کد خبر: ۱۲۶۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۰۲ دی ۱۳۹۷

قابلیت ثبت ملی یک اثر ساسانی در لامرد

بررسی‌ و کاوش در لامرد در سال‌های اخیر تاریخچه سکونت در این منطقه از فارس را به عصر ساسانی نسبت داده است.
به گزارش شیرازه، کشف بقایایی از یک روستای تاریخی در نزدیکی روستای میرحسنی لامرد، در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که فارس در دوره ساسانی به عنوان سکونتگاه مورد توجه گسترده قرار داشته است. نکته  جالب درباره این دهکده باستانی، بناشدن آن در میان کوه است.

مسوول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لامرد با تاکید بر قدمت تاریخی فارس  می‌گوید: این روستای باستانی در نزدیکی هفت برکه لامرد قرار دارد.

مسعود تقی‌زاده ادامه می‌دهد: هفت برکه اثر تاریخی است که به ثبت آثار ملی کشور رسیده است و اطلاعات حاصل از کاوش و مطالعه در این روستای باستانی که در حوالی روستای میرحسنی لامرد قرار دارد، نشان می‌دهد که قدمت سکونت در این روستا به دوران ساسانی و یا پیش‌تر می‌رسد و با مطالعه بیشتر در این روستا می‌توان به اطلاعات ارزشمندتری درباره سکونتگاه‌های تاریخی فارس دست یافت.

روستایی در دل کوه

مسوول میراث فرهنگی این شهرستان از فارس سبک معماری این روستای ساسانی را منحصر به فرد می‌داند و بیان می‌کند: این روستا با بنا شدن اتاق‌هایی در دل کوه از سبک معماری ویژه برخوردار است و به عنوان یک اثر تاریخی قابلیت ثبت ملی دارد.

 

تقی‌زاده می‌افزاید: متاسفانه در سال‌های دور با برداشت گچ و سنگ از روستا به اتاق‌ها و بخش‌هایی از آن آسیب رسیده است اما با تعامل و همکاری اداره کل میراث فرهنگی، شورای اسلامی، روستائیان و پایگاه محل درباره حفاظت از این اثر تاریخی حساسیت لازم ایجاد شده است تا از این تخریب‌ها جلوگیری شود.

وی با توصیف مسیر دسترسی برای بازدید از این روستای تاریخی اظهار می‌کند: این اثر تاریخی در نزدیکی روستای میرحسنی در 11 کیلومتری شمال لامرد قرار دارد که دسترسی به آن از طریق جاده لار به لامرد و یا گردنه چهارشور امکان‌پذیر است.

دامنه کوه و تاریخ ماندگار

یک کارشناس ارشد باستان‌شناسی نیز با توصیف سیر کشف این روستای تاریخی در لامرد عنوان می‌کند: خانه‌های کشف شده در دامنه کوهی در شمال روستای میرحسنی لامرد در سال 62 و حفاری که برای دسترسی به سنگ گچ انجام شد، کشف گردید.

مرجان بازیار ادامه می‌دهد: در این حفاری، حفاران متوجه خروج هوای گرم از سوراخ‌هایی شدند و در بررسی بیشتر اتاق و دالان‌های متصل به یکدیگری نیز کشف شد.

وی اضافه می‌کند: دیوارهای مزین به گچ و سقف‌هایی که از تخته سنگ‌های گچی بزرگ و یکپارچه ساخته شده بود نیز در همان زمان شناسایی شد.

بازیار به کشف اشیایی که نشان‌دهنده سکونت انسان از گذشته‌های دور در این منطقه است اشاره می‌کند و می‌گوید: ظروف سفالی و مسی، مهرهای تاریخی، داس، بیل، جمجمه انسان و ... در کاوش‌های بعدی کشف شد که قدمت آنها به دوران ساسانی می‌رسید.

این باستان‌شناس معتقد است: اکنون که محور ساسانی در فارس به ثبت جهانی رسیده است باید به تمامی آثار ساسانی توجه و برای ثبت ملی آنها تلاش کرد تا بتوانیم بسته گردشگری با یک زمان تاریخی ویژه برای گردشگری در فارس تعریف کنیم.

برچسب ها: فارس ، شیرازه ، لامرد
نظرات بینندگان