کد خبر: ۱۴۱۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۳ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
استاندار فارس:

راه‌اندازی گمرک در جنوب فارس ضروری است

دکتر رحیمی در دیدار با مهدی میراشرفی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل گمرک جمهوری اسلامی، بر لزوم راه‌اندازی گمرک در جنوب این استان تاکید کرد.
به گزارش شیرازه، عنایت‌الله رحیمی با اشاره به نقش مهم گمرک در تجارت بین‌الملل و تاثیر مستقیم آن در توسعه اقتصادی افزود: منطقه جنوب فارس از یک سو نقش عمده‌ای در صادرات میعانات گازی از طریق ۲ شرکت بزرگ پالایشگاهی پارسیان و پالایشگاه در دست احداث پارسیان سپهر دارد و از سوی دیگر به دلیل مرزی بودن و وجود تعاونی‌های مرزنشین و تجار، می‌تواند در توسعه صادرات غیرنفتی استان و ایجاد اشتغال تاثیر بسزایی داشته باشد.

او، ثبات امنیت، دسترسی آسان به محور‌های ترانزیتی، نزدیکی به فرودگاه‌های بین‌المللی و مراودات گسترده تجاری با کشور‌های حاشیه خلیج فارس را از جمله ظرفیت‌های موجود در جنوب فارس دانست و از رییس گمرک ایران خواست ضمن بررسی موضوع، نسبت به صدور مجوز ایجاد گمرک در این منطقه مساعدت کند.

استاندار فارس، همچنین به موضوع ممنوعیت صادرات از اسکله پارس بندر عسلویه هم اشاره کرد و افزود: این ممنوعیت سبب رکود در صنعت تولید سیمان و کلینکر (ماده اولیه فرآوری سیمان) در استان شده است.

رحیمی گفت: سیمان و کلینکر از محصولات مهم تولیدی و صادراتی استان فارس است که به دلیل رکود پروژه‌های عمرانی و بخش ساختمان کشور، ظرفیت اسمی تولید محصولات این کارخانه‌ها نیز کاهش یافته است.

او اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع و با هدف حمایت از تولید و توسعه صادرات غیرنفتی استان فارس، نشستی با حضور نمایندگان شرکت‌های صادرکننده سیمان و کلینکر در این استان برگزار شده و پیشنهاد‌هایی هم برای رفع مشکل صادرات مطرح شده است.

استاندار فارس بیان کرد: یکی از راهکار‌های پیشنهادی که می‌تواند در کوتاه مدت مانع تعطیلی این واحد‌ها شود و روند صادرات هم ادامه یابد، اخذ کد گمرکی و مجوز صادرات از اسکله‌های نزدیک به کارخانه‌های سیمان با مساعدت رییس کل گمرک است.

رحیمی، با تاکید بر لزوم رفع مشکلات صادر کنندگان استان فارس در حوزه گمرک گفت: این استان با فاصله‌ای مناسب نسبت به دریا، دارای محصولات تولیدی صادراتی از جمله سیمان و محصولات پتروشیمی است و یکی از موارد مهم مطرح شده در نشست‌های کارگروه توسعه صادرات استان، صادرات این ۲ محصول و سایر محصولات حجیم از مبدا استان فارس است که این مهم تقاضای جدی واحد‌های تولیدی نیز بوده است.

او ادامه داد: با توجه به ترافیک بار در محل بنادر جنوبی کشور، این واحد‌های تولیدی متقاضی انجام امور گمرکی برای صادرات از مبدا استان فارس هستند.

انتهای پیام/ 


نظرات بینندگان