کد خبر: ۱۴۵۸۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۱ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با «شیرازه»؛

کاسبان تحریم به دنبال توافقی بدتر از برجام/ شاهد عبور از خطوط قرمز نظام و رهبری در مذاکرات وین هستیم

غلامرضا صفرپور گفت: با گذشت بیش از ۷ سال، در ماه های آخر دولت آقای روحانی هستیم که با تحریف و ادراک سازی با مدیریت افکار عمومی به دنبال توافقی بدتر از برجام هستند زیرا این گروه غرب‌گرا هیچ چیزی جز منافع جناحی برایش مهم نیست.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، غلامرضا صفرپور مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل امور سیاسی برجام و اقدامات دولت اصلاح طلبان در مذاکرات اخیر وین را مورد اشاره قرار داد و گفت: نظام سلطه به رهبری آمریکا که در دهه اول انقلاب اسلامی با راه اندازی جنگ موفق به سرنگونی نظام جمهوری اسلامی نشد، با روی آوردن به جنگ سرد و نفوذ در گروه تصمیم سازان دولت های بعد از جنگ تحمیلی به نوعی بتواند روحیه انقلابی را به تعامل و از تعامل به پذیرش نظام سلطه و هضم در نظام جهانی بکشاند. 

وی افزود: آقای روحانی در انتخابات دولت یازدهم با شعار تعامل با جهان (تعامل با غرب) گفت که کاری می کنم که زندگی مردم بچرخد و هم سانترفیوژها بچرخد اما با گره‌زدن اقتصاد کشور به غرب، تمامی تخم مرغ‌های خود را در سبد وزارت امور خارجه گذاشت و با قول رفع همه تحریم ها، حتی آب خوردن و رفع تمامی مشکلات و سرمایه گذاری خارجی ها به کشور را به برجام گره زد. 

صفرپور با بیان اینکه ملت ایران مشاهده کردند که در زمان ریاست جمهوری اوباما دموکراتی تحریم ها کم که نشد بلکه با خباثت تمام، تحریم‌های ظالمانه‌تری وضع کردند، یادآورشد: از اینستکس اروپایی‌ها هم خبری نشد تا اینکه ترامپ به قدرت رسید و با یک اشتباه محاسباتی با خروج از برجام فکر می‌کرد که جمهوری اسلامی چهل سالگی خود را نخواهد دید اما دولت خودش از درون متلاشی خواهد شد.

این کارشناس مسائل سیاسی دوران انتخابات ریاست جمهوری و جدال دو حزب در آمریکا را یادآورشد و افزود: با قدرت رسیدن جوبایدن متاسفانه جریان غرب‌گرا و کاسبان تحریم روحیه آمریکا ستیزی ملت ایران که برگرفته از سخنان امام خمینی (ره) که آمریکا را شیطان بزرگ و استکبار جهانی می دانست، به ترامپ ستیزی تقلیل داده اند. 

به گفته این استاد دانشگاه، بارها رهبرمعظم انقلاب و دلسوزان نظام هشدار داده بودند که مشکل آمریکا با ایران سر موضوعات هسته ای و موشکی و... نیست بلکه ماهیت جمهوری اسلامی مورد هدف است لذا دموکرات و جمهوری خواه فرقی نمی کند چون راهبرد آمریکا یکی است.

وی تصریح کرد: جریان تحریف و تحریم با بزک کردن آمریکا در داخل کشور و دوقطبی سازی پلیس خوب و پلیس بد به استقبال جو بایدن رفته و روزنامه های جریان اصلاح طلب همچون در زمان برجام به تعریف و تمجید از دموکرات ها پرداختند.

صفرپور با بیان اینکه با گذشت بیش از 7 سال، در ماه های آخر دولت آقای روحانی هستیم که با تحریف و ادراک سازی با مدیریت افکار عمومی به دنبال توافقی بدتر از برجام هستند؛ اظهار داشت: زیرا این گروه غرب گرا هیچ چیزی جز منافع جناحی برایش مهم نیست به طور مثال در دیدار آقای ظریف با البرادعی رئیس اسبق انرژی اتمی در حاشیه نشست سعدآباد، ظریف گفت جریان رقیب در انتخابات 84 از شکست ما با غرب سود می‌برد حرف به میان می آورد. 

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: در نشست اندیشکده شورای خارجی آمریکا در سال 94 با حضور هاله اسفندیاری (موثر در فتنه 88) باز می گوید تلاش های ما جهت مذاکره با غرب به شکست برسد، انتخابات مجلس دهم را ما از دست خواهیم داد. 

وی باتاکید براینکه به نظر اصلاح طلبان هر توافقی و با هر شرایطی بهتر از نبود توافق در آستانه انتخابات است، خاطرنشان ساخت: مقام معظم رهبری شرط بازگشت قطعی آمریکا به برجام را رفع تمامی تحریم ها نه بر روی کاغذ بلکه با راستی آزمایی عملی اعلام کردند اما باز دوباره شاهد عبور از خطوط قرمز نظام و رهبری هستیم. 

به گفته صفرپور، آقای عراقچی باافتخار اعلام می کند که به یک متن توافقی طرفین دست پیدا کرده ایم، خبرها حاکی از آن است که در مذاکرات وین آمریکایی ها تحریم را به سه دسته قابل رفع البته به صورت زمان بندی شده و موقت، غیرقابل رفع و قابل مذاکره تقسیم بندی کرده اند تا فشاری برآینده و تحمیل برجام 2 و 3 به دولت بعدی باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود افزود: قرار است برخی از تحریم‌ها به صورت موقت در بازه زمانی 120 یا 180 روزه رفع شود و طرف آمریکایی صرفا با راستی آزمایی یک هفته ای موافقت کرده اند که متاسفانه تیم مذاکره کننده ما هم موافقت خودشان را اعلام کردند؛ این در حالی است که از نظر کارشناسان، راستی آزمایی حداقل 3 تا 6 ماه زمان می برد؛ این سوال مطرح می شود که چرا تیم مذاکره کننده ما با این فوریت و عجله به متن توافق دست پیدا کرده؟

وی تصریح کرد: آیا این شائبه پیش نمی آید که غرب گرایان انتخابات 1400 را مثل بازی مرگ و زندگی نگاه می کنند و در خرداد کسی به غیر از حلقه غرب گرایان نباید به ریاست جمهوری برسد چرا اینکه رازها و حقایق زیادی از عملکرد 8 سال گذشته در این دیپلماسی و جریان نفوذی ها خواهد شد؟

بنابه تحلیل صفرپور، توافق وین ابزاری برای مدیریت افکار عمومی در دست جریان تحریف فراهم خواهد کرد تا با این کار و دوقطبی سازی مذاکره و معیشت در انتخابات بازی کند و در صورت ورود مجلس و سایر نهاد های قانونی در این توافق، دوباره همان تهمت ها در زمان برجام به عنوان کاسبان تحریم تکرارشود. 

وی با اشاره به اینکه امروزه با گذشت 7 سال و چند ماه از این تیم دیپلماسی، افکار عمومی پذیرفته است که مشکلات کشور صرفا به دلیل تحریم ها نیست، خاطرنشان کرد: 70 درصد مشکلات سوء مدیریت، بی توجهی به ظرفیت های داخلی، عدم نظارت و گره زدن اقتصاد کشور به خارج است. 

این استاد دانشگاه در پایان سخنان خود گفت: امدواریم ملت فهیم و بصیر ایران این وضعیت را به عنوان آبنباتی تلقی کنند که صرفا برای مدتی انسان را سرگرم می کند لذا جوبایدن رئیس جمهور آمریکا با بازگشت به برجام، به دنبال برجام 2 و 3 خواهد بود و درآینده قطعا تحریم ها شدت بیشتری دارد، امیدواریم مردم در انتخابات ریاست جمهوری امسال دست رد به سینه جریان غرب گرا و تحریم بزنند. 

انتهای پیام/ح/ر
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
0
اگر برایتان امکان دارد رزومه کاری آقای صفر پور هم بزنید