کد خبر: ۱۱۳۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۶

چگونگی جاسوسی CIA از زندگی روزمره مردم+ تصاویر

ویکی‌لیکس در پروژه جدید خود افشا کرده است که CIA‌ چگونه از طریق تکنیک‌های هک، تلفن‌ها و تلویزیون‌های هوشمند را تبدیل به سلاحی علیه مردم دنیا کرده است.
به گزارش شیرازه، جدیدترین افشاگری از سری افشاگریهایِ «والت ۷» ویکی‌لیکس حاکی از آن است که افراد عادی چگونه تحت نظارت و ردگیری سازمان CIA از طریق ابزار و آلات الکتریکی هستند. از روز ۷ مارس، ویکی لیکس در پروژه جدید خود افشا کرده است که CIA‌ چگونه از طریق تکنیک‌های هک، تلفن‌ها و تلویزیون‌های هوشمند را تبدیل به سلاحی علیه مردم دنیا کرده است و چگونه از طریق بدافزارها، در رایانه‌ها نفوذ می‌کند.

چگونگی جاسوسی CIA از زندگی روزمره مردم+ تصاویر

«والت ۷» (Vault ۷) مجموعه اسنادی است که ویکی‌لیکس از ۷ مارس ۲۰۱۷ شروع به انتشارشان کرده و فعالیت‌های سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده آمریکا به منظور انجام دیده‌بانی الکترونیک و جنگ مجازی را تشریح می‌کند. بنا به گفتهٔ «جولین آسانژ» مؤسس ویکی‌لیکس، والت ۷ جامع‌ترین پروژه افشای فایل‌های جاسوسی آمریکاست که تا به حال علنی شده است. این فایل‌ها، که تاریخشان از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ است شامل جزئیات توانایی‌های نرم‌افزاری این سازمان، همچون قابلیت تضعیف سرویس‌های پیامرسانی آنی، نظیر سیگنال (نرم‌افزار)، واتس‌اپ، و تلگرام، تلویزیون‌های هوشمند، تلفن‌های هوشمند، تلفن‌های آیفون اپل و اجرای سیستم عامل اندروید گوگل، و نیز سیستم‌های عاملی چون سیستم‌عامل مایکروسافت ویندوز، مک‌، و لینوکس است.

چگونگی جاسوسی CIA از زندگی روزمره مردم+ تصاویر

بنیاد «ویکی‌ لیکس» به عنوان بزرگ‌ترین افشاگر بین‌المللی کنونی، در تازه‌ترین گزارش خود، خبر از چگونگی نفوذ سازمان اطلاعاتی آمریکا به رایانه‌های مردم جهان داده است:

۱. سیستم‌های امنیتی خانگی

«Dumbo» بدافزاری‌ است که به مجرد نصب بر روی رایانه شخصی، وب‌کم و میکروفون شخص را در اختیار می‌گیرد و دچار اختلال شدید می‌کند. همچنین با ایجاد ویدئوهای تقلبی، هر گونه شواهد مبنی بر نفوذ هکرهای CIA‌ به رایانه را از بین می‌برد.

چگونگی جاسوسی CIA از زندگی روزمره مردم+ تصاویر

۲. تلویزیون‌های هوشمند

سازمان CIA از طریق پروژه «Weeping Angel» (فرشته گریان)، مجموعه‌ای از ابزار را در مورد تلویزیون‌های هوشمند بالاخص سامسونگ به کار گرفته تا از داخل خانه یک شخص، وی را شنود کند.

چگونگی جاسوسی CIA از زندگی روزمره مردم+ تصاویر
توئیت ویکی لیکس: CIA توانایی هک کردن تلفن‌ها و تلویزیون‌های هوشمند را از دید سازندگان آنها در سطح جهانی پنهان کرده است

۳. اسم‌ رمز «روزهای صفر» (Zero Days)

کارشناسان موفق به کشف ۲۴ اسم رمز به نام «Zero Day» (روزهای صفر) در سیستم عامل اندروید شده‌اند که توسط سازمان CIA در این سیستم عامل به کار برده شده تا با کشف آسیب‌پذیری‌های تلفن همراه فرد، اطلاعات وی جمع‌آوری شود. این سیستم عامل در ۸۵ درصد تلفن‌های همراه دنیا استفاده می‌گردد که شامل سامسونگ و سونی هم می‌شود. اندروید، دارای شکاف‌هایی است که امکان دستیابی به اطلاعات را برای شخص هکر فراهم می‌سازد. این امر به راحتی از طریق نرم‌افزارهایی چون واتس اپ، ویبو، تلگرام، و سیگنال صورت می‌پذیرد.

چگونگی جاسوسی CIA از زندگی روزمره مردم+ تصاویر
توئیت راشاتودی: ویکی لیکس مدعی است که اکنون بزرگ‌ترین بسته از اسناد محرمانه CIA را در پروژه والت ۷ افشا می‌کند

۴. نرم‌افزار TideCheck

یکی دیگر از این بدافزارها، نرم‌افزار TideCheck است که بر روی اندروید ۴ تا ۴.۰۳ اجرا می‌شود و به یک شخص سوم که عوامل سازمان CIA هستند اجازه می‌دهد که یک رونوشت از پیامک‌های فرد را به مرکز انتقال دهند.

چگونگی جاسوسی CIA از زندگی روزمره مردم+ تصاویر
کالم مک‌گلینچی یکی از روزنامه‌نگاران معتبر بین‌المللی با استناد به ویکی لیکس، خبر از جاسوسی از طریق برنامه TideCheck می‌دهد

۵. محصولات اپل

محصولات اپل هم در مقابل نفوذ CIA ایمن نیستند. در پروژه افشاگری والت ۷ مشخص شده که سازمان CIA‌ از ابزاری موسوم به «NightSkies» در سیستم‌ عامل‌های اپل بالاخص iPhone و Macbook Air استفاده می‌کند که اطلاعات فرد را بیرون بکشد. این ابزار آنقدر قوی است که به تلفن تازه خریده‌داری شده و یا اصطلاحا صفر نفوذ می‌کند و کنترل آن را در اختیار می‌گیرد و عملا فرمان وکنترل از راه دور را اجرا می‌کند.

۶. وای‌فای


وای‌فای را می‌توان یکی از دریچه‌های سهل‌العبور سرویس‌های جاسوسی دانست. نرم‌افزار «Cherry Blossom» (شکوفه‌های گیلاس) در واقع بدافزاری است که وای‌فای را هدف قرار می‌دهد و سپس با نفوذ به آن، شبکه‌ای از کاربران را تحت نظارت و کنترل می‌گیرد.

بدافزار دیگری که توسط CIA به کار گرفته می‌شود «السا» نام دارد که که مسیرهای فعال به وای‌فای در سیستم عامل ویندوز را مورد حمله و نفوذ قرار می‌دهد تا بدین طریق، CIA‌ داده‌های سیستم مقصد را استخراج کرده و سپس فرایند نظارت بر الگوها و عادات داده‌ها را زیر ذره‌بین قرار دهد.

چگونگی جاسوسی CIA از زندگی روزمره مردم+ تصاویر
شکوفه گیلاس (Cherry Blossom) ابزار CIA برای نشانه‌گرفتن شبکه‌های وایرلس

۷. سیستم عامل مایکروسافت

غالب بدافزارهای موجود سازمان CIA در سیستم عامل ویندوز مایکروسافت عمل می‌کنند. بسیاری از آنها با بارگذاری از طریق دستگاه‌های قابل‌حمل همچون درایو USB قابل انتقال هستند. سازمان جاسوسی آمریکا از پروژه‌ای به نام «کانگوروی خونین» جهت فراری دادن بدافزارهایش از کشف بهره می‌برد که آنقدر قدرت دارد که به رایانه‌های تحت پوشش پروژه بسیار امن «ایر گپ» (Air Gap) هم نفوذ می‌کند.

منبع:

https://wikileaks.org/ciav۷p۱/?
https://www.rt.com/viral/۳۹۸۴۶۵-cia-spying-your-home
نظرات بینندگان