ساخت های ورزشی بصورت عادلانه در نقاط مختلف بخش کوهمره صورت گرفته است یا اینکه همه زیر ساخت ها در نودان تجمیع شده است؟

بنظرم توزیع مناسب شکل گرفته است چون در حال حاضر سالن روستای دیکانک آماده بهره برداری است که روستاهای دیکانک ، گاوکشک ابوالحیات می توانند از آن استفاده کنند.

در روستای کلانی هم سالن ورزشی کلنگ زنی شد ، فنداسیون آن هم انجام شده و فقط بحث دیوار و سقف مانده است که قرار بود تا انتهای 95 به اتمام برسد .  اگر این پپروژه تمام بشود بخش دیگری از روستاها هم می توانند از این سالن ورزشی بهره مند شوند.

در سال 94 مصوبه ای بود در رابطه با احداث سالن ورزشی در روستای ملای انبار بصورت مشارکتی . اگرچه این روستا در محدوده نودان نیست اما ما به دلیل ارتباطی که بین اهالی این روستا و نودانی ها هست یک عرق خاصی به این روستا داریم.

قرار شد دهیاری با کمک خیرین زمینی در اختیار قرار بدهند تا تربیت بدنی هم کار احداث سالن ورزشی را به عهده بگیرد که به علت نبود زمین و اینکه خود اهالی ملای انبار تلاش قابل ملاحظه ای انجام ندادند ساخت این سالن به جایی نرسید.

روستای دوسیران سالن ورزشی بزرگی دارد که هم برای برنامه های فرهنگی و هم برنامه های ورزشی این روستا سالانه مورد استفاده قرار میگیرید.


- حاضرید با مسئول جدید همکاری کنید؟

مطمئنا اگر فردی دلسوز و با هدف خدمت منصوب بشود با تمام وجود همراهی میکنیم البته اگر نیاز به کمک داشته باشند.

- مردم در کوهمره بیشتر به چه ورزشی علاقه دارند؟

مردم بیشتر فوتبالی هستند و غالبشون هم طرفدار تیم قرمز هستند یعنی میشه گفت اکثرا پرسپولیسی هستند . خو.د من هم از بچگی عاشق این تیم بوده ام .

گفتگوی کازرون خبر با مسئول سابق ورزش و جوانان کوهمره نودان

- بنظر شما چرا مردم استان فارس عرق خاصی نسبت به تیم اصلی استان ندارند ؟ منظور این هست که چرا شور خاصی مثل تبریزی ها نسبت به  تراکتور سازی و یا بوشهری ها از شاهین ندارند؟

متاسفانه از ابتدا فوتبال کشور ما دوقطبی بوده و این موضوع تا تغییر کند زمان می برد .اما چیزی که الان مشاهده میکنیم این هست که فوتبال به سمت حرفه ای شدن حرکت میکند که طرفداران هم به تبع به سمت تیم های حرفه ای تر می روند و این دوقطبی در حال فروپاشی است.

یک موضوع دیگر هم برمی‌گردد به مسئولان استانی مثلا در همین استان فارس یک زمانی تیم فجر سپاسی بصورت حرفه ای وارد شد و خوش درخشید بلافاصله در دل استان فارسی ها جا باز کرد.

یادم هست ما تیممان را به عشق فجر سپاسی هم میگذاشتیم فجر اما به علت کم مهری دچار رکود شد و خوب طبیعتا طرفداران هم کمتر می شوند.

- اعتبارات بخش نودان در زمینه ورزش سالیانه چقدر است؟

اعتبار خاصی تخصیص نمی گیرد در دو سال حضور من تنها اعتبار فقط مربوط به برگشتی سالن ورزشی شهر نودان بود.

از عایدات استخر نودان هم یک ریال به نودان نمی دهند در صورتی که برحسب قاعده باید بعد از واریز به خزانه برگردد و در همین شهر نودان هزینه بشود.

و قریب به یکسال گذشته هم هیچ اعتباری برگشتی حتی از سالن ورزشی وجود نداشت که بتوانیم استفاده کنیم.

-شفافیت مالی در سیستم شما وجود داشت؟

با اینکه مبالغ خاصی در اختیار نبود ولی برای همین چند قلم هم هرجا که بگویید اعلام میکنیم چقدر گرفتیم و چقدر خرج کردیم.

بطور کلی در دوران مدیرت من 4 فقره چک جهت هزینه ها پرداخت شده است که سه فقره آن بایت پرداخت بدهی آب زمین چمن به اداره آب بوده است و دو فقره چک دیگر نیز برای خرید جوایز هیئت های ورزشی بوده است.

3 چک مربوط به پرداخت بدهی آب استخر قریب به 7 میلیون تومان بوده است و دو فقره چک خرید جوایز هم مبلغی کمتر از یک میلیون تومان بوده است.

اعتبار برنامه های ورزش همگانی مثل پیاده روی ها را از طریق سایر نهادها و سازمانها و خیرین تامین کردیم.

- یک سوالی را فراموش کردیم خدمتتان عرض کنیم . از روستاهای اطراف نودان هم برای حضور در برنامه های ورزشی شرکت کننده دارید؟

بله - به جرات می توان گفت 90 درصد از بیرون شهر نودان متقاضی استفاده از مراکز ورزشی نودان هستند.

حرف پایانی

فقط میخواهیم از کسانی که همکاری کردند تشکر کنم.

از آقایان مهندس نوذری، رفیعی ، محمدصادقی مجموعه شهرداری ، حوزه بسیج خاتم الانبیا ، شورای شهر نودان ، مجموعه بخشداری ، ورزشکاران و روسای قبلی ورزش ، از همگی تشکر ویژه دارم چون همه ی این ها در توسعه ورزش بخش سهیم بوده اند.از همسرم هم بصورت ویژه بخاطر همراهی در این مدت تشکر می کنم.

منبع: کازرون خبر

برچسب ها: استعفا ، ورزش ، جوانان ، کازرون
نظرات بینندگان