کد خبر: ۱۵۱۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۳ - ۱۷ آذر ۱۴۰۰
فارس پیشرو در صلح و سازش در کشور:

از ابتدای سال تا کنون ۵۳ فقره قتل در استان فارس به صلح و سازش ختم شده است /مصالحه در سه فقره پرونده قتل عمد طی یک هفته اخیر

رئیس توسعه حل اختلاف استان از مصالحه ۵۳ فقره قتل در استان فارس از ابتدای سال تا کنون خبر داد و گفت: شعبه ویژه استان، شعبه ۷۶ ویژه استانی شیراز، شعب شهرستان های کازرون،مرودشت، فسا، ممسنی، کوار و استهبان حوزه هایی هستند که بیشترین پرونده ها را در زمینه قتل به مصالحه ختم کرده اند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، دیدگاه‌های پیشوایان معصوم دین، همان دیدگاه اسلام و قرآن است. قرآن کریم در مسئله قصاص با آن‌که آن‌را حق مسلم افراد می‌داند، اما در عین حال عفو و بخشش را برتر از آن اعلام  و عنوان میکند: اسلام، دین قانون و در عین حال دین رحمت است. قانون معین دارد، ولى همراه با پشتوانه‌‏اى از رحمت است که در اوضاع و احوال خاص، از سختى قانون می‌کاهد.

بنابر این، براساس تعالیم دین اسلام، اگر چه حکم اولىه درباره قتل عمد، قصاص قاتل است، ولى اگر اولیای مقتول از قصاص قاتل درگذرند و به گرفتن خونبها(دیه) رضایت بدهند، کار خوبى انجام داده‏اند و یک سنت حسنه  و پسندیده به شمار می رود، به همین خاطر ترویج این سنت و تبدیل آن به عنوان یک فرهنگ میتواند گام موثری در راستای مصالحه و سازش و کاهش آسیب های اجتماعی باشد.

استان فارس طی سالهای اخیر تلاش های بسیاری در راستای ترویج فرهنگ صلح و سازش انجام داده که بخشی از آن  توسط خیرین و بزرگان و ریش سفیدان اقوام و طوایف و بخش عمده ای نیز توسط شورای حل اختلاف در استان و شهرستانها انجام شده است.

به گفته رئیس توسعه حل اختلاف استان در زمینه سازش و مصالحه برخی شهرستانها بیش از دیگر شهرها پیش قدم هستند.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی توانی بلیانی معاون رئیس کل دادگستری استان فارس و رئیس توسعه حل اختلاف استان در گفتگو با شیرازه از مصالحه ۵۳ فقره قتل در استان فارس از ابتدای سال تا کنون خبر داد و گفت: شعبه ویژه استان، شعبه ۷۶ ویژه استانی شیراز، شعب شهرستان های کازرون،مرودشت، فسا، ممسنی، کوار و استهبان حوزه هایی هستند که بیشترین  پرونده ها را در زمینه قتل به مصالحه ختم کرده اند.

وی همچنین به رتبه برتر استان فارس  در خصوص صلح و سازش اشاره کرد و افزود:  استان فارس  معمولا جز استان های نخست در این زمینه به شمار میرود.

سازش و مصالحه در سه  فقره پرونده قتل عمدی با تلاش‌های مسئولان قضایی استان فارس در یک هفته

حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس نیز ازسازش و مصالحه در سه فقره پرونده قتل عمد طی یک هفته اخیر خبر داد و گفت: این حصول سازش و نجات سه محکوم علیه از اجرای مجازات قصاص در حوزه های قضایی مرودشت،زرین دشت و سروستان اتفاق افتاده است.

وی افزود: با رافت و گذشت خانواده های اولیاء دماء وهمچنین تلاش های مسئولان قضایی ، اعضا و کارکنان  شوراهای حل اختلاف ، مصلحین قرانی و بهره‌گیری از ظرفیت صلح و سازش توسط ریش‌سفیدان و  معتمدین محلی در حوزه های قضایی این سه شهرستان،محکومین از چوبه دار رهایی یافتند.

موسوی با قدردانی از تلاش های صورت گرفته افزود : در سند تحول دستگاه قضایی فرهنگ صلح و سازش مورد توجه قرار گرفته و گسترش نهاد‌های سازشی و داوری‌ها به صورت تخصصی دردوران تحول و تعالی دستگاه قضایی بیش از پیش مورد تاکید است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس تصریح کرد  : در زمینه توسعه فرهنگ صلح و سازش، استان فارس دارای ظرفیت های بسیار مناسبی بوده و لازم است  ضمن بهره مندی از این ظرفیت ها در راستای توسعه فرهنگ صلح و سازش اهتمام جدی ترصورت گیرد ؛ هر چند از سوی توسعه حل اختلاف استان فارس  اقدامات بسیار مناسبی در این خصوص  انجام شده است.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی در پایان  اظهار کرد: عفو و گذشت یکی از ارزش‌های دینی و نشانه‌ی تقوای الهی است و ترویج این روحیه در بین شهروندان، موجب ارتقا امنیت روانی و توسعه اخلاق و معنویت در جامعه خواهد شد.

انتهای پیام/س


برچسب ها: قتل ، مصالحه ، فارس
نظرات بینندگان