کد خبر: ۱۱۵۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۲۸ مهر ۱۳۹۶

مرغوبترین سیب کشور؛ درجستجوی خریدار

سیب سپیدان با طعم و عطر منحصر بفرد خود وآوازه ای جهانی وبه عنوان یکی از مرغوبترین محصولات کشاورزی جنوب کشور همچنان بدنبال مشتری است .

به گزارش شیرازه، سیب سپیدان امروز آوازه ای جهانی را از آن خود کرده تا جایی که شرکت های خارجی همچون گیفت علاقمند به سرمایه گذاری برای این محصول شده و طعم و عطر آن را بی نظیر می دانند.امروز گردشگران زیادی که همه روز میهمان شهرستان سپیدان هستند سیب را به عنوان سوغاتی از سپیدان خرید کرده و به سوی شهر خود می برند تا  از رنگ، عطر و طعم بی نظیر و منحصر بفرد سیب سپیدان بهره مند شوند.

سیب میوه بهشتی که استفاده از آن برای سلامتی حتی در دین اسلام و احادیث نیز توصیه شده این سال ها با مشکلات فراوانی که ضرر آن را بیش از هرکسی تولیدکننده یا همان کشاورز پرداخت می کند روبرو است.

شهرستان سپیدان از قطب‌های باغبانی استان فارس است و با داشتن هزارهزار هکتار باغ سیب یکی از مناطق مستعد تولید این محصول در جنوب کشور است.

تولید محصول سیب در خشکسالی های اخیر با مشکلات فراوانی روبرو شده تا جایی که بسیاری از باغات در تب بی آبی خشک شده و تن خود را به ارّه ها سپردند و کشاورزانی که در خشکسالی های اخیر با هزینه های گزاف جان درختان خود را نجات دادند امروز با توجه به استمرار کم آبی ها و فروش محصولات با قیمت های پایین و کمتر از هزینه تمام شده دچار سردرگمی شده اند.

دست های پینه بسته کشاورزان خود گویای زحمات فراوان تولید سیب بوده اما علاوه بر خشکسالی، عواملی طبیعی دیگر همچون سرمازدگی، بارش باران و تگرگ باعث کاهش تولید این میوه شده است.

عوامل طبیعی از یک سو و خرید سیب با قیمت حدود 500تومان که از قیمت تمام شده نیز کمتر عنوان می شود کشاورزان را متضرر کرد و با توجه به خسارت فراوان حق بیمه کشاورزان که یکی از بخش های عمده تولید کننده در کشور محسوب می شوند پرداخت نشده تا آنان را در آستانه ورشکستگی کامل قرار دهد.

امروز کشاورزان سپیدانی با بدهی های فراوان بانکی که روز به روز افزایش می یابد چشم به دستان دولتمردان بسته تا با حمایت آنان جانی دوباره به بخش کشاورزی بخشیده شود، اما علاوه بر پرداخت نشدن غرامت بیمه کشاورزان و مساعدت های مالی شاهدیم که واردات سیب کشورهای خارجی همچون سال گذشته محصولات تولیدی کشاورزان را به سردخانه ها هدایت کرد و در آنجا به نابودی سوق داد.

با توجه به بازار داخلی سیب در کشور سود میوه بهشتی حتی در شرایط ایده آل نیز روانه جیب دلالان و سهم کشاورزان از سیب تنها زحمت آن می باشد و نبود یک شرکت تعاونی قدرتمند عاملی شده تا کشاورزان از ترس خرابی محصولات خود آن را زیر قیمت تمام شده به دست دلالان با نرخ آنان بسپارند.

 تولید سیب با هزینه های گزاف کودهای شیمیای و سم های بی کیفیت و گران قیمت از دیگر سو کشاورزان را در زیر فشار معیشتی قرار داده و باعث افت کیفیت سیب سپیدان شده که این موضوع زنگ خطر را برای حفظ مرغوبیت این میوه به صدا در آورده است.بر همین اساس  سیب تولیدی کشاورزان سپیدانی هرساله به دلیل نبود صنایع تبدیلی و قابلیت ذخیره سازی از بین رفته که توجه به تولید مشتقات سیب و اقتصاد مقاومتی می تواند در این زمینه بسیارچاره ساز باشد به عنوان عاملی مهم برای نجات اقتصاد شهرستان تلقی شود.

امروز محصولات کشاورزی به خصوص سیب با مشکلات متعددی از جمله بازار یابی،صادرات،صنایع تبدیلی،وجود دلالان و واسطه ها،متضرر شدن کشاورز به جای سود آوری و...مواجه است.شهرستان سپیدان قطب اول و مسلم تولید سیب بخصوص سیب مرغوب و با کیفیت است متاسفانه با وجود اینکه سیب های تولیدی این شهرستان از کیفیت و مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار است اما در بازارهای استانی وکشوری سهم چندانی ندارد.

مهم ترین مسئله در خصوص محصول سیب این است که افزایش میزان تولید بدون ترویج،آگاهی و برنامه ریزی در شهرستان صورت می گیرد، اگر نیاز است افزایش تولید در یک محصول داشته باشیم باید از قبل به فکر بازار داخلی و خارجی آن نیز باشیم امسال براساس پیش بینی های صورت گرفته بیش از یک صد هزار تن سیب در شهرستان تولید می شود که نیازمند چاره اندیشی اساسی در بخش صادرات است.

منبع: مارگون

برچسب ها: سیب ، کشور ، فارس
نظرات بینندگان