کد خبر: ۱۱۵۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۱۵ آبان ۱۳۹۶

بدهی دولت و احتمال تعطیلی پروژه محور نورآباد- بوان - خانه زنیان

رئیس اداره راه و شهر سازی عنوان کرد: پیمانکار مطالباتی دارد که باید دولت به وعده های خود عمل کند و اعتبارات تخصیص داده شود اگر این اتفاق نیفتد احتمال تعطیلی پروژه تا ماه آینده وجود دارد.

به گزارش شیرازه، شهرستان ممسنی در سالهای اخیر همواره درگیر پروژه های نیمه تمام در حوزه های راه سازی بوده است که از معروف ترین آنها می توان به پروژه قدیمی قائمیه به بابامیدان اشاره کرد حال در کنار اینها پروژه نورآباد - میشان - گناوه، همچنین نورآباد -دالین - شیراز  و  پروژه پل فهلیان و ... را نیز اضافه کنید.

اما یکی دیگر از این محورها، مربوط به محور نورآباد ، بوان و شیراز است که به تازگی آغاز شده است. که برخی ها معتقدند در کنار این پروژه های نیمه تمام شروع یک پروژه جدید چندان نمی تواند توجیه داشته باشد و بهتر است همان پروژه های نیمه تمام را تکمیل کنند.
از طرفی یکی از مخاطبان سایت خبری نورآنلاین با ارسال یادداشتی خواستار بررسی این محور شد او معتقد بود که پروژه با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم می کند و حتی از دادن حقوق کارگران نیز عاجز هستند و احتمال تعطیلی و نیمه کاره رها شدن این پروژه نیز خارج از تصور نیست.

لذا به هیمن دلایل به سراغ رئیس اداره راه و شهرسازی  رفتیم مهندس باقر گودرزی در گفتگو با خبرنگار نورآنلاین در خصوص اهمیت پروژه محور نورآباد بوان - خانه زنیان و دلایل استارت این پروژه گفت:  موارد متعددی در خصوص اهیمت این پروژه می توان عنوان کرد اولا این محور، یکی از  راه های ارتباطی شهرستان ممسنی به مرکز استان است که نورآباد  را از مسیر بوان به دشت آزادگان - مشایخ - خانه زنیان و سپس به شیراز متصل می کند.

محور هایی دیگری نیز در ممسنی برای دست رسی به مرکز استان وجود دارد و یا اینکه تعریف شده که یکی از مهمترین آنها مسیر قائمیه به تنگ ابوالحیات و یا محور دالین به شیراز است  اما محوری که از بوان و دشمن زیاری می گذرد از نظر فاصله ۳۰ کیلومتر و از نظر زمانی حدود 30 دقیقه نردیک تر است .

از نظر اقتصادی نیز برای دولت  به صرفه تر بوده است چرا که این این جاده نسبت به دیگر محور ها کمتر داری گردنه یا شیب تند است  و موقع بارش برف و باران هر جاده ای که شیب کمتری داشته باشد احتمال خطر نیز در آن کمتر است  از طرفی هر جاده ای با شیب کمتر استحلاک خودرو را نیز پائین می آورد البته در پروژه جدید بسیاری نقاط شیب دار باید به حالت استاندار  تغییر کند و از یک جاده روستایی به یک محور، با استانداردهای جاده اصلی تبدیل  شود.

یکی از دلایل دیگری که باعث شد این پروژه استارت بخورد مسائل گردشگری منطقه است، با تکمیل این پروژه مسافران در این محور می توانند از جاذبه های تفریحی، توریستی و گردشگری استفاده کنند.

وی با اشاره به محرومیت منطقه دشمن زیاری گفت: بخش عظیمی از مردم دشمن زیاری نیز می توانند از این جاده استفاده کنند مطئمنا راه یکی از عوامل توسعه منطقه است و تکمیل این پروژه می تواند در وضعیت اقتصادی بخش تاثیر زیادی بگذارد.


گودرزی  در خصوص مشخصات این پروژه نیز گفت: ممسنی فقط یک راه ارتباطی استاندارد دارد و لزوم یک راه دیگر مواصلاتی احساس می شد بنابراین در سال 89 این پروژه کلنگ زنی شد اما متاسفانه پس از مدتی پیمانکار  فوت کرد لذا با تعطیلی پروژه درخواست لغو پیمان کردیم که در آن زمان بیشتر کارها در حوزه خاک برداری خاک ریزی انجام شده بود. تا اینکه در سال 94 مجددا مناقصه برگزار و پروژه از سر گرفته شد.

در قرارداد جدید به دنبال آن هستیم که ابتدا بحرانی ترین نقاط پروژه تکمیل شود بنابراین فاز اول آن به طول 7 کیلومتر در قسمت بوان به پاسگاه چاه چنار قرار گرفت که داری یک تونل به طول 156 متر می باشد و تا کنون 123 متر آن حفاری شده است.

در فاز کلی این پروژه باید گفت که با بسیاری از نقاط محور قدیمی نورآباد به دشمن زیاری هم خوانی دارد فقط باید از نظر فنی، جاده از حالت روستایی به اصلی تغییر کند یعنی اینکه در برخی از نقاط  شیب ها و پیچ های جاده  تغییر و با استاندارد راه اصلی همخوانی پیدا کند. این موارد طبق مکاتبات انجام شده در دور دوم سفر آقای احمدی نژاد به استان فارس مصوب شد.


وی با اشاره به اینکه تا پایان آبان ماه حفاری تونل تمام خواهد شد ، افزود: بر خلاف شایعات مطرح شده این پروزه همچنان فعال است و 50 درصد آن انجام شده اما پیمانکار مطالباتی دارد که باید دولت به وعده های خود عمل کنند و اعتبارات تخصیص داده شود  اگر این اتفاق نیفتد احتمال تعطیلی پروژه تا ماه آینده وجود دارد.

وی در خصوص اینکه این جاده آیا یکی از پر هزینه ترین پروژه ها برای محیط زیست و منابع طبیعی است گفت: هیچ کس به قطع درختان علاقه ای ندارد اما در راستای توسعه منطقه مجبور هستیم که یک راه استاندارد داشته باشیم متاسفانه جاده کنونی یکی از پر خطر ترین جاده های منطقه به حساب می آید و سالانه جان بسیاری از افراد را به خطر می اندازد. از طرفی تکمیل این پروژه بر بهبود وضعیت اقتصادی منطقه نیز تاثیر بسزایی دارد.

منبع: نور انلاین

پایان گزارش

برچسب ها: دولت ، نور اباد ، پروژه
نظرات بینندگان