کد خبر: ۱۲۲۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

این خط و این نشان از FATF هم آبی گرم نمی شود!/ قادری: FATF ابزار جدیدی برای فشار به ایران است/ دستگاه های نظارتی از فعالیت های تسلیم طلبانه دولت جلوگیری کنند

عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: اگر بخواهیم با امضای FATF نظرات و خواسته های غربی ها را تأمین کنیم، این تفاوت نگاه میان ما و غرب می تواند مشکلات جدیدی را رقم بزند و به دست خودمان بهانه های تازه ای برای فشار مضاعف به جمهوری اسلامی برای غرب بتراشیم.
این خط و این نشان از FATF  هم آبی گرم نمی شود!/ قادری: FATF  ابزار جدیدی برای فشار به ایران است/ دستگاه های نظارتی از فعالیت های تسلیم طلبانه دولت جلوگیری کنند

به گزارش شیرازه؛ FATF یک نهاد مالی بین المللی است که ذیل گروه G7، شکل گرفت تا شفافیت مبادلات مالی کشورها را در دو مقوله مبارزه با پولشویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم پیگیری کند.

از نظر این نهاد، کشورها به چهار دسته استاندار، درحال پیشرفت، غیر همکار و لیست سیاه تقسیم می شوند که از نظر آنها کشورهای لیست سیاه برای سرمایه گذاری خارجی مناسب نیستند.

ایران از سال 2010 در لیست سیاه FATF قرار گرفت امّا مشکل خاصی برای مبادلات بانکی خارجی نداشت تا اینکه تحریم های آمریکا سدّ راه ایران شد.

طیب نیا وزیر وقت اقتصاد دولت روحانی مدعی بود برای رفع مشکلات بانکها در مبادلات مالی زیر بار این توافق رفته است. حال باید پرسید که در صورت پذیرش FATF از جانب ایران و باقی ماندن تحریم های بانکی آمریکا، تکلیف مبادلات بانکی چه می شود و این نهاد چه کمکی به ایران خواهد کرد؟

این توافق ایران را ملزم می کند تا قوانین ضد تروریسم خود را با توصیه های این نهاد و قطعنامه های شورای امنیت منطبق سازد و معلوم نیست تکلیف گروه های مقاومت چه خواهد شد.

همچنین ایران باید 23 فرد و 61 نهاد که در قطعنامه 2231 تحت تحریم هستند را تحریم کند که در میان تحریم شده ها نام قاسم سلیمانی نیز به چشم میخورد.

18 اردیبهشت ماه 97، به رغم هشدارهای کارشناسان پیرامون FATF و خطراتی که برای استقلال و امنیت اطلاعات اقتصادی کشور به همراه دارد، در ناباوری با ۱۳۹رای موافق، کلیات FATF در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

این خط و این نشان از FATF  هم آبی گرم نمی شود!/ قادری: FATF  ابزار جدیدی برای فشار به ایران است/ دستگاه های نظارتی از فعالیت های تسلیم طلبانه دولت جلوگیری کننددستگاه های نظارتی از فعالیت های تسلیم طلبانه دولت جلوگیری کنند

جعفر قادری عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با شیرازه می گوید: یک تفاوت دیدگاهی میان ما و کشورهای غربی وجود دارد، مثلاً ما جریان هایی مثل حزب الله که برای حفظ استقلال کشورشان تلاش می کنند را تروریست نمیدانیم و اتفاقاً از نگاه ما امروز جریان هایی مثل داعش و طالبان مصداق تروریست هستند که مورد حمایت غربی ها قرار دارند.

نماینده سابق مردم شیراز در مجلس گفت: اگر بخواهیم با امضای FATF نظرات و خواسته های غربی ها را تأمین کنیم، این تفاوت نگاه میان ما و غرب می تواند مشکلات جدیدی را رقم بزند و به دست خودمان بهانه های تازه ای برای فشار مضاعف به جمهوری اسلامی برای غرب بتراشیم.

وی اضافه کرد: تجربه برجام برای ما ثابت کرد که مشکل غرب و بخصوص آمریکا با جمهوری اسلامی بر سر مسائل هسته ای و مانند آن نبوده، بلکه هر روز مسائل مختلفی را بهانه میکنند تا به ایران فشار وارد کنند. هدف اصلی FATF نیز همین است که با بهانه های جدیدی بتوانند اعمال فشار کنند، و الّا مثل روز روشن است که این قرارداد نیز مانند برجام هیچ نفعی برای ما نخواهد داشت و هیچ گشایش اقتصادی در کشور رخ نمی دهد.

قادری با اشاره به اینکه دولت همان مسیر اشتباه برجام را درباره FATF پیش گرفته است گفت: اگر بتوانند کاری میکنند که ما از لحاظ موشکی هم خلع سلاح شویم که این روشی که دولت انتخاب کرده بسیار خطرناک است، دولت در قضیه برجام ثابت کرد که سیاست های قابل اعتمادی ندارد و اگر دستگاه های نظارتی از ادامه فعالیت های تسلیم طلبانه دولت جلوگیری نکنند، مشکلات ما با خوشبینی های دولت به آمریکا و غرب هر روز بیشتر خواهد شد.

وی اضافه کرد: رسالت مجلس اینست که به گفته دولتها درباره مسائل اکتفا نکند و موضوعات را به صورت تخصصی مورد بررسی قرار دهد و فراکسیون ها و کمیسیون ها می توانند نقش کلیدی داشته باشند. مجلس باید ضرورت پذیرش FATF را به صورت کارشناسی شده به مردم گزارش دهد، و نمایندگان نباید اجازه دهند که FATF مانند برجام فقط کشور را به عقب برگرداند و نتیجه ای نداشته باشد.

نظرات بینندگان