کد خبر: ۱۱۲۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
با جاذبه های تاریخی جهرم بیشتر آشنا شوید؛

پل گچی اسفل؛ جاذبه ای تاریخی در دل بخش سیمکان جهرم + تصاویر

این اثر تاریخی در بهمن ماه سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و تحت حفاظت اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس قرار دارد.

به گزارش شیرازه، سیمکان یکی از قدیمی ترین مناطق فارس کهن و از بخش های شهرستان جهرم است که قدمت آن طبق الواح گلی تخت جمشید به بیش از 2500 سال می رسد.                                                                                      

این موجودیت 2500 ساله می تواند آثار گران بهایی برای آگاهی به زندگی مردم گذشته این دیار داشته باشد و با مطالعه وتحقیق بر روی این آثار می توان فرهنگ عالی و اصیل گذشتگان را به اثبات رساند.

اما تا کنون کاوشی به شکل گسترده در این خطه به عمل نیامده و تنها از این آثار موجود بنایی متروک باقی مانده  است و بسیاری از آنها براثر بی توجهی مردم و مسؤولان از بین رفته است.

مسلما اگر هیئتی اقدام به کاوش نمایند در جای جای این منطقه آثاری کشف خواهد شد که از لحاظ فرهنگی ، تاریخی و باستانی ارزشمند خواهد بود. 

پل گچی اسفل یکی از این آثار تاریخی است که در شمال غربی و نزدیک شهر دوزه قرار دارد. قدمت این پل به دوران صفویه بر می گردد.

این پل توسط خواجه عبدالصمد دوزه ای سیمکانی بر رودخانه ی سیمکان ساخته شده است که ارتباط دهنده بین شهردوزه و روستای اسفل بوده است .جنس پل از سنگ و ساروج است.

این اثر تاریخی در بهمن ماه سال 1381 با شماره 7206 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و تحت حفاظت اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس قرار دارد.  

ش

منبع:  پسین جهرم

برچسب ها: جهرم ، تاریخی ، گردشگری
نظرات بینندگان