کد خبر: ۱۲۷۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۱۱ دی ۱۳۹۷

پایان تلخ 9 ماه چشم‌انتظاری برای مادر 34 ساله اقلیدی

شبکه بهداشت و درمان اقلید به دنبال واکنش‌های بسیاری که در فضای مجازی و حقیقی این شهرستان از مرگ مادر 34 ساله و نوزادش صورت گرفت، بر تلاش و اهتمام لازم برای رسیدگی دقیق به این ماجرا و برخورد قانونی با افراد خاطی تأکید کرد.
به گزارش شیرازه، دوران بارداری یکی از دوران حساس، زیبا و پراسترس برای مادران و خانواده‌هاست که با شوق چشم‌انتظار تولد نوزادی سالم هستند.

با تمام دغدغه‌هایی که در طول این مدت برای سلامتی مادر و نوزاد ممکن است وجود داشته باشد، هیچ خانواده‌ای به پایان این دوران با مرگ مادر و فرزند، فکر نکرده و تصور این اتفاق برای همه غیرقابل‌تصور است اما متأسفانه خانواده‌ای از بخش حسن‌آباد اقلید این پایان غم‌انگیز را تجربه کردند که واکنش‌های بسیاری را در فضای مجازی و حقیقی شهرستان اقلید در پی داشته است.

شایعات و سخن‌های بسیاری از این ماجرا منتشر شد و برخی از مردم به بهانه این اتفاق، از عدم مسؤولیت پذیری پزشک، رفتار نامناسب کارکنان بیمارستان، کمبود امکانات و...گلایه و انتقاد کرده و حتی در روز تشییع پیکر این مادر و نوزاد با در دست داشتن پلاکاردهایی، اعتراض خود را نسبت به این موارد و تأکید بر لزوم رسیدگی به آن به مسؤولان مربوطه اعلام کردند.

خبرنگار ما  در اقلید برای شنیدن اصل ماجرا به شبکه بهداشت و درمان این شهرستان رفت که به دلیل عدم حضور رئیس شبکه با مسؤول روابط عمومی این مرکز به گفت‌وگو پرداخت.

محمدنبی شریفی عنوان داشت: بیمار خانمی ۳۴ ساله با سومین مرتبه بارداری بود که به زایشگاه بیمارستان ولی‌عصر(عج) اقلید آمده و پس از گرفتن نوار قلب جنین و سونوگرافی به مطب پزشک متخصص مراجعه کرده و با نامه بستری مجدداً به زایشگاه بازمی‌گردد.

وی افزود: پس از تشکیل پرونده، بیمار بستری و به اتاق زایمان منتقل شده و بررسی‌ها و ارزیابی‌های اولیه توسط کارکنان زایشگاه انجام و علائم حیاتی و ضربان قلب جنین کنترل می‌شود.

شریفی تصریح کرد: مرتباً شرایط بیمار به متخصص زنان اطلاع داده می‌شد و بر اساس دستورات وی به کارکنان زایشگاه، اقدامات درمانی مانند مانیتورینگ، تزریق داروهای آنتی‌بیوتیک و...انجام گرفت و با توجه به شرایط بیمار و کمک به پیشرفت پروسه زایمان، جهت زایمان طبیعی آموزش‌های لازم به مادر داده شد.

مسؤول روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان اقلید با اشاره به اینکه جهت طی پروسه زایمان طبیعی، پس از پاره شدن کیسه آب مادر، در صورت عدم اختلال در علائم حیاتی مادر و نیز نرمال بودن ضربان قلب جنین، باید حداقل ۱۲ ساعت به بیمار فرصت داد تا پروسه زایمان طبیعی صورت گیرد، عنوان کرد: باوجود اقدامات صورت گرفته زایمان طبیعی این مادر انجام نگرفت و با توجه به ایجاد افت گذرا در نوار قلب جنین و شرایط بیمار متخصص زنان و سپس متخصص اطفال بر بالین بیمار حاضر می‌شوند.

شریفی با بیان اینکه پس ازعمل سزارین و به دنیا آمدن نوزاد بدون علائم حیاتی اظهار کرد: باوجود تلاش تیم احیا، متأسفانه علائم حیاتی نوزاد برنمی‌گردد.

وی گفت: با توجه به خونریزی زیاد بیمار، متخصص زنان درخواست تزریق فراورده‌های خونی (کرایو، پکسل، ffp و پلاکت) به تعداد زیاد و حضور فوری تیم مادران باردار پرخطر (team work) می‌دهند که دو نفر متخصص جراح عمومی، یک نفر متخصص داخلی و یک نفر متخصص زنان در اتاق عمل حاضر می‌شوند.

شریفی بیان داشت: پس از دریافت فرآورده‌های خونی سطح هوشیاری بیمار خوب بوده و علائمی حیاتی وی نسبت به سه ساعت پیش‌تر بهبود نسبی پیدا کرد و بعد از مشورت با فوق تخصص هماتولوژی و اساتید دانشگاه در رشته‌های مرتبط، توصیه شد که به‌جز ادامه تزریق فرآورده‌های خونی، چند ویال فاکتور انعقادی شماره ۷ به بیمار داده شود.

وی ادامه داد: با نظر متخصصان و مشورت با اساتید دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تصمیم گرفته شد داروها و فرآورده‌ها تزریق و بیمار با بالگرد به icu بیمارستان نمازی منتقل شود که به جهت اهمیت موضوع، متخصص زنان به همراه بیمار به شیراز اعزام شد.

مسؤول روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان اقلید عنوان کرد: پس از اعزام به شیراز، اساتید گروه زنان، جراحی و داخلی بر بالین بیمار حاضر شدند و با توجه به تشخیص متخصصین به‌منظور بررسی مجدد ناحیه خونریزی، بیمار مجدداً به اتاق عمل منتقل شد.

شریفی اظهار داشت: پس از جراحی دوباره و انتقال بیمار به icu، متأسفانه سطح هوشیاری بیمار پایین آمد و باوجود تلاش‌های صورت گرفته برای احیا، بیمار فوت می‌شود.

مسؤول روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان اقلید با بیان اینکه همه ما مسلمان هستیم و خدمت به هم نوع را از وظایف خود می‌دانیم، از شایعاتی که درزمینهٔ عدم رسیدگی کارکنان زایشگاه به بیمار شد، گلایه و با اشاره به اینکه صحبت‌هایی از زمین خوردن بیمار هنگام انتقال به اتاق عمل در فضای مجازی و حقیقی شهرستان می‌شود، انتقاد کرد و توضیح داد: بیمار لبه تخت می‌نشیند و دو نفر از ماماها و یک خدمه بخش برای پایین آمدن از تخت و انتقال وی بر روی ویلچر حاضر بودند.

وی تصریح کرد: کارکنان دو طرف بیمار را گرفتند که در این انتقال به وی کمک کنند اما زمانی که بیمار روی پاهای خود می‌ایستد، اظهار می‌کند که سرگیجه شدید دارم و چشم‌هایم سیاهی می‌رود ازاین‌رو با توجه به شرایط فیزیکی بیمار (شرایط بارداری و وزن بیمار)، سه نفر کارکنانی که حضور داشتند، جهت نشستن بیمار روی زمین به وی کمک می‌کنند و وی با کمک کارکنان روی زانوهای خود، می‌نشیند.

شریفی از ارسال پرونده‌های بهداشت و درمان مادر (پیش و هنگام زایمان) و نوزاد و جسد نوزاد به پزشک قانونی و تشکیل کمیته رسیدگی و نظارت به این ماجرا با حضور سازمان نظام پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و پزشکی قانونی خبر داد و گفت: جمع‌بندی نظرات این گروه‌ها و نتیجه کمیته در اسرع وقت اعلام در صورت بروز هرگونه کوتاهی و سهل‌انگاری با افراد خاطی برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

شریفی با ابراز همدردی با این خانواده داغدار و با تأکید بر سعه صدر مردم و عدم سوءاستفاده و تسویه‌حساب‌های شخصی و سیاسی از بروز چنین وقایع تلخی، به تجهیزات و امکانات زایشگاه بیمارستان ولی‌عصر(عج) اقلید اشاره و عنوان کرد: از سال 90 تاکنون از بین حدود 9 هزار زایمان صورت گرفته در این زایشگاه سه مورد مرگ مادر در سال‌های 90، 94 و هم‌اکنون را شاهد بودیم که پرونده‌های مربوطه بررسی شد و می‌شود.

با توجه به عدم موفقیت در تماس و گفت‌وگو با خانواده داغدار این مادر و در صورت لزوم و تمایل آن‌ها به بیان نظرات خود در این ماجرا و اعلام مطالبات به‌حق از مسؤولان در راستای رسیدگی به این پرونده، خبرگزاری فارس آمادگی دارد در گزارش بعدی به این موضوع بپردازد.

منبع: فارس

برچسب ها: فارس ، شیرازه ، بیمارستان
نظرات بینندگان