کد خبر: ۱۱۸۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۳ - ۲۷ دی ۱۳۹۶

توانمند سازی معلولین عامل موثر در رشد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه/ لایحه حمایتی دولت از معلولان به مرحله اجرا خواهد رسید؟

بر اساس ماده ۱۸ لایحه 97، سازمان ملی زمین و مسکن مکلف است زمین مورد نیاز احداث واحدهای مسکونی افراد دارای معلولیت فاقد مسکن را با دسترسی مناسب به صورت اجاره بلندمدت ۹۹ ساله تأمین کند.
توانمند سازی معلولین عامل موثر در رشد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه/ لایحه حمایتی دولت از معلولان به مرحله اجرا خواهد رسید؟
به گزارش شیرازه، دستورکار بررسی مجدد مصوبه ای در شورای چهارم مبنی بر واگذاری 746 مترمربع زمین واقع در بلوار احمدی جنوبی به هیئت امنای فرهنگی مذهبی الصابرین (معلولان فارس) در بیستمین جلسه علنی شورای شهر شیراز توسط کمیسیون فرهنگی شورا مطرح شد و نهایتا به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

واگذاری این قطعه زمین جهت احداث مجتمع فرهنگی مذهبی با حفظ مالکیت شهرداری شیراز در تاریخ 11شهریور 96 در شورای سابق به تصویب رسیده بود.
ساخت کامل این مجتمع فرهنگی مذهبی توسط یک خیر انجام خواهد شد.

مسئول موسسه مذهبی فرهنگی الصابرین در گفتگو با شیرازه، گفت: این مجموعه فرهنگی مذهبی از سال 1360 تاکنون در راستای ارائه خدمات متفاوتی به معلولان در حوزه های فرهنگی، دینی و آموزشی در حال فعالیت است.

عباس عباسی با بیان اینکه طی این سالها هیچ مکانی جهت فعالیت هایمان نداشتیم و با شرایط سختی می گذراندیم، اظهار داشت: فعالیت های ما در راستای ارتقای روحیه مشارکت معلولان در جامعه، آموزش مهارت زندگی به صورت فردی و اجتماعی و افزایش سطح دانسته های افراد معلول است.

وی با اعلام اینکه حداقل 300 نفر در تجمعات و برنامه های ما حضور دارند، افزود: ما در سال بیش از 40 برنامه تجمع معلولین و خانواده هایشان را داریم که در این برنامه های از حضور اساتید مختلف، روان شناسان بالینی و وعاظ بهره مند می شویم.

مسئول موسسه مذهبی فرهنگی الصابرین در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات معلولان اشاره کرد و گفت: بیش از سه دهه است که خودمان در راستای امور فرهنگی و مذهبی معلولان فعالیت می کنیم و تاکنون عمده حمایت ها از جانب مردم و خیرین بوده است.

عباسی ضمن تقدیر از فعالیت های هر چند اندک مسئولان شهری برای برداشت موانع معماری شهری برای معلولان؛ گلایه خود را مبنی بر کم دیده شدن افراد دارای معلولیت در اجتماع بیان کرد و اظهار داشت: در دنیا بیشتر امکانات برای معلولان رایگان و مناسب سازی لازم صورت گرفته است اما در کشور ما نه تنها به بحث هزینه امکاناتی چون حمل و نقل عمومی ما توجهی نشده است بلکه نحوه ساخت و ساز ساختمان ها برای قشر ما مناسب نیست و از حضور کامل در سطح جامعه و ادارات مختلف محروم هستیم.

وی با تاکید بر اینکه لازم است سیستم توجه به قشر کم توان جسمی و ذهنی درست شود، گفت: در مملکت ما شهرداری، میراث فرهنگی، بانک ها و دیگر نهادهای دولتی چقدر در کنار معلولان هستند؟

مسئول موسسه مذهبی فرهنگی الصابرین تصریح کرد: مگر ما در کشور اسلامی زندگی نمی کنیم و تاکید بر عبادت نداریم؛ چرا یک معلول نباید بتواند به مسجد برود به دلیل اینکه الزاما باید از پله عبور کند و یا هیچ مکانی برای وضو گرفتن و یا حتی سرویس بهداشتی وجود ندارد.

عباسی در ادامه اظهار داشت: وقتی ما از ابتدایی ترین امور زندگی و دینی در اجتماع محروم هستیم طبیعتا کار لنگ می ماند و خودمان مجبوریم برای تامین تمامی نیازهای مان تلاش کنیم دستمان بر روی زانوی خودمان باشد چنانکه مسائل فرهنگی و مذهبی مان را خودمان سالهاست بر عهده گرفته ایم.

وی به برگزاری مراسم های عمومی توسط موسسه الصابرین معلولان اشاره کرد و گفت: ما در تمامی ایام و مناسبت های شادی و عزا مراسم های مختلفی داریم.

مسئول موسسه مذهبی فرهنگی الصابرین با اعلام اینکه ما برنامه های اجتماعی خوبی برگزار می کنیم که نه فقط معلولان بلکه عموم مردم می توانند حضور پیدا کنند، بیان کرد: در ماه رمضان به بیش از دو هزار نفر افطاری می دهیم و دو سال است که در عید غدیر تمامی معلولانی که قادر به رانندگی هستند و خودرو دارند مسافران شیرازی را با هماهنگی پلیس راهور و تاکسیرانی به صورت رایگان جابجا می کنند.

 لایحه حمایتی دولت از معلولان به مرحله اجرا خواهد رسید؟

به گزارش شیرازه، 28 آذر ماه امسال نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را مصوب کردند.

در ماده 4 لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت آمده است: شهرداریها مکلفند صدور پروانه احداث و بازسازی و پایان‌کار برای تمامی ساختمانها، اماکن با کاربری عمومی از جمله مجتمع های مسکونی تجاری، اداری، درمانی و آموزشی را با رعایت ضوابط و استانداردهای مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و اصلاحات پس از آن درباره دسترس پذیری افراد دارای معلولیت توسط مجری مشروط کنند.

همچنین بر اساس ماده ۱۸ این لایحه، سازمان ملی زمین و مسکن مکلف است زمین مورد نیاز احداث واحدهای مسکونی افراد دارای معلولیت فاقد مسکن را با دسترسی مناسب به صورت اجاره بلندمدت ۹۹ ساله تأمین و برای یکبار در اختیار افراد مذکور و یا تعاونی‌ها و مؤسسات خیریه‌ مسکن‌‌ساز مورد تأیید سازمان، قرار دهد.

براساس ماده ۱۹ لایحه حمایت از حقوق معلولان و مصوبه مجلس، افراد دارای معلولیت از پرداخت هزینه‌‌های صدور پروانه ساختمانی، آماده‌‌سازی زمین، عوارض نوسازی و همچنین حق انشعابات آب، برق، گاز و دفع فاضلاب منطبق با الگوی مسکن مصوب معاف می‌‌باشند.

همچنین براساس تبصره یک ذیل این ماده نیز استفاده از تسهیلات موضوع این ماده برای هر فرد دارای معلولیت صرفاً برای یک واحد مسکونی مجاز است.

گفتنی است درصورت تصویب لایحه بودجه توسط شورای نگهبان، این لایحه به‌عنوان قانون بودجه سال آینده کل کشور لازم الاجرا خواهد بود.
نظرات بینندگان