کد خبر: ۱۵۳۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۸ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
قصه پر غصه چهارشنبه سوزی های غم انگیز:

۲۵مصدوم حوادث چهارشنبه سوری در فارس از ابتدای بهمن ماه تا کنون/ شادی یک آیین سنتی را به عزا تبدیل نکنیم

شب چهارشنبه سوری بر اساس اعتقادات سنتی مردم، شب گرفتن سرخي ها به عنوان سمبل نشاط و شادي و شب وانهادن زردي ها، سستي و غم است.ترديد نيست كه ريشه و اصل اين مراسم به ايرانيان عصر باستان ميپيوندد اما چند سالي است که بر اين سنت هاي لطيف ايراني، انفجار و نارنجک و مواد محترقه هم اضافه شده و آنقدر فراگير، که لطافت و صميميت اين سنت تاريخي را تحت الشعاع قرار داده، به گونه ای که تقريبا از يک ماه قبل آغاز مي شود و مي رود تا کم کم در هياهوي انفجار ها از بين برود.
به گزارش سرویس حوادث شیرازه، از سالیان کهن تا کنون در ایران سه شنبه شب آخرین هفته سال با مراسم خاصی برگزار می شود، این آیین که به نام چهارشنبه سوری معروف است، بر اساس یک سنت دیرپا و قدیمی با شادی و هیجان بسیاری همراه می باشد، مردم در این شب آتشی روشن کرده و به گرد آن جمع میشوند و با پریدن از روی آتش یا حلقه زدن به گرد آن و مراسم قاشق زنی به شادی و نشاط مشغول می شوند.

اين شب بر اساس اعتقادات سنتی مردم، شب گرفتن سرخي ها به عنوان سمبل نشاط و شادي و شب وانهادن زردي ها، سستي و غم است.ترديد نيست كه ريشه و اصل اين مراسم به ايرانيان عصر باستان ميپيوندد. اين رسم شايد يادگار دين زردشت باشد اما چند سالي است که بر اين سنت هاي لطيف ايراني، انفجار و نارنجک و مواد محترقه هم اضافه شده و آنقدر فراگير، که لطافت و صميميت اين سنت تاريخي را تحت الشعاع قرار داده، به گونه ای که تقريبا از يک ماه قبل آغاز مي شود و مي رود تا کم کم در هياهوي انفجار ها از بين برود.

بيائيد نگذاريم در اثر هيجانات متفاوت اصالت تاريخي آن از بين برود. در حقيقت دو خطر چهار شنبه سوري را تهديد مي کند يکي خطرات جاني در اثر انفجار و يکي خطر از بين رفتن اين سنت تاريخي.

در این شب هیجانات و شور و شوق خاصی در افراد به ویژه کودکان و نوجوانان وجود دارد و این قشر سنی سعی دارند به هر شکلی این هیجانات را تخلیه کنند. در این میان، برخی وسائل مورد استفاده در این شب مواد آتش زا و محترقه است که هر ساله باعث مصدومیت یا در برخی موارد جانباختن هموطنان شده است.

در این شب به جای شادی و شعف در بسیاری از لحظات، خانواده‌ها در اقصی نقاط شهرها و محلات مختلف در هول و ولای شدیدی قرار دارند و مردم سعی می‌کنند زودتر خود را به خانه برسانند تا نکند گرفتار ترقه بازی و بازی مرگبار برخی افراد به ویژه نوجوانان و جوانان با مواد محترقه و منفجره نشوند!

استفاده از مواد محترقه و منفجره هر ساله با مصدومیت و حتی مرگ برخی شهروندان در نقاط مختلف می‌شود و مسئولان حوزه بهداشت و درمان بر پرهیز از استفاده از این مواد خطرناک تاکید داشته و به والدین در این خصوص هشدار می‌دهند.

محمد جواد مرادیان رئیس مرکز فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با شیرازه،ضمن ارائه توصیه‌های لازم در خصوص پیشگیری از وقوع حادثه در روز چهارشنبه سوری، گفت: چهارشنبه سوری، سطحی از هیجان را در بیشتر کودکان و نوجوانان که بیشترین آسیب را می‌بینند، ایجاد می‌کند که برای آنها خوشایند و لذت بخش است، به همین دلیل ما به عنوان پدر یا مادر، معمولا به سختی می‌توانیم فرزندمان را به کلی از این تجربه هیجانی بازداریم اما می‌توانیم هیجان آنها را تعدیل و رفتارشان را مدیریت کنیم و شرایطی فراهم کنیم که چهارشنبه سوری برای آنها به نسبت ایمن شود.

وی افزود: یکی از راه‌های ایمن سازی نسبی چهارشنبه سوری، این است که خطرهای بالقوه این ایام را به خوبی برای فرزندمان توضیح دهیم و قوانین و چارچوب‌های تربیتی مان را به او یادآوری کنیم.

مرادیان افزود:‌اگر کودک با ما همکاری کرد، جواب او پاداش و تشویق است؛ اما اگر او را منع کردیم و نپذیرفت، باید برایش شرط بگذاریم و بهترین شرط این است که خودمان هم کنار او حضور داشته باشیم و بر رفتارهایش نظارت کنیم تا خطری تهدیدش نکند. اگر به هر دلیلی چنین امکانی برایمان فراهم نیست، باید لااقل یک فرد بالغ مورد اعتماد را همراه کودکمان بفرستیم.

رئیس اورژانس فارس در خصوص توصیه‌های ایمنی مراسم چهارشنبه سوری، بیان کرد: قطع عضو ضایعه ای جبران ناپذیر است، با احتیاط و پرهیز از رفتارهای پر خطر، زندگی را برای خود و دیگران تلخ نکنیم. اصابت ترکش‌های ناشی از انفجار مواد محتـرقه به چشم، باعث بروز آسیب‌هـایی در ناحیه پلـک و چشم می‌شود و گاهی حتی به نابینایی می‌انجامد.

پرهیز از ایجاد سر و صدای ناهنجار و مهیب

 
وی با بیان اینکه مردم نباید با ایجاد سر و صدای ناهنجار و مهیب، شادکامی دیگران را به تلخی تبدیل کنند، تصریح کرد: از قرار دادن لوازم کهنه و اضافی در سطل‌های مکانیزه جمع آوری زباله در روزهای آخر سال و نزدیک چهارشنبه سوری خودداری کنید.از نزدیک شدن به افرادی که مسائل ایمنی را در روز چهارشنبه سوری، رعایت نمی‌کنند، پرهیز نمایید، مراقب رفتارهای خطرناک و هنجارشکن باشید و در صورت لزوم مراتب را به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهید.
 
مواد محترقه و آتش زا را از دسترس کودکان خارج کنید
 

مرادیان با بیان اینکه از پریدن روی آتش به خصوص با چادر، مانتو و یا لباس‌های گشاد اجتناب کنید، خاطرنشان کرد: کبریت و مواد آتش زا مانند بنزین، الکل و مانند آن را به خصوص در روزهای آخر سال و چهارشنبه سوری از دسترس کودکان و افراد نابالغ دور کنید و ‌داخل خانه و فضای بیرون خانه (حیاط، حیاط خلوت، انبار، پارکینگ، پشت بام) را وارسی کنید تا اگر کودکان مواد محترقه در آنجا پنهان  کرده‌اند، آنها را پیدا کنید.

رئیس مرکز فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه مردم در نزدیک محل ایجاد آتش، از وجود آب یا دیگر مواد خاموش کننده آتش باید مطمئن شوند،به ارائه چند توصیه دیگر پرداخته و افزود: وجود یک کپسول آتش نشانی و جعبه کمک‌های اولیه در نزدیک محوطه آتش ضروری است؛ از پرتاب کردن مواد آتش زا مانند فشفشه، بالن، دارت و ... بر روی درختان، پشت بام‌ها و منابع سوخت و از پرتاب ترقه و مواد آتش زا از پنجره آپارتمان، پشت بام و بالکن به خیابان جدا خودداری کنید.همچنین، از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی در منزل، زیر زمین، محل کار و ... نیز پرهیز کنید.

وی تصریح کرد: از حمل مواد محترقه و آتش گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف و از پرتاب نارنجک و مواد محترقه به طرف افراد دیگر و به سمت ساختمان‌ها که موجب آسیب رساندن و بد منظره کردن آنها و نمای شهرمان می‌شود، جدا خودداری کنید.همچنین از ریختن مواد سریع الاشتعال مانند نفت، بنزین بر روی آتش روشن خودداری نمایید.

مرادیان بر پرهیز از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال آن در واحدهای مسکونی و پارکینگ تاکید کرده و گفت: از ریختن مواد سریع الاشتعال مانند نفت، بنزین و ... بر روی آتش روشن خودداری کنید.

رئیس اورژانس فارس با بیان اینکه همه توصیه ما این است که در شب چهارشنبه آخر سال مردم از خانه بیرون نیاید و در صورت استفاده از مواد محترفه از مواد استاندارد استفاده کنند، تصریح کرد: قطعا در کنار ما افراد سالمند و بیماران وجود دارند که با بیماری های قلبی ممکن است مواجه باشند که چنین صداهایی برایشان بسیار آزاد دهنده است. برای افراد دیگر، مادران باردار و کودکان استرس آسیب زاست و باید مراعات شود که مراسم چهارشنبه آخرسال به خوبی انجام شود.

وی در ادامه به ارائه آماری از مصدومان مربوط به چهارشنبه سوری پرداخت و گفت: ای نآمار مربوط به چهارشنبه سوری 1400 از ابتدای بهمن ماه تا کنون می باشد.

مرادیان تعداد کل مصدومین را 25 نفر اعلام کرد و افزود: از این آمار 10 نفر مربوط به شهر شیراز و15 نفر شهرستان فسا، لار و جهرم  هستند که یک نفر در محل درمان شده و 24 نفر دیگر به بیمارستان ها انتقال داده شده اند.

رئیس مرکز فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: از این 24 نفر 10 نفر مربوط به شهرستان شیراز، و 14 نفر متعلق به جهرم، فسا و لار هستند که یک نفر از آنها ددچار مصدومیت چشم شده است.

وی اعلام کرد: یک نفر از اهالی شیرازدچار قطع عضو 6 نفر سوختگی شده اند و 15 نفر هم سوختگی مربوط به سه شهرستان دیگر می باشد.

 مرادیان در پایان اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون هیچ  فوتی نداشته ایم.

 انتهای پیام/س




نظرات بینندگان