کد خبر: ۱۱۷۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۷ - ۲۶ آذر ۱۳۹۶

لزوم اجرای طرح امنیت اجتماعی در تمام شهرها/اجرای طرح باید بنا به ضرورت باشد نه بر اساس برنامه ابلاغی دستگاه ها

اجرای طرح امنیت اجتماعی تنها نیاز کلان شهرها نیست و باید با قوت و مداوم و با هدف ارتقای امنیت اجتماعی در سایر شهرها نیز بنا به ضرورت و نیاز آن جامعه نه بر اساس برنامه ابلاغی اجرا شود که همگرایی دستگاه های امنیتی و قضایی در این زمینه نقش مؤثری دارد.

به گزارش شیرازه،  امنیت یکی از ویژگی های دین مبین اسلام و تأمین آن از وظایف ذاتی حکومت اسلامی است و در هر جامعه ای نسبت به جهان بینی و فرهنگ غالب، ارزش و اهمیت متفاوتی را در بر می گیرد.

امنیت در شهرها از مهم ترین بخش امنیت اجتماعی است که در جوامع امروزی با توجه به گسترش شهرها و افزایش جمعیت شهری، پیدایش مناطق حاشیه ای و بسیاری از عوامل دیگر کم رنگ تر گذشته شده است.

ایجاد امنیت و آرامش در جامعه در گرو تلاش مضاعف دستگاه قضایی و انتظامی است که در این میان نیروی انتظامی همواره پیش قراول تأمین امنیت در سطح جامعه هستند.

طرح ارتقای امنیت اجتماعی از جمله برنامه اجرایی نیروی انتظامی در راستای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در راستای نظارت بر پوشش زنان، جمع‌آوری معتادان و اراذل و اوباش، بازرسی از کارگاه‌ها و فروشگاه‌های لباس و آرایشگاه‌های مردانه، عکاسی‌ها و... اقدام می شود و نیاز اساسی به همگزایی دستگاه های امنیتی و قضایی دارد.

این طرح با محوریت موارد ذکر شده و با هدف افزایش احساس امنیت در بین شهروندان، با بهره‌گیری حداکثری از توان انتظامی و عملیاتی نیروها در شهرهای مختلف اجرا می شود و با توجه به نقش رسانه ها در ترویج و نهادینه کردن فرهنگ مناسب و پیشگیری از وقوع جرم و نیز بازتاب تلاش نیروهای انتظامی در راستای حفظ و ارتقای امنیت در جامعه بازتاب داده می شود.

اما سؤوال اینجاست که آیا اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی تنها به کلان شهرها اختصاص داشته و شهرهای کوچکی چون اقلید نیازی به اجرای این طرح ندارد؟

آیا تنها بر اساس برنامه های ابلاغی دستگاه ها باید این طرح که با امنیت و سلامت مردم سروکار دارد، اجرا شود و نیاز و ضرورت هر منطقه و شهر نباید در نظر گرفته شود؟

با توجه به آمارهایی که در زمینه اعتیاد، طلاق، خرده فروشی مواد مخدر، قاچاق کالا و...گاها در برخی از جلسات عنوان شده و انعکاس و انتشار آن صلاح دانسته نمی شود، نیاز به اجرای این طرح و تلاش مضاعف در راستای ارتقای امنیت بر کسی پوشیده نیست و باید به صورت مستمر در سطح شهر اجرا شود.

باوجود این در کنار اقدامات بازدارنده و اجرای طرح هایی چون امنیت اجتماعی و...، رعایت نکات ایمنی، اقدامات پیشگیرانه، توجه به هشدارهای پلیسی، ارتقای آگاهی عمومی و ارائه آموزش های مؤثر و مفید، ایجاد بستر مناسب برای افزایش سطح سواد و فرهنگ افراد، حمایت بیشتر خانواده ها از فرزندان، توجه ویژه به اقشار آسیب پذیر جامعه و... ازجمله عواملی که می تواند کمک مؤثری در راستای ایجاد شهری امن برای ما و فرزندانمان باشد.

منبع: کلید فارس

برچسب ها: اقلید ، فارس ، امنیت
نظرات بینندگان