کد خبر: ۱۱۵۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۱۵ آبان ۱۳۹۶

بحران کم آبی به نگین زاگرس رسید

در گذشته ای نه چندان دور نگین زاگرس به عنوان یکی از پرآب ترین مناطق فارس وکشور محسوب می شد اما مساله کم آبی این روزها سپیدان را با چالش جدی مواجه کرده است.

به گزارش شیرازه، شهرستان سپیدان باتوجه به داشتن چشمه سارها ورودخانه های بی شمار به عنوان نگین زاگرس ویکی از پرآب ترین مناطق کشور وشهرستانهای فارس محسوب می شد که این روزها در وضعیت کم آبی وبرخی از روستاها در بی آبی به سر می برندمساله کم آبی که این روزها سخن مردم و مسئولان در جلسات مختلف است و همواره بر ضرورت مصرف بهینه آب تاکید می کنند امری انکارناپذیر است.


 اما این روزها در پر اب ترین نقطه فارس یعنی شهرستان سپیدان برخی از نقاط شهر با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می کنند و از نعمت آب بی بهره هستند.

بر اساس گزارش های مردمی رسیده دربرخی از نقاط مرکز شهرستان،شهروندان با بی آبی مواجه هستند.

برخی از نقاط شهرروزی تنها دو ساعت آب شرب به آنها می رسد و دردیگر ساعات روز با مشکلات متعددی مواجه می شوند، این بی آبی، وضعیت معیشتی مردم مرکز شهرستان سپیدان را با چالش های بسیاری مواجه کرده است. نبودآب آشامیدنی سالم وضعیت بسیار بحرانی را برای ساکنین این منطقه به وجود آورده است

شهرستان سپیدان به عنوان یکی از نقاط پربارش کشور ومنبع چشمه ها و آبهای جاری است اما این دیار پرآب از سرمایه اش محروم است تا این روزها و با سردشدن هوا، بحران بی آبی به نگین زاگرس هم برسد و شهرها و روستاها در این منطقه را فرا گیر، با این حال کارشناسان معتقدند که استفاده بی رویه از منابع آبی، الگوی نامناسب مصرف و تغییرات آب وهوایی در آینده زمین را با چالش کم آبی مواجه خواهد کرد به طوری که آب اصلی ترین موضوع کشمکش کشورهای جهان خواهد بود.

اگرچه عدم رعایت الگوی مصرف توسط شهروندان نیز در این بی آبی بی تاثیر نبوده اما به نظر می رسد مسئولین باید برای استفاده از آبهای جاری استان چاره ای بیندیشند.

اینکه با کمبود آب مواجه هستیم امری کاملا مشهود بوده ولی چرا اگر آب جیره بندی شده وبرخی از نقاط شهردرتنگنای بی آبی قرار گرفته است آیا این عین عدالت است یا بی تدبیری مسئولان .امید است مسولین امر شرایط را مد نظر قرار داده و جهت تامین نخستین و حیاتی ترین نیاز انسانی نگین زاگرس تدابیر ویژه ای را لحاظ نمایند.

منبع: مارگون

برچسب ها: سپیدان ، کم ابی ، زاگرس
نظرات بینندگان