کد خبر: ۱۵۲۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۰
دام اعتیاد:

اعتیاد والدین جدی ترین خطری که کودکان را تهدید میکند

آوای آرامش شیرازه، سلسله موارد دردودل‌ و مشاوره و تحلیل‌های مرکز مشاوره پلیس فارس است که تقدیم مخاطبان گرانقدر می‌شود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه،آوای آرامش شیرازه، سلسله موارد دردودل‌ و مشاوره و تحلیل‌های مرکز مشاوره پلیس فارس است که تقدیم مخاطبان گرانقدر می‌شود.


پدر و مادرم چند سالی است که از یکدیگر جدا شده اند و من با مادرم زندگی می کنم. 

پدرم به مواد مخدر اعتیاد داشت و همیشه مادرم را کتک می زد، اصلاً رابطه خوبی با هم نداشتند و من در خانه آرامش نداشتم، دلم می خواست خودم را از این زندگی نکبت بار راحت کنم. تا کلاس پنجم بیشتر درس نخواندم و دیگر ادامه ندادم.

 برادر بزرگم هم معتاد شده بود. یک روز به من گفت برو و برای من مواد تهیه کن. خیلی ترسیده بودم، ولی مجبور شدم حرفش را گوش کنم، چون کتکم می زد. من هم رفتم و برایش مواد گرفتم. در راه برگشت، خودم هم وسوسه شدم و مقداری از آن را برداشتم و بعداً مصرف کردم. 

کم کم عادت کردم و معتاد شدم. برادرم هم فهمیده بود، ولی مرا تشویق می کرد و می گفت حالت را خوب می کند.
مادرم بعد از جدایی از پدرم، مجدد ازدواج کرد و من در حال حاضر پیش مادر و ناپدری ام زندگی می کنم، رابطه خوبی با ناپدری ام ندارم، ولی مجبورم با آنها زندگی کنم، چون از پدر و برادر معتادم بهتر هستند.

حالا از کارم پشیمانم و دوست دارم از اعتیاد رهایی پیدا کنم، درس بخوانم و در آینده به جایی برسم، لطفا" کمکم کنید.

تجزیه و تحلیل :

مهوش جعفری مشاور و  مددکار اجتماعی كلانتري صغاد شهرستان آباده در این خصوص گفت: نقش خانواده در شکل گیری رفتار، طرز فکر، ارتباطات، شخصیت و... باعث می‌شود که فرد بیشترین تاثیر را از خانواده خود بگیرد. در بسیاری از موارد، گرایش افراد به سمت اعتیاد به دلیل مشکلات خانوادگی و نداشتن روابط سالم با اعضای خانواده است. این روابط و همین طور جو عاطفی حاکم بر خانه، نقش موثری در معتاد شدن یا نشدن افراد دارد. آگاهی افراد به خصوص والدین از این مسائل نقش موثری در کاهش اعتیاد جوانان دارد.

وی افزود: اختلافات خانوادگی، دعوا و از هم گسیختگی در بین اعضای خانواده، نقش مهمی در گرایش به اعتیاد افراد خانواده دارد. فرزندان چنین خانواده هایی احساس امنیت نداشته و فشار روانی زیادی را تحمل می کنند. این شرایط بخصوص برای نوجوانان بسیار آسیب زاست. به ویژه فرزندان طلاق پس تحمل کشمکش ها و دعواهای طولانی حال باید با غم دوری از یکی و گاه هر دو والد به سر ببرند.

جعفری ادامه داد: این فرزندان اغلب قربانی دعواهای والدینشان شده و از توجه و رسیدگی لازم محروم می شوند. اعتیاد یکی از جدی ترین خطراتی است که این کودکان را تهدید می کند. اگر والدین متوجه آسیب های طلاق نباشند، شرایط بدتر شده و احتمال گرایش به انحرافات نیز بیشتر می شود. در صورتی که یکی از والدین و یا افراد بسیار نزدیک اعتیاد داشته باشد، فرد جوان نیز از طریق همانند سازی با او و الگو برداری، به سمت مواد مخدر کشیده می شود.


سامانه تلفنی مرکز مشاوره آرامش پلیس فارس با شماره 096580 ، آماده ارائه خدمات مشاوره تلفنی در زمینه های مختلف خانوادگی، اجتماعی، ازدواج، تربیتی و... مي باشد. شهروندان عزيز مي توانند در صورت تمايل شماره 096580 را شماره گيري نموده و از خدمات مشاوره تلفنی استفاده نمایند. 


انتهای پیام/س

نظرات بینندگان