کد خبر: ۱۵۰۷۷۵
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۸ آبان ۱۴۰۰
بررسی وضعیت قرمز کرونا در استهبان زیر ذره‌بین شیرازه:

جولان کرونا در استهبان با ساده انگاری مسئولان/ عروسی برادر عضو ستاد مقابله با کرونا شهرستان با طعم کووید ۱۹

به عقیده برخی کارشناسان این حوزه و پزشکان استهبان، اگر مدیریت صحیح، به موقع و کار آمدی وجود داشت قطعا کار به اینجا کشیده نمی شد که از بین 36شهرستان فارس در واپسین روزهای پیک پنجم، تنها یک شهرستان در وضعیت قرمز به سر ببرد.
به گزارش سرویس سلامت شهرستان های شیرازه، اکنون که قریب به 2سال از همه گیری کرونا در جهان می‌گذرد، این ویروس منحوس زندگی انسانها را دچار فراز و نشیب های بسیار کرده است، به گونه ای که مردم همواره با ناملایمات بسیاری در زمینه های مختلف کاری، معیشتی و عاطفی روبرو شدند، خانواده های بی شماری داغ عزیز دیدند و حتی مجموعه بهداشت و درمان در سراسر کشور زندگی خود را بر سر نجات جان همنوعان خود از دست دادند.

اگر چه استان فارس نیز همانند دیگر نقاط کشور از این قاعده مستثنی نبود و چهره برخی از شهرستان های این استان به واسطه شیوع کرونا قرمز شد اما مدیریت به موقع و صحیح کادر درمان در بیشترین نقاط فارس، باعث شد پیک پنج هم پشت سر گذاشته شود.

در این میان تنها شهرستانی که بعد از فروکشی پیک پنجم قرمز باقی ماند، شهرستان استهبان بود که آلودگی کرونا در آن فراگیر بوده و همچنان این ویروس در کشاکش روزهای بحرانی بی رحمانه می‌تازد.

مشاهده بررسی‌های صورت گرفته بر وضعیت کرونایی استهبان، نشان می‌دهد که در ماه های اخیر این شهرستان کاملا قرمز بوده و شیوع این بیماری بیش از حد انتظار به داخل خانه‌ها کشیده شده به طوری که تمامی اعضای خانواده به این بیماری مبتلا می‌شوند و این امر نشان دهنده قدرت سرایت این بیماری، ساده انگاری و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این شهرستان است.

شیوع چشمگیر بیماری کرونا و قرار گرفتن این شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی متاسفانه بار اول نیست و بار آخر هم نخواهد بود.

به گفته شهروندان استهبانی اگر ریشه این موضوع را جویا شویم خواهیم دید که در بحرانی شدن شرایط موجود، فاکتور های متعددی دخیل هستند که شاید مهم ترین آن ها به احمال کاری ستاد کرونای این شهرستان برمی‌گردد، چرا که تعدد تجمعات اجتماعی و حضوری در این شهرستان به قدری غیرقابل تصور است که با وجود اعلام وضعیت قرمز کرونایی، همچنان شاهد تجمعات غیر ضروری در فضا های سر بسته هستیم تا جایی که حتی شاهد برگزاری مراسم عروسی برادر یکی از اعضای ستاد مقابله با کرونا شهرستان قبل از ماه محرم بودیم که این موضوع باعث درگیری تعدادی از اعضای خانواده ایشان هم شد و به دنبال آن موضوع برگزاری مراسمات برای مردم عادی تر از قبل شد.

تصویر تالار عروسی
عروسی کرونا

یکی از شهروندان استهبان در پیامکی که به سامانه مطالبات مردمی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، ارسال کرده است، می‌گوید: تجمعات در بعضی ادارات، مراسم عروسی، عزا و حتی برنامه های راهپیمایی دسته جمعی در حال برگزاری می‌باشد و مسئولین این حوزه نیز اقدامات قابل قبولی نداشته اند.

با توجه به این موارد و همچنین عدم رعایت اصول بهداشتی در جهت پیشگیری از کرونا از طرف برخی از مردم، قرمز ماندن وضعیت کرونا در این شهرستان نیز به دور از انتظار نخواهد بود.

همچنین با فرا رسیدن فصل بارش و کاهش قابل توجه دمای هوا در این شهرستان، قدرت شیوع این ویروس افزایش یافته و ضروری است نظارت ها و رعایت عمومی پروتکل‌های بهداشتی در جهت پیشگیری از ابتلاء به این ویروس افزایش یابد.

با توجه به اینکه دامنه درگیری این بیماری به زنان باردار و کودکان نیز کشیده شده است، شهروندان معتقدند، تنها علت قرمز ماندن استهبان، عدم آموزش های عمومی به اقشار آسیب پذیر جامعه، از جمله مادران باردار، بیماران دیابتی و قلبی و عروقی و کهن سالان است.

امید است با مدیریت مقتدرانه و کمک گرفتن از تجارب و تخصص پزشکان با تجربه این شهرستان که همگی اعلام آمادگی خود را برای همکاری در این زمینه اعلام نموده اند و رعایت بیش از پیش مردم فهیم این شهرستان، هرچه زود تر از این وضعیت قرمز عبور کرده و به شرایط عادی بازگردد.

به منظور بررسی شرایط، به سراغ عبدالرسول همتی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز رفتیم.

وی در این خصوص، با بیان اینکه دو علت وجود داشت که باعث شده شهرستان استهبان به رنگ قرمز کرونایی تغییر رنگ دهد، اظهار کرد: یکی برداشت محصول انجیر به صورت فصلی از انجیرستانهای این شهرستان است که موجب افزایش آمار شده و علت دیگر وجود تفرج گاه هایی است که در استهبان وجود دارد  که با مراجعه مردم از دیگر شهرستانها برای تفریح به این شهر باعث شده ازدحام ایجاد شود و آمار کرونا افزایش یابد.

همتی افزود: هر جا  بیش از حد جمعیت وجود داشته باشد پیک ایجاد می‌کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با بیان اینکه ما در حال رصد همه شاخص ها هستیم، گفت: هفته گذشته تیمی را از دانشگاه علوم پزشکی شیراز فرستادیم تا شاخص ها و شرایط را بررسی کنند و بنا به گفته این تیم، به نظر هفته آینده شهر استهبان از رنگ قرمز خارج شود.

همتی با بیان اینکه تمام مواردی که اشاره شد، از جمله، عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی از سوی مردم و ساده انگاری را ما رد نمی‌کنیم، اظهار کرد: آموزش ها در دو هفته گذشته بیشتر شده و ما نیز تاکید کردیم پرسنل بهداشت و درمان این شهرستان به انجیرستانها مراجعه کنند و به کمک نیروهای بسیج واکسیناسیون انجام شود، همچنین اقدامات پیشگیرانه را هم بین مردم و هم مراکز بهداشتی افزایش داده ایم.

ضعف مدیریت بهداشت و درمان در هر شهرستانی با برخورد جدی دانشگاه علوم پزشکی همراه خواهد بود.

همتی در پاسخ به این سوال که این اتفاقات و ساده انگاری هایی که از سوی مردم و مجموعه بهداشت و درمان شهرستان استهبان صورت گرفته چقدر به سوء مدیریت‌های شهرستان مرتبط است؟ گفت: ما قطعا نه در این شهرستان و نه در کل استان فارس منتظر نمی مانیم که ضعف مدیریتی یک مدیر مجموعه بهداشت و درمان در کنترل کووید 19 مشخص شود و بعد اقدام به اصلاح شرایط کنیم، بلکه ما روزانه توسط سامانه و حتی گاهی توسط تیم های بازرسی تمام شاخص ها را رصد می‌کنیم هر گاه احساس کنیم در شهرستانی رئیس شبکه ضعیف عمل می‌کند، ابتدا  تذکر داده و سپس در صورت نیاز برخورد خواهیم کرد.

اگر چه همتی معتقد است سوءمدیریت یک مجموعه بهداشت و درمان تنها به عامل کرونا باز نمی گردد و بیش از ده ها فاکتور دیگر در این زمینه موثر هستند، اما به عقیده برخی کارشناسان این حوزه، اگر مدیریت صحیح، به موقع و کار آمدی وجود داشت قطعا کار به اینجا کشیده نمی شد که از بین 36شهرستان فارس در واپسین روزهای پیک پنجم، تنها یک شهرستان در وضعیت قرمز به سر ببرد.

سخن آخر اینکه:

آیا به نظر نمی رسد در شرایط فعلی، پافشاری بر نگه داشتن یک مدیر ناکارآمد در حساس ترین مجموعه شهرستان، پشت پرده هایی را به دنبال دارد؟

آیا وقت آن نرسیده که فرماندار و مسئولان ارشد استهبان با یک بازبینی دقیق تر به فکر جان شهروندان باشند تا حفظ مقام و موقعیت اشخاصی که قطعا از سوی مجموعه های بالادستی استان حمایت می شوند؟

انتهای پیام/
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۰
0
گزارش بسیار خوبی دادید. عامل اصلی را به خوبی بیان نمودید که همان ضعف مدیریت شبکه بهداشت استهبان است. به رسالت خود عمل کردید حق مطلب را ادا کردید. دست مریزاد
بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۰
0
با سلام و عرض ادب؛ چرا رئیس بی کفایت و بی لیاقت شبکه بهداشت و درمان استهبان( دکتر فدایی) را عوض نمی کنید؟ این شهرستان اصلا وضعیت درمان مطلوبی ندارد و ایشان اهل اختلاس و به جیب زدن اموال بیت المال و بودجه طرح شهید سلیمانی است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۰
0
با تشکر از شما که به فکر مردم استهبان هستید
امینا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۰
0
باسلام خدمت مدیر مسئول سایت خبری شیرازه دقیقا به مسئله خوبی اشاره نمود ید اگرفرماندار شهرستان برابقای یک مسئول ناکار امد پافشاري نمی کردند قطعا به چنین مرحله‌ای نمی رسیدیم بنده چندین باربه مسوولان استان اطلاع دادم وبه آنها گفتم مسئولی انتخاب کنید که دغدغه اوبهداشت ودرمان مردم باشد ونه کسی که همش به فکر مطب ودرامد شخصی خود ش باشد ولی کو گوش شنوا باز هم شکر خدا که حرف ماثابت شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۰
0
متاسفانه حمایتهای بی اساس فرماندار استهبان جناب آقای کمالی سروستانی و همچنین جناب آقای دکتر همتی معاون بهداشتی دانشگاه از ایشان باعث ابقای چنین مدیر بی کفایت در شهرستان استهبان گردیده امید است که در دولت آیت اله رییسی هر چه سریعتر رییس شبکه و دانشکده استهبان عزل شوند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۰
0
استهبان تنها شهرستانی هست که درواقع بی صاحب هست فقط تعدادی مسؤل بی فکر دارد که همش بفکر منفعت خود هستند دیگر شبکه بهداشت که مقام اول در این زمینه دارد
پرسنل شبکه
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۰
0
سلام اگر جناب آقای دکتر همتی به فکر استهبان هستند. واز شبکه استهبان خیلی رازی هستند. لطف کنه یک سری بازرس بفرسته برای بودجه های که میدن به استهبان ببینه چطوری مسؤل شبکه بین پرسنل تقسیم میکنه. هرچه بودجه میاد بجز خودش ودوستاش به کسی دیگه نمیرسه. حق کرونا بوده تمام تعلق گرفته به پرسنلی که اصلا در این زمینه هیچ کاری نداشتن. حق واکسیناسیون بوده اصلا اون مبلغی که باید به افراد مربوطه میدادن تعلق نگرفته. مشخص هست که بودجه‌ های آمده تمام برای ریس بوده ودوستاش.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۰
0
سلام،مسئولین استانی شما را به خدا فکری به حال شهرستان استهبان کنید.واقعا مدیریت شبکه بهداشت و فرماندار توانایی کنترل و مهار این وضعیت رو ندارند.تغییر مدیران مربوطه خواسته مردم استهبان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۰
0
باسلام
چرا مسئولین شبکه اجازه میدن که برا آزمایش ازدواج از شهرهای اطراف بیان وقتی که شهر خودشون ازدواج دختر 13 ساله رو اجازه نمیدن و همچنین مسئولین بهداشت محیط چه خانم و چه آقا بجای اینکه به محلات سرکشی کنن و از خروج افراد مبتلا به کووید از منزل جلوگیری کنن و یا آنها را جریمه کنن بیکار در اداره نشسته اند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۰
0
با سلام؛ چرا مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به فکر وضعیت مردم استهبان نیستند؛ آخه این شهرستان وضعیت درمان بسیار بدی دارد تا حدی که بیمارانی که وضعیت آنها اورژانسی است به شهرستانهای مجاور اعزام میشوند، آخه شهرستانی مانند استهبان که این همه قدمت نسبت به سایر شهرستانهای استان دارد که نباید این طور باشد؛ از مدیر محترم خبرگزاری سایت شیرازه خواهشمندم نظر بنده را به گوش ریاست محترم جمهوری حجه الاسلام جناب آقای دکتر رئیسی برسانید تا مردم استهبان را از چنگال این خدانشناسان نجات دهند؛ آهای مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیدارید یا خواب؟
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۰
0
سلام تشکر بابت گزارش دقیق و به جاتون
مدتهای مدیدی است که این آقا بر تخت سلطنت شبکه بهداشت شهرستان تکیه زده و ناکارآمدی خودش رو نشون داده و با زد و بند همچنان ماندگار و پایدار بر تخت نشسته نه از پس کرونا براند نه
ناراضی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۰
0
با سلام و عرض ادب
تلاش برای بقای یک رییس ما کارآمد باعث دلسردی کارکنان شده
وفقط باند اطراف رییس از ایشان راضی هستند
مدیر نبودن. ایشان برای مرغان هوا. و ماهی. دریا آشکار است.
اما دشمنی ایشان با معترضین باعث سکوت همه شده.
همه کارکنان مات و مبهوت مانده اند. که چطور فردی مثل ایشان
اینقدر تلاش برای ماندن دارند. واز کجا حمایت می شوند؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۰
0
حمایت بی دلیل فرمانداری از مسئولین شبکه وعدم حضور پزشکان متخصص و کار بلد در جلسات کرونا
یک استهبانی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۰
0
متاسفانه جناب فرماندار( آقای کمالی سروستانی )استهبان را فدای سیاست بازی خود نموده است ای کاش اینقدر از دکتر فدایی حمایت نمی کرد . والا حتما منفعتی وجود دارد که این همه دارند حمایت می کنند.
از مردم تمنا داریم بخاطر خودشون و خانواده هاشون رعایت کنن همه بیگناه
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۰
0
خواهش میکنم مسولین به داد مردم بی گناه برسید و مردم به خاطر خودتون و عزیزانتون رعایت کنید
پرسنل دانشکده پیراپزشکی استهبان
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۰
0
با سلام؛ دکتر فدایی لیاقت ریاست بودن رو نداره؛ چون خیلی حق خوری میکنه و حق اضافه کاری و مطالبات واکسیناسیون و حق کرونا مربوط به پرسنل رو پرداخت نمیکنه و در واقع اینها رو سر سری گرفته و نسبت به گرفتن نیروی انسانی خیانت می کنه که به عنوان نمونه برای واحد فناوری اطلاعات دانشکده از فردی استفاده کرده که رشته تحصیلیش مکانیک است و نسبت به این واحد اصلا تخصص ندارد؛ از مدیر سایت شیرازه درخواست داریم که این صحبت رو خواهشا به گوش ریاست محترم جمهوری و اعضای محترم هیات دولت برسانید/و من الله توفیق، هیهات من الذله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۰
0
باسلام چرا مسولین به فکرمردم استهبان نیستند ازشما خواهش میکنیم بجای دکتر فدایی یک نفر دلسوز وظیفه شناس بیاورید تا به فریادمردم برسد کادر درمان خسته شده اند همه مطبها شلوغ است ازبیماران کرونایی
چرامسولین شبکه بهداشت در قبرستانها وتالارهای عروسی رانمیبندند تاازاجتماع مردم جلوگیری شود چون هوا سرد شود کرونا هم بیشتر میشود
امیدواریم صدای ما به گوش مسولین دلسوز وباوجدان برسد و بداد مردم برسند
همشهری
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۰
0
باسلام مسولین محترم ازشماخواش میکنیم رئس شبکه بهداشت (دکتر فدایی) راعوض کنید چون به فکرمردم استهبان نیست چرا مسولین مرکز بهداشت قبرستانهاوتالارها را تعطیل نمیکنندتا ازاجتماع مردم جلوگیری شود چون هواسردشود کرونا بیشتر میشود مگر قصد جان مردم کردهاید که اینقدر بیخیال برمسند ریاست نشسته وامارفوتی ها راهروز دراستهبان گزارش میدهید خیلی شرم اور است کارشما...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۰
0
این همه بی انگیزگی در بهداشت مردم و مرگ مردم روزی دامنشان را خواهد گرفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۰
0
باسلام
مسیولیت شبکه بهداشت یک شهرستان باید بعهده یک فرد لسو زوتوانمدباشد