کد خبر: ۱۳۹۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۳ - ۰۴ تير ۱۳۹۹
دادستان استهبان:

همه جرائم در شهرستان استهبان با کاهش آمار روبرو بوده است

نشست خبری با رئیس دادگستری استهبان به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد.

 ﺑﻪ ﮔﺰاﺭﺵ شیرازه به نقل از  استهبان آنلاین، در روز سه شنبه ۳تیرماه۹۹ به مناسبت هفته قوه قضائیه نشست خبری با حضور ریاست دادگستری و دادستان شهرستان قرآنی استهبان برگزار گردید.

حجه الاسلام والمسلمین خورشیدی، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره همه شهدا خصوصا شهید دکتر بهشتی و سردار شهید سلیمانی گفت: به مدت سه سال است که در دستگاه قضایی شهرستان در خدمت مردم هستیم .ما خدمات خوبی را در دادگستری استهبان انجام دادیم.

ایشان با اشاره به دو اقدام موثر توسط دادگستری استهبان گفت: انجام صلح و سازش اولین اقدام انجام‌ شده در دادگستری می باشد. به نحوی که قبل از آن که پرونده ای تشکیل شود، آن را به شورای حل اختلاف می فرستیم، یا خود بنده یا آقای دادستان صحبت می کنیم و بسیاری از این پرونده ها در همان جلسه اول حل و فصل می شود. ما در انجام صلح و سازش در استان جز سرآمد ها هستیم. دومین کاری که ما در شهرستان دنبال کردیم بحث کنترل فضای مجازی که شامل نشر اکاذیب یا تولید محتوای مبتذل و مستهجن می باشد و این نشان می دهد که ما نسبت به فضای مجازی بی تفاوت نیستیم.

رئیس دادگستری شهرستان قرآنی استهبان ضمن اشاره به اهمیت پاسخگویی به مردم و تکریم ارباب رجوع گفت:
جوابگویی و تکریم ارباب رجوع که از وظایف دینی ما ، توصیه مقام معظم رهبری و ریاست محترم قوه قضائیه است را به خوبی انجام دادیم. در همین شهرستان ادارات خلوتی وجود دارد که دو روز از ایام هفته را مختص به دیدار های مردمی قرار داده اند و ما مفتخریم به این که هر روزه پاسخگوی مردم عزیز می باشیم. ما در جایگاه عدل علی علیه السلام قرار داریم و بدون منت وظیفه ذاتی ما نسبت به مردم استهبان اجرای عدالت و تامین امنیت است و الحمدلله امروز استهبان از امنیت پایداری برخوردار است.

ایشان در ادامه با اشاره انتظار مردم از دستگاه قضا گفت:
دو نکته مهم که انتظار مردم از دستگاه قضایی بوده است را به خوبی برآورده کردیم . اولین مورد اطاله ی دادرسی ها در اولین فرصت و نوبت های یک ماهه و دومین مورد تعیین تکلیف پرونده های مسن. که الحمدالله امروز هیچ پرونده ای در دادسرا نداریم که به آن رسیدگی نشده باشد.

حجه الاسلام و المسلمین خورشیدی با اشاره به آسیب های اجتماعی موجود در شهرستان گفت:
یکی از آسیب های اجتماعی که زیبنده شهرستان قرآنی استهبان نیست، طلاق است. ما نسبت به ایام مشابه پارسال (سه ماهه اول ۹۸) ۳۵ درصد کاهش آمار تشکیل پرونده طلاق را داشته ایم؛ و این مسئله را در نظر بگیرید که این کاهش آمار هیچ ارتباطی به مسئله کرونا
ندارد.

ایشان در پایان خطاب به مردم شهید پرور شهرستان قرآنی استهبان گفت: در سه سال که در خدمت مردم بودم، اگر قصوری بوده است، از همه مردم حلالیت می طلبم.

 در ادامه نشست، محبی دادستان شهرستان قرآنی استهبان ضمن اشاره به کاهش جرائم در مدت حضورش در استهبان گفت: در این ۱۱ ماهه ای که در خدمت مردم استهبان هستیم، در همه جرائم شاهد کاهش آمار می باشیم. ما امروز شاهد آن هستیم که در حوزه قتل ۶۷ درصد کاهش، در حوزه تصرفات عدوانی ۳۱ درصد کاهش، در حوزه توهین و تخریب ۱۴ درصد کاهش و در جرائم رانندگی ۲۱ درصد کاهش را داشته ایم.

وی در ادامه با اشاره به طرح هایی تحت عنوان ارتقا امنیت اجتماعی گفت: در راستای طرح ارتقا امنیت اجتماعی با همکاری بسیج، سپاه و نیروی انتظامی اقدامات موثری انجام شده است. بازرسی تفرجگاه ها، طرح افزایش کشفیات مواد مخدر و مشروبات، طرح خلع سلاح و مهمات، طرح برخورد با جرائم خشن به صورت تنبیه و تشویق، طرح مقابله با خودروهای حادثه ساز، طرح توقیف خودرو های مزاحم در شهر،و طرح های آموزش آسیب های اجتماعی و طرح قاضی در مدرسه و... از نمونه های اجرا شده این طرح می باشد.

محبی با اشاره به ديگر فعالیت های دادستانی گفت:
در بحث حقوق عامه، هر جا که کم کاری بود، ما وارد شدیم و پیگیر مسائل هستیم. در حوزه مطالبه گری های عمومی از ادارات و نهادها مکاتبه های فراوانی را انجام دادیم و پیگیر هستیم. امروز مبارزه با فساد مورد توجه ما است. در بحث انتخابات و کرونا دادستانی حضور کامل و فعال را داشته است و مجوزات لازم سریعا صادر شده است.

دادستان استهبان در ادامه گفت:
ما سعی کردیم ضمن حفظ استقلال دادگستری، تعامل خوبی با همه‌ی ادارات و نهاد ها داشته باشیم و در کنار این تعامل، وظایف خود را به خوبی انجام دادیم.

وی ضمن اشاره به تکریم ارباب رجوع گفت:
فقط باز بودن درب اتاق به روی مردم کافی نیست، ما علاوه بر اینکه اظهارات مردم و پیگیری کار آنها، اقناع سازی و شفاف سازی هم انجام داده ایم.

محبی با اشاره به دادرسی پرونده ها گفت :
امروز در دادستانی استهبان پرونده ی معوقه نداریم. رفع اطاله دادرسی جز امور مهم تکریم ارباب رجوع است.

دادستان استهبان ضمن اشاره به رفع تصرف اراضی گفت:
ما گشت زنی های مشترکی با ادارات مربوطه داریم. طرح ۲۲۴ هکتار رفع اراضی بختگان را داشته ایم.
در یکسال گذشته رفع تصرف ۴۲۷ هکتار از اراضی ملی در حوزه جهاد و منابع طبیعی را داشته ایم که ۳۰۰ هکتار از آن مربوط به ۳ ماهه اول سال ۹۹ می باشد.

 

محبی در حوزه زندان و زندانیان و انجمن حمایت از زندانیان گفت:
بین ۲۱ تا ۳۹ درصد کاهش را در حوزه تحت قراری ها و محکومین و زندانیان داشته ایم و در زمینه کاهش جمعیت کیفری جزء بهترین های استان هستیم.
در حوزه انجمن حمایت از زندانیان توانسته ایم از تهران اعتبارات خوبی را جذب کنیم و برای خانواده زندانیان تسهیلات خوبی را در نظر بگیریم. از زمان انتخابات تاکنون ۵ نوبت کمک نقدی و غیر نقدی را به خانواده های زندانیان داشته ایم. معرفی نامه وام، خدمات آموزشی و پزشکی متعدد از دیگر اقدامات ویژه دادستانی به خانواده زندانیان نیازمند می باشد.

دادستان استهبان در مورد نحوه دادرسی ها گفت:
در دادسرا به طور میانگین ۹۸ درصد ابلاغات ما الکترونیک شده است و دیگر به صورت سنتی و دستی نیست و از طریق سامانه الکترونیک قضایی تمام امور قابل پیگیری است و شهرستان استهبان در این امر پیشرو است.

محبی در پایان ضمن تشکر از حضور و اقدامات ارزنده حجه الاسلام و المسلمین خورشیدی در این سه سال، و همچنین توجهات امام جمعه محترم و فرماندار و اعضای شورای تامین شامل فرماندهی انتظامی سپاه و اطلاعات استهبان گفت:

ابتدا از قضات محترم و کارکنان دادگستری استهبان تشکر ویژه داشته و چند توقع از مردم و مسولین داریم:
۱- نیاز به کمک مردم در همه عرصه ها خصوصا گذشت، مصالحه، سازش و ... را داریم.
۲- نیاز به کمک ادارات هم در انجام وظایف خود و هم در کمک به دستگاه قضا
۳- نظارت اجتماعی 
۴- پرهیز از اظهار نظر ها و قضاوت های غیر تخصصی که سبب بدبینی، تهمت و افترا و ... می شود و این امر کار ما را سخت می کند و سبب تشویش افکار عمومی می شود.
در پایان دادستان محترم استهبان با اینکه هدف اصلی حفظ ارزش های انقلاب، توسعه عدل و خدمت به مردم است بیان داشت: دست هر فردی در این مسیر به دادستانی کمک کند به گرمی می فشاریم.

نویسنده :
مهدی اکبری نژاد
نظرات بینندگان