کد خبر: ۱۴۴۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۲ - ۳۰ دی ۱۳۹۹

آگاهی از مقررات بین‌المللی الزام ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به صادرات است

عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون کارآفرینی، کسب و کارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی فارس گفت: یکی از اقدامات مهم شرکت‌های ما برای ورود به بازار تجارت و بین‌الملل، اطلاع از موارد قانونی از جمله مناقصات بین المللی است.
به گزارش سرویس در یافت خبر اقتصادی شیرازه، امید ماهرانی در جلسه نشست تخصصی کمیسیون کارآفرینی، کسب و کارهای نوین و دانش بنیان این اتاق که به صورت وبینار برگزار شد، بیان کرد: شرکت های دانش بنیان برای صادرات محصولات خود نیاز دارند از الزامات بازار و قراردادهای بین المللی اگاهی کامل و جامع داشته باشند تا بتوانند با ارائه مدارک صحیح مسایل قانونی صادرات را پیش ببرند.

وی افزود: شرکت در مناقصات بین المللی یکی از مباحث مهم قانونی برای گرفتن پروژه های بین المللی توسط فعالان اقتصادی و شرکت های دانش بنیان ماست که این مناقصات در سطح بین المللی روال مشخصی دارد که شرکت هایی که حضور در مناقصات را به عنوان یکی از درگاه های تداوم فعالیت و درآمدزایی مدنظر دارند باید از مشاوران متخصص جهت ارزیابی مناقصه ها و تامین مستندات جهت شرکت در آنها استفاده کنند.

ماهرانی اظهارداشت: همچنین به روز بودن اسناد و معرفی پایگاه هایی که مناقصات داخلی و خارجی را به متقاضیان ارائه دهد، نیز از اقدامات مهم در این حوزه است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: یکی از اولویت های ما در فارس ایجاد شرایط برای صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان بزرگ استان فارس است که در حال حاضر در این بخش مشکلات و ضعف هایی وجود دارد.

وی ادامه داد: ما در اتاق بازرگانی فارس در کنار شرکت های دانش بنیان و فعالان اقتصادی این حوزه هستیم و تلاش می کنیم از هر گونه موازی کاری در این حوزه جلوگیری و هم افزایی بیشتری بین دستگاه های متولی و فعالان اقتصادی در شرکت های دانش بنیان در سطح استان ایجاد شود تا فضا برای فعالیت شرکت ها در فارس هموار تر شود.

ماهرانی عنوان داشت: هم اینک استان فارس با برخورداری از حدود 200 شرکت ثبت شده فعال دانش بنیان در جایگاه چهارم کشور قرار دارد که عمده فعالیت این شرکت ها در حوزه های صنایع غذایی ، دارو، فرآورده های پیشرفته، تشخیص و درمان، فناوری و موارد پیشرفته، ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته، وسایل و تجهیزات پزشکی، برق و الکترونیک و مخابرات، و خدمات تجاری سازی است.

عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون کارآفرینی، کسب و کارهای نوین و دانش بنیان اتاق بازرگانی فارس در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در حال حاضر در کشور حمایت هایی در قالب های مختلف از شرکت های دانش بنیانی که توان صادرات دارند، ارائه می شود که شرکت ها باید برای اطلاع از این حمایت ها به سایت شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مراجعه کنند.

اتاق‌های بازرگانی مهمترین مراکز و سازمان غیردولتی موثر در روند تجارت بین المللی هستند

ناصر انزلی‌چی کارگزار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گفت: جدیت، اعتبار و مقبولیت خریدار، اشراف و آگاهی از رقبا و راهبردهای آنها در بازار هدف، هدایت بنگاه های متقاضی به تکمیل ساختارهای کاغذی از جمله اهمیت مناقصات است.

وی افزود: اتاق‌های بازرگانی از مهمترین مراکز و سازمان غیردولتی موثر در روند تجارت بین المللی هستند.

انزلی‌چی با تشریح مراحل و روند شرکت در مناقصات بین‌المللی اظهارداشت: برای شرکت در مناقصات بین‌المللی شناسایی و رصد سازمان‌ها و برنامه‌هایی حمایتی و توسعه‌ای به منظور استفاده بهینه از فرصت‌های پیش آمده بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: در مناقصات شیوه های اصلی خرید و فروش به صورت رقابتی ILT و IHT می باشد اما در برخی از کشورها که دارای منابع مالی غنی نیستند خرید رقابتی خدمات در قالب های دیگری انجام می پذیرد.

انزلی‌چی در ادامه به تشریح فرآیند مناقصه چند مرحله ای، مراجع عمده جمع آوری اطلاعات مناقصات و طبقه بندی مناقصات از نظر قوانین حاکم بر مناقصه، محصوالت مورد خرید،تامین مالی مناقصه، تعداد بسته اسناد مناقصه پرداخت.

انتهای پیام/س/م
نظرات بینندگان