کد خبر: ۱۵۵۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۲۵ تير ۱۴۰۱
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات فارس:

شورای نگهبان مجری انتخابات نیست و ناظر بر این مسیر است/با ضعف قانون در زمینه انتخابات مواجهه هستیم

حجت الاسلام عباسزاده با اشاره به اینکه در سال ۹۵، مقام معظم رهبری ، سیاست کلی انتخابات را اشاره و ترسیم کردند، از ضعف قانون در زمینه انتخابات سخن گفت و افزود: شورای نگهبان مجری انتخابات نیست و ناظر بر این مسیر است.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، حجت‌الاسلام محمد عباس‌زاده رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس شنبه ٢٥ تیر در نشست خبری که به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان برگزار شد، با بیان اینکه برای تبیین جایگاه شورای نگهبان ایتدا باید دید شکل گیری جامعه چگونه تبیین میشود و جامعه مطلوب کدام است؟گفت:  بیاد مشخص کرد که در چه صورتی میتوان اظهار کنیم که یک جامعه آرمانی داریم و نهادهای مختلف در این موضوع چه جایگاهی دارند.

وی در ادامه به چند مثال در راستای شکل گیری جامعه در سطوح مختلف اشاره کرد و افزود: شکی نیست که ما در یک جامعه به یکدیگر نیاز داریم و در صورتی میتوان جامعه خوبی داشت که ارتباط مناسب و درستی بین اجزای آن برقرار شده باشد.

عباس‌زاده با تاکید بر اینکه اگر انسان اشرف مخلوقات است پس باید جامعه ای در شان اشرف مخلوقات ترسیم نماید، گفت: در این میان اگر ارتباط مناسبی با خدا نباشد، گوشه ای از زندگی می لنگد، چرا که جامعه منهی خدا نمی تواند نیازهای خود را مرتفع سازد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات فارس همچنین با بیان اینکه جامعه اسلامی مانند یک موجود زنده است، عنوان کرد: این جامعه دارای مغز متفکر است و اندیشه ولایت فقیه، مغز متفکر این جامعه برای راهبری، ترسیم سیاست‌های کلی و نقشه راه آینده است.

وی در ادامه به بخشی از وظایف شورای نگهبان و کلیت این موضوع پرداخت و افزود: شورای نگهبان حارص و نگهبان قوانین و انقلاب است به گونه ای که گوشه‌ای از راهبری نظام و انقلاب را شورای نگهبان به عهده دارد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات فارس با بیان اینکه شورای نگهبان نقش کنترل کننده قوانین را به عهده دارد، گفت: تایید صلاحیت افرادی که قانون را اجرا می‌کنند یا تغییر می‌دهند و نظارت بر انتخابات بر عهده این نهاد است؛ اما در برگزاری انتخابات، لااقل دو قوه قضاییه و مجریه دخالت مستقیم دارند و البته شبکه‌ای هم بر شبکه‌ اجرا که همه مردمی هستند، نظارت می‌کنند.

عباس‌زاده در ادامه به برخی پرسش های خبرنگاران در خصوص ضعف نظارتها در حوزه انتخابات و وظایف شورای نگهبان پاسخ داد و گفت: و در انتخابات یک شبکه نظارت در سراسر کشور وجود دارد که برای جلوگیری از استحاله آن باید دائما رصد شود و اگر قرار است نظارت دقیقی ایجاد شود، نمی‌توان صرفا به زمان انتخابات بسنده کرد.

لزوم بازنگری در قانون انتخابات

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال ۹۵، مقام معظم رهبری ، سیاست کلی انتخابات را اشاره و ترسیم کردند، از ضعف قانون در زمینه انتخابات و لزوم بازنگری آن سخن گفت و افزود: شورای نگهبان مجری انتخابات نیست و ناظر بر این مسیر است.

حجت الاسلام عباس زاده با اشاره به اینکه قانون اگر قرار است اصلاح شود، مجلس و دولت باید کنار هم باشند و این قانون زودتر مشخص شود، اضافه کرد: از سال ۹۵ تاکنون این فرمایش رهبری معظم انقلاب روی زمین مانده است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات فارس با اشاره به اینکه وزارت کشور مسیر اصلاح قانون انتخابات را به صورت لایحه به مجلس شورای اسلامی ارائه کند، تاکید کرد: امیدوارم مجلس و دولت قانون را سریعتر ارائه کنند و اگر نشد شورای نگهبان قانون را ارائه می‌کند و آن زمان دیگران گلایه نکنند

وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران، احراز صلاحیت افراد را متکی به فرد و گروه ندانست و گفت: یک هیئت عالی نظارت، یک هیئت نظارت استانی و یک هیئت شهرستانی وجود دارد؛ در هر حوزه انتخابیه هیئت نظارت سه تا ٥ نفره تشکیل می‌شود و این هیئت در بخش‌ها هم وجود دارد.

حجت الاسلام عباس زاده با بیان اینکه در زمان انتخابات این هیئت‌های نظارت، علاوه بر اخذ استعلام از مراجع نظارتی، توسط محققین، تحقیق میدانی هم انجام می‌شود، اضافه کرد: از هر فردی پرونده‌ای متشکل از شاخصه‌های مشخص روی میز قرار می‌گیرد و ٥ نفر در استان هر کدام از این پرونده‌ها را قضاوت می‌کنند و لااقل سه نفر باید رای تایید و عدم تایید بدهند. این پرونده‌ها در هیئت عالی نظارت هم واکاوی می‌شود و در مرحله سوم توسط خود شورای نگهبان مورد بررسی جمعی برای کاهش خطا قرار می‌گیرد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات فارس معتقد است که اصلاح و بازنگری نشدن این قانون موجب تداوم آسیب‌هایی می‌شود که در حال حاضر وجود دارد.

عباس‌زاده با بیان اینکه جایی که تعارض پیش می‌آید قضاوت سخت می‌شود و باید بررسی مجدد کرد، عنوان کرد: پرونده هزار نفر در استان را بخواهیم بررسی کنیم نیاز به وقت داریم. این مدت هم قابل اقناع نیست که با طیب خاطر پرونده های زیادی را بررسی کنیم.

وی تاکید کرد: اگر زمان وسیع تر باشد و فیلترهای قانونی شفاف تر و عینی تر و قابل اندازه گیری باشد، قائدتا با آسیب‌ها و اتهامات کمتری برای مخاطبین مواجه می‌شویم. برای شورای نگهبان فرقی بین اصولگرا و انقلابی و ... وجود  ندارد و آخرت شان  را به دنیای دیگر نمی‌فروشند.

عباس‌زاده در ادامه تاکید کرد: اگرچه سیاست‌های کلی انتخابات چند سال پیش توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده اما هنوز مسیر اجرایی پیدا نکرده است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات فارس با تاکید بر اینکه مجلس و شورای نگهبان باید سریع‌تر در مورد بازنگری و به‌روزکردن قانون انتخابات اقدام‌کند، گفت: از آنجا که قوه مجریه کار اجرایی انتخابات را انجام می‌دهد و با چالش‌های آن آشناست، بهتر است لایحه را به مجلس بفرستد تا مجلس با چکش‌کاری این لایحه، به بحث و تدوین بگذارد.

وی همچنین برگزاری همایش ویژه اعضای شبکه نظارت در همه شهرستانها، مسابقات ورزشی خاص اعضای شبکه نظارت، دیدار با خانواده‌های شهدا، سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه، همایش سرپرستان دفاتر شهرستانی، آشنایی اعضا با شیوه تدوین و تکمیل پرونده‌ها و گزارش خبری و پخش زنده از صدا و سیما را از جمله برنامه‌هایی عنوان کرد در هفته جاری اجرایی می‌شود.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در پاسخ به این سئوال که چطور فردی بعد از یک یا چند دوره نمایندگی مجلس، با عناوین مختلف به ویژه عدم التزام به اسلام رد صلاحیت می‌شود، گفت: ممکن است فرد در ایام نمایندگی عملی انجام داده باشد یا مدارکی به دست آمده باشد که قبلاً به دست شورای نگهبان نرسیده بوده، که این موارد باعث رد صلاحیت عده‌ای می‌شود.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان